Nu ska skivan finnas i handeln!

Från och med idag ska det gå att köpa skivan med mina tonsättningar av Erik Axel Karlfeldts dikter i handeln. Beställ den på till exempel CDON eller via din lokala skivhandlare. Eller varför inte i samband med konserten på Katalin i Uppsala den 7 maj!

image41

Några smakprov ur recensioner:

Vilken fart och fläkt det är över dessa tolkningar som ges ut av skivbolaget Hemlandssånger med stöd av Karlfeldtsamfundet (nummer 40 i samfundets skriftserie). Johansson har själv tonsatt dikterna och det melodiska förenas med starka rytmer. Kompet är påtagligt och starkt. Visan möter popen och Karlfeldt rockar fett!

Johanssons stämma är synnerligen välartikulerad och gör skaldens lyrik rättvisa. Man hör varje stavelse, bara i undantagsfall har sångaren ändrat, och då bara lite i texten.
Jag är helt begeistrad!

- Björn Widegren, Gefle Dagblad
_____

Johanssons melodiösa egna tonsättningar och folkmusikkänslan passar Karlfeldts dikter perfekt. Det ålderdomliga språket och bilderna kommer till liv, kvaliteterna hos EAK görs lättillgängliga för den som är van vid sång, men otränad på poesiläsning. Hos Karlfeldt går det högstämda och lärda arm i arm med det jordnära, och storslaget fantasifulla berättelser avlöser gamla drängars livsöden. Herr nobelpristagaren var inte heller främmande för naturlyrik och hans färgstarka språkbehandling står emot tidens tand.

Lars Anders Johansson sång lever verkligen; ofta vacker, men det är inget självändamål. Johansson använder mycket energi och temperament och kan variera fraseringen inom en och samma textrad. En imponerande satsning.

- Alexander Agrell, Sydsvenska Dagbladet
_____

  Att som språk- och visintresserad hitta fram till Erik Axel Karlfeldt är därför ganska logiskt. Och nu har han gett sig på att tonsätta dikter av nationalskalden och gör det med all heder med ungefär samma musikaliska, folkligt arrade, tonspråk som han använde på solodebuten. Mestadels lyfter tonsättningarna effektivt fram Karlfeldt-texternas ofta inneboende rytmik och musikalitet.
- Sune Liljevall, Arbetarbladet
_____

Det jag gillar allra mest på den här plattan är de lysande arrangemangen som ger hela albumet vitalitet och spänning. Vad bra att det finns sådana som Lars Anders Johansson för då finns det hopp om den svenska visans fortsatta existens även hos en yngre generation. Emma Härdelin är ett perfekt komplement i sina inhopp i duetterna. Hon har den rätta känslan och tonen.
- Per-Roger Carlsson, Sundsvalls Tidning

När fan blir gammal blir han religiös

Döm om min förvåning när jag under avmätt ögnande av den rosa sportbilagan, vars vanligtvis tendentiösa material i vanliga fall inte brukar väcka några varmare känslor hos undertecknad, ramlar över en krönika av Lars Anrell - vars krönikor inte heller brukar höra till min favoritlektyr - och finner att det är något av det vettigaste jag har läst om fotbollskultur och sportjournalistik på länge.

Anrell har kommit till en viktig insikt. Han har kommit att inse att det sensationslystna frossandet i supporterkulturernas avigsidor inte är värdigt vare sig idrotten eller sportjournalistiken. För att citera Anrell:

"Vem bryr sig om några tjommar som beter sig illa på en fotbollsarena?"


Under ett Stockholmsderby är det många och heta känslor i omlopp. Tusentals människor vars största passion är klubben i deras hjärtan pendlar mellan hopp och förtvivlan. Av dessa drygt 30000 personer kanske ett femtiotal beter sig illa, så illa att det blir upp till rättsstaten att bestraffa dem.

Men är det rimligt att rapporteringen efter matchen skall fokusera på denna försvinnande minoritet och deras asociala beteende? Är det rimligt att domaren ska låta idiotin avgöra om matchen ska spelas vidare eller inte?

Åter Anrell:

"Hade jag varit domaren med de fula polisongerna på Råsunda hade jag ställt spelarna i mittcirkeln och låtit speakern meddela att matchklockan går ? sluta upp med ert beteende, era lallare, annars har de 90 minuterna snart gått. Tror kanske att de hade slutat kasta papper då.Om inte annat hade de andra på Norra Stå sett till det."

Anrell avslutar sin krönika med en råsop mot de sportjournalister som ägnar sig den typ av rapportering som vi såg prov på efter det senaste derbyt. Jag återger stycket i dess helhet:

"Men framförallt måste tidningar och tv sluta vara så förbannat fixerade vid våldet. De hämmade och nördiga pojkarna och flickorna på alla redaktionerna måste till slut inse att så här ser verkligheten ut.
Alla är inte snälla.
Fotboll är passion och ibland kan man inte styra den passionen.
Den största av alla passionerna är ett Stockholmsderby.
Jag undrar om det finns en enda svensk fotbollsjournalist i någorlunda ledande ställning som varit på ett derby och känt den krypande ångestpassionen komma.
Jag tror inte det.
Jag är ganska säker på att det inte är så.
Avgå. Avgå alla.
Släpp er sjukliga fixering vid våldet.
Eller skriv om nåt ni begriper. "


Sent ska syndaren vakna. Det är en viktig insikt Anrell har kommit till, låt oss hoppas att hans kollegor följer efter. På sätt och vis kanske det asociala läktarbeteendet kan minska i takt med rapporeringen om det, eftersom det då inte kommer att tillfredsställa bråkmakarnas exhibitionistiska behov.

Tack Anrell!

Mitt tidigare inlägg om derbyt

Sportbladet, Sportbladet, Sportbladet, SvD, DN, DN

Passionerat skoningslös restaurangrecension

Skrattar gott när jag läser DN:s krogkommissions senaste sågning. Det är Aquavit i nya hotellet Clarion¹ som hyvlas jämte fotknölarna i den mest skoningslösa restaurangrecension jag läst på länge:

Smaka på denna:

"Tandoorilaxen intill är en bisarr kockidé: rimmad lax som rullats i tandoorikryddor och skurits i sashimitjocka skivor. Riktigt olustigt."

eller

"Menyns ölkokta vildsvinsrevbenspjäll inger förhoppningar om förädlad Asterixkost. Från köket kommer dock fyra linjallånga brutala styckningsdelar i en färg som får Krogkommissionen att tänka 'gråben'."

Om krogkommissionens utlåtande ligger någotsånär nära sanningen är man tacksam för varningen. Jag undrar, i likhet med artikelförfattaren, om det verkligen var klokt av Marcus Samuelsson att hyra ut New Yorkkrogens namn. En närmast litterär sågning renderade i alla fall besöket från Dagens Nyheter. Alltid nåt. Läs recensionen i sin helhet här.

_____________________________

¹ Ni vet den stora svarta väggen som numera skymmer Norra bantorget när man anländer till huvudstaden norrifrån med tåg, alternativt som skymmer utsikten mot Kungsholmen från Norra bantorget.

En resa

ÖGA MOT ÖGA

Har stått öga mot öga med Döden förut
har höjt mina händer i vrede till värn
men rispats i sidan av stingande spjut
medan händerna härjats av järn.
Har vandrat tillbaks till där jag var förut
i ring kring en rykande tjärn.
Jag band själv en krans utav törnen och ris
och sålde min sanning till simplaste pris
vid en vandring på nattgammal is.

Har tampats i tunnlar med avgrundens folk
där dårskapens drömmar har dunstat och dött.
Har kryddat min kunskapens kalk med det smolk
som de fallna seraferna fött.
Har blottat mitt bröst för den dödliga dolk
som tjänstvilligt kysste mitt kött.
Har trampat de skiraste skärvor av glas,
har andats in ångor av unknaste gas
från ruttna kadaver och as.

Jag gick i de grå flagellanternas led
mellan storögda stoder från kungarnas tid
och skjortan av hästhår den skavde och sved
men glömdes när späkning tog vid.
Jag segnade småningom stammande ned
i en krets som var sluten men vid.
Jag bars genom massan till altarets ring
och bröder i tron stodo mässande kring
men ingen förstod någonting.

Jag har vandrat i yppiga salar bland lyx
där Döden var drivkraft och matgäst ibland.
Jag har vadat i Acherons flod och i Styx
i den eviga skymningens land
där föga är vad det i förstone tycks
när det skådas vid facklornas brand.
I gryningen miste all världen sin färg
när jag rullade stenen på Sisyfos berg.
Ibland jättarna var jag en dvärg.

Jag gick ut ur grottan i dagningen grå
sen sveket förlåtits och gäldats med guld
men den som bar ansvar fick ostraffad gå
och världen fick dela den skuld
nidingen ensam var upphov till då
han hånat Verdandi och Skuld.
Jag maldes till benmjöl i Gudarnas kvarn
men klamrade fast mig vid nornornas garn.
Den lyckliga söndagens barn.

Lars Anders Johansson

Om bara domaren gjorde sitt jobb

Jag blir så trött. Tidningarna skriver som vanligt om "läktarskandal" och "publikskandal" isamband med gårdagskvällens derby. Vad vi såg igår kväll på Råsunda var helt och hållet den inkompetente domaren Stefan Johannessons fel. När en domare dömer ett känsloladdat Stockholmsderby med den nonchalanta inkonsekvens som vi såg prov på igår är det klart att det får konsekvenser. Det borde alla med de ringaste insikter i gruppsykologi kunna räkna ut.

Jag försvarar inte att man kastade in föremål på planen för att hindra hammarby att slå sin hörna, men jag förstår dem som gjorde så. När fotbollen förstörs av Svenska fotbollsförbundet och dess repressiva regelverk, i samarbete med en domarkår som tror att de spelande lagen är där för deras skull och inte tvärtom, breder känslor av vanmakt och frustration ut sig bland supporterleden.

Att Stefan Johannesson blåste frispark till Hammarby och utvisning av AIK:s Daniel Arnefjord efter en kapning av samma slag som AIK fått utstå åtskilliga gånger tidigare under matchen utan att Johannesson höjt ett ögonbryn. Det gula kortet med påföljande utvisning av Daniel Arnefjord var kanske i sig korrekt, men om domaren konsekvent hade använt sig av samma bedömningsskala hade halva Hammarby varit utvisade redan vid det laget.

Ännu mer anmärkningsvärt är att han väljer att blåsa av matchen för att Chanko fått pappersbollar på sig som publiken kastat in i frustration. När Hammarbyfansen skjuter in fyrverkeripjäser mot AIK:s målvakt Daniel Örlund, renderade detta ingensomhelst åtgärd från den allsmäktige domaren. Vad skulle du helst få i huvudet, en pappersboll eller en fyrverkeripjäs?

Om klubbarna skall ställas tillsvars för hur fansen beter sig borde ordningsmakten också ställa krav på att domarna att göra sitt jobb. Den här typen av domare skapar situationer som inte hade behövt uppstå.

Tråkigt är också att alla större massmedier tycks ha ingått en ohelig allians med SvFF - den typ av maktfullkomlig organisation som man tycker att medierna borde granska och kritisera - riktad mot klubbar och supportrar. Efter gårdagens derby väljer man att, som vanligt, blåsa upp inkastandet av hopknölat papper till stora svarta rubriker, men nämner inte med en rad den magnifika protest mot SvFF som AIK:s och hammarbys fans genomförde tillsammans innan matchstart i form av ett helvitt tifo.

Glädjande igår var dock att se att AIK spelade oerhört mycket bättre än Hammarby (särskilt i första halvlek) och att Hammarby hemföll åt det osportsliga beteende av fulspel och filmningar som den klubben gjort till sitt signum så snart de inte behärskar spelet. 1-1 känns naturligtvis som ett surt resultat efter en match som med en opartisk domare helt och hållit varit Gnagets. Men förhoppningsvis innebär den att AIK äntligen funnit sitt spel och kan börja vinna matcher. Säsongsstarten dessförrinnan har ju inte direkt varit lysande...

DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, Sydsvenskan, Bajenbladet, Bajenbladet, Bajenbladet, Bajenbladet

Avskaffa kårpartisystemet!

Just nu pågår val till kårfullmäktige i Uppsala studentkår. Kårvalet, som är en årlig företeelse, är ett pinsamt försök till att simulera parlamentarisk demokrati inom universitetets studenters intresserorganisation, studentkåren. Eftersom det aldrig är fler än 10 % av studenterna som väljer att delta i dessa farsartade tillställningar finns knappast fog för att kalla dem demokratiska, än mindre att de valda företrädarna har studenternas mandat för sitt agerande gentemot universitetet och övriga samhället.

I samband med att jag skrev min kandidatuppsats i historia om studentrevolten 68 fick jag inblick i den debatt som föregick politiseringen av studentkårerna i Stockholm och Lund under det radikala 60-talet. Införandet av kårpartisystem, plagierade från riksdagspartierna var ett led i 60-talets extrema vänsterrörelses strävan att politisera hela samhällslivet och särskilt lärosätena. Istället för att studentkåren skulle vara det organ som tillvaratog studenternas särintressen gentemot universitet och samhälle skulle studentkåren vara ännu en arena för vänstern att driva sina allmänpolitiska kampanjer. Så ser det ut än idag. Hur många politiska broilers har inte setts gödas inom de olika studentpartierna för att sedan ta steget ut i rikspolitiken? Det är säkert en lysande språngbräda för dem, men är det inte den funktionen som de politiska ungdomsförbunden är tänkt att fylla?

Avskaffa det ineffektiva kårpartisystemet med sina förment demokratiska valkampanjer och upprätta en studentkår vars syfte är att tillvarata alla studenters intressen. Politiska frågor som inte direkt rör utbildning, forskning och studentliv bör lämpligen drivas på annat håll.

Plundrarna

Häromdagen hamnade jag i samspråk med några så kallade piratpartister. Ni kanske känner igen typen: bleka och glåmiga med dålig hållning och överbetalda jobb inom IT-branchen men som trots detta (eller kanske just på grund av detta) anser sig ha rätt att stjäla frukterna av andras arbete och till och med har gått så långt att de gör politik av sitt parasittänkande.

Naturligtvis skulle även dessa exemplar ge sig på att försöka övertyga mig som upphovsman om hur mycket deras snyltande i själva verket gynnade mig. Argumentationen var den gamla vanliga. Eftersom, menade de, de stora skivbolagen utnyttjar artister och eftersom deras politik slår mot de stora skivbolagen menade de att piratpolitiken skulle gynna artisterna. Utifrån logiken "min fiendes fiende är min vän".

Nu är det ju inte riktigt så enkelt, fastslog jag. Det är sant att musikbranschen styrs av stora bolag och att artister ofta ingår för dem själva ofördelaktiga avtal med bolagen. Att utifrån detta dra slutsatsen att artistens/upphovsmannens situation skulle bli bättre av att man tog ifrån honom/henne den upphovsrätt som faktiskt är den enda garanten att han/hon får något tillbaka för sitt nedlagda arbete. I nuläget kan en artist ingå ett ofördelaktigt avtal som gör att skivbolaget tjänar mångdubbelt mer på försäljningen än vad artisten gör. Utan upphovsrätt skulle bolaget inte behöva ingå något avtal. De skulle kunna ge ut vilken musik de ville och själva kamma hem hela vinsten utan att upphovsmannen fick ett ruttet öre.

"Men vi vill ju inte avskaffa upphovsrätten", genmälde de glåmiga, "vi vill bara begränsa den till fem år. De flesta skivor säljer man inom fem år, därefter finns det ingen anledning till att inte släppa upphovsrätten fri."

Fem år! Det kanske stämmer in på artister av typen Britney Spears vars skivor säljer under en kort period av intensiv marknadsföring i anslutning till skivsläppet. För de flesta andra artister är skivorna en viktig inkomstkälla långt efter fem år efter släppet. Det gäller såväl större som mindre artister. Bruce Springsteen, Madonna och Ulf Lundell har nog tjänat en och annan dollar/krona på skivor de släppte för länge sedan. Eller ta en liten okänd artist som ger ut sina egna skivor. Om han eller hon skulle få ett större genombrott efter några år och sälja massor av skivor skulle det innebära ett ökat intresse också för de tidigare plattorna. Om Piratpartiet fick som de ville skulle då (om genombrottet skedde fem år efter den första skivutgivningen) vem somhelst med ekonomiska resurser ge ut artistens gamla skivor på nytt utan att ett öre skulle komma upphovsmannen till del. Är detta verkligen att värna upphovsmännens intressen?

Jag är medveten om att internet medför en förändrad situation vad gäller tillgänglighet och konsumtion av kultur av alla de slag. det innebär dock inte att man genom att döpa om stöld till informationsspridning kan komma undan det faktum att man snyltar på någon annans arbete. Jag har förståelse för dem som sitter och laddar ned gratis musik över nätet. För en relativt okänd artist som mig kan det rentav vara gynnsamt att musiken sprids även om det är gratis. I förlängningen är det dock förödande för verksamheten. Det är dyrt att spela in musik, oavsett om man hyr in sig i en studio eller om man investerar i egen utrustning. Det ligger många timmars arbete bakom varje inspelning, både i form av komponerande, repetitioner och inspelning. Allt detta menar piratpartiet att upphovsmän och musiker ska göra gratis.

"Men större delen av pengarna tjänar ju ändå artisterna på konserterna."

Det är sant för många artister, men innebär ändå inte ett försvar för att allt arbete kring inspelningarna borde göras gratis eller med förlust. Jag undrar om piratpartisterna skulle vilja gå till jobbet varannan dag utan lön för att arbetsgivaren menar att pengarna tjänar de ju in på de udda dagarna.

Hittills har jag mest talat i mitt och alla andra upphovsmäns intresse. Men det finns ju faktiskt större värden som står på spel än våre inkomstmöjligheter. Om det inte går att försörja sig som kompositör/poet/författare/filmare så kommer allt färre att ha tid och möjlighet att hålla på med det. Det finns idealister som kämpar på sin fritid samtidigt som de har andra jobb för att få matpå bordet. Skulle inte ens möjligheten till en försörjning inom deras egentliga verksamhetsområde finnas skulle nog en hel del av även dessa tappa sugen. Följden skulle bli en ännu längre driven kommersialisering av kulturen där endast de stora aktörerna skulle finnas kvar på marknaden, det vill säga de som skulle kunna göra pengar på försäljning eftersom de har möjlighet till massiva marknadsföringskampanjer. Alla andra skulle trängas ännu längre ut i periferin. Men eftersom Piratpartiet tycks basera hela sin argumentation på artister av Britney Spearstypen så skulle det antagligen inte betyda någon stuörre förlust för dem.

Ytterligare ett argument som brukar föras fram av de glåmiga är alla gratisprogram och gratistjänster som finns på internet. Reklamfinansierade givetvis. Piraterna menar att så borde även kulturarbetare kunna få in sina inkomster. Jag ställer mig dock mycket tveksam till huruvida någon skulle vilja lyssna på låtar som alltid föregicks av små reklamjinglar. Lagom kul att ha i Ipoden.

Det mest ironiska med de glåmiga är att många av dem kallar sig för liberaler. Jag erinrar mig passagen i Ayn Rands Atlas Shrugged där piraten (!) Ragnar Danneskiöld som agerar något slags inverterad Robin Hood deklarerar att han kommer att förgöra alla fabriker där någon försöker tillverka den metall vars patent staten stulit från upphovsmannen Howard Rearden.

"Han kommer inte att tillverka det någonstans. Inte heller de andra plundrande kräken som tror att direktiv ger dem har rätt till din hjärna. Vem som än försöker tillverka metallen kommer att få sina ugnar sprängda, sina skeppslaster förlista, sina fabriker satta i brand - så mycket kommer att drabba den som försöker göra det att man kommer att säga att det vilar en förbannelse över verksamheten, och att det snart inte finns en arbetare i landet som vill sätta sin fot hos en tillverkare av reardenmetall." - Ayn Rand, Atlas Shrugged.

Så mycket hatade Ayn Rand inskränkningar i upphovsrätten. Hon må rotera i sin grav om hon hörde de nutida piraternas argumentation. Som när en av de glåmiga sa i teve nyligen när reporten frågade om han inte tyckte att det var något problem att den verksamhet som bedrevs på siten Studentbay var kriminell:

"Det är lätt åtgärdat. Det är bara att ändra lagen."

Fotboll och masochism

- Det passar så bra att vara masochist när man håller på Gnaget.

Så sa min polare efter kvällens tillställning på Råsunda, och nog är det så. Vad är det som har hänt egentligen? Från att ha varit allsvenskans självsäkraste lag, med kanske lite väl stort självförtroende ibland, som alltid gott in för att
krossa motståndarna, har vi blivit ett gäng mesar som drar en lättnadens suck efter en 1-0 match hemma mot GIF Sundsvall. Sundsvall!!!

På måndag är det derby.

DN, DN, SvD, SvD, SvD

Svångremmen dras åt ytterligare

Hur lätt väger inte säkerhetspolitiska bedömningar när de ställs mot politikers besparingsiver kombinerad med en verklighetsfrämmande världsbild à la 70-talets hippierörelse? Sverige har ju dessutom en lång tradition av dåligt timade nedrustningar. Lagom innan det första världskriget rustade man ned, likaså precis innan det andra bröt ut. Det är inte utan att man blir oroad när man ställs inför värnpliktsvägraren Tolgfors presenterar ytterligare nedskärningar. Försvardebattens naiva ton påminner lite väl mycket om den som föregrep det blodiga 1900-talet. Tur att man inte är skrockfull.

Taxiförares yrkeskodex

Precis efter den våldsamma trafikolyckan jag var med om för något år sedan, innan ambulans hade hunnit till platsen och medan jag fortfarande låg svårt skadad på marken, stannade en taxi till på landsvägen vid olycksplatsen. När några av mina medpassagerare närmade sig taxin och bad om hjälp sa chauffören genom den nedvevade rutan, på bruten svenska, att "det är inte mitt problem" och körde därifrån.

Idag läser jag om Taxi kurir som agerat utifrån samma medmänskliga förhållningssätt gentemot en kille med svår epilepsi. Kanske borde det återinförda förarprovet för taxikortet kompletteras med ett prov i hyfs och medmänsklighet även? Det finns uppenbarligen en del avskrap som borde sållats bort när licenserna delades ut.

Who could have guessed...

En ny studie visar att luftföroreningar ökar risken för barn att drabbas av allergi och astma. Någon som blev förvånad? Kanske kan det vara värt att påminna om i dessa klimatdiskussionens dagar att det finns andra tungt vägande skäl utöver den globala uppvärmningen till att minska utsläpp och biltrafik.

Tiderna förändras

PHI PHI ISLANDS

 

Voltaire

slutade tro på det goda i världen

efter den fruktansvärda jordbävningen i Lissabon.

För svenskarna

blev rapporteringen efter tsunamikatastrofen

den thailändska vinterturismens

bästa reklamblad.

Lars Anders Johansson


Forsberg och miljötänkandet

Det börjar bli dags för SJ att skrapa bort naturskyddsföreningens symbol "bra miljöval" från sina lok. Jan Forsberg, vd för bolaget sedan 2003 har allt annat än miljön i tankarna när han driver sitt företag. Han har uppenbarligen allt annat än resenärernas bästa i åtanka även. Visst kan jag förstå hans resonemang, han basar för ett vinstdrivande företag, hans målsättning är att tjäna pengar, ingenting annat. Hans egen jämförelse ("Mig veterligen finns det ingen företagsledare som säljer en vara för 50 kronor om en kund är villig att betala 100 kronor") känns rimlig på de flesta andra områden, men när det kommer till SJ så är det faktiskt så att deras prispolitik påverkar hela infrastrukturen i landet. Om SJ för en prispolitik som gör tåget till ett mindre attraktivt alternativ för stora grupper av resenärer (det vill säga alla som betalar sina resor själva) kommer det att öka trycket på flyg- och biltrafiken, vilket i förlängningen leder till utbyggnad av dessa och i slutändan försämrad miljö och ytterligare minskade intäkter för SJ som måste höja priserna ytterligare.

Den argumentation som SJ använder för att motivera sin prispolitik är också intellektuellt ohederlig. SJ är inte ett företag som alla andra, eftersom någon egentlig konkurrens inte existerar på de sträckor de trafikerar (såvida man inte menar att de konkurrerar med bilen och flyget, men i så fall är det ju märkligt att de väljer att gynna dessa alternativ...). Jan Forsberg och hans stab är således uttalat miljöfientliga och kommer på sikt att betyda död och undergång för järnvägen i Sverige. Som miljömedveten och förespråkare av tågtrafik är det med sorg i sinnet jag åser den utveckling som tvingar mig och många andra som skulle ha föredragit tåget alla dagar i veckan att istället välja flyget och bilen. Men kanske är en
bojkott av Forsbergs osympatiska bolag den mest framgångsrika metoden för att få SJ att växla in på ett nytt spår.

E24, E24

Det plågade ansiktsuttryckets konung

Charlton Heston, skådespelaren som gett lidandet ett ansikte, har gått ur tiden. Nog känns det lite sorgligt att mannen som gestaltade Ben Hur inte längre finns ibland oss. Visserligen förknippar Michael Mooregenerationen Heston mer med amerikanska vapenlagar och hans post som ordförande för NRA och förstår inte alls min känsla av saknad. Men jag måste tillstå att i min värld är det snarare en lysande skådespelare som gått ur tiden än en lobbyist.

Jag menar, vem har på vita duken lyckats se lidande ut på ett så övertygande sätt som Heston i filmer som nämnda Ben Hur, De tio budorden, El Cid, Apornas planet med flera? Mannen är det stoiska lidandet personifierat, åtminstone i dramatiserad form.

image46
Se så han sliter vid årorna! Mannen som spelade Ben Hur har gått ur tiden.

SvD, DN, Sydsvenskan

De som alltid vet bäst

ELITEN

Du säger att jag inte har något liv
och att det som jag ägnar min tid åt är meningslöst.
Du säger att du hatar sport
och är upprörd för att där finns så mycket pengar
men att så lite ges till kulturen.
Din kultur.
Du föraktar idrottsmännen
och kvinnorna,
eftersom de inte omfattar
dina värderingar.

I själva verket är det kanske så
att du hatar dem som gör det tydligt
hur illa rustad du är
att möta verkligheten.
Har man alltid varit den som sprungit undan
så snart några svårigheter uppenbarat sig
är det klart att man inte heller kan respektera
den som verkligen kämpar för något.

Har man alltid varit rädd
för att uttrycka sina känslor,
eller varit osäker på
vad man egentligen känner
är det klart att man inte heller kan respektera
den som verkligen känner för något.

"Hjärndött" säger du när trettiofemtusen personer
pendlar mellan hopp och förtvivlan
under ett ödesmättat derby på Råsunda.
Viktigt är det däremot
när du och dina sjuttio otvättade hippiekompisar
skriker slagord under en reclaimdemonstration.

Du läser dina böcker om klasskamp
men föraktar den arbetarklass
som väljer att gå på fotboll
istället för att delta i era manifestationer.

Men, det är klart att det måste störa dig
att det finns människor som väljer
att inte se sig själva som offer.
Som inte söker efter tecken på förtryck
i tillvarons alla skrymslen och vrår.
Människor som kämpar för något annat,
för att nå ett mål
som kanske betyder något
just för dem.

Ta och titta på dig själv istället,
du som utnämnt dig till ideal.
Det är du och dina likar
som skapat motsättningarna
mellan det vi kallar för idrott och det vi kallar kultur.
Som aldrig har rört på er i hela ert liv
men som ändå luktar svett.

Lars Anders Johansson