Det är stoltare, våga sitt tärningskast…

Det har blivit mycket fotboll här i Slottet på sistone, men så är nu omständigheterna i allsvenskan som de är också.

Djurgårdens så kallade fans har gått ut med att de kräver att det egna laget lägger sig i söndagens match mot serieledande Elfsborg i allsvenskans sista omgång. Det tryter tydligen med självrespekten i östermalmsklubbens allt glesare supporterled sedan framgångsbubblan som hållit klubben uppe under 00-talet sprack.

Vi får hoppas att ledarna och spelarna har mer resning än så och verkligen går in för att vinna denna sista match – som dessutom kan vara avgörande för huruvida djurgården spelar i Royal league i vinter.

Det är bättre av en hämnare nås

än till intet se åren förrinna,

det är bättre att hela vårt folk förgås

och gårdar och städer brinna.

Det är stoltare, våga sitt tärningskast,

än att tyna med slocknande låge.

Det är skönare lyss till en sträng, som brast,

än att aldrig spänna en båge.

- Verner von Heidenstam, Åkallan och löfte.


Bloggtips.

Morgonsurfar som ett sätt att få tiden att gå under min sjukskrivning. 

Josh har nyligen skrivit ett läsvärt inlägg om Assyriska föreningens fotbollssektions ras genom serierna och vad detta innebär för Södertälje kommun som satsat stora pengar på en ny fotbollsarena.

Bloggfrossa finner jag en knivskarp analys av Rune Andreassons Bamsekaraktärer – en analys som den folkhemsvurmande Andreasson kanske inte skulle ha känt sig helt nöjd med.

Det finns inget dåligt väder...

... bara dåliga kläder. Så lyder det gamla ordstävet, men jag måste säga att det verkligen rör sig om en sanning med modifikation.

Finns det ingen gräns för hur dåliga planerna får vara för att allsvenska fotbollsmatcher ska få spelas? Igår och idag har vi åsett hur två matcher, direkt avgörande för utgången av årets allsvenska, spelats på gräsmattor som mer erinrat om nyligen vända leråkrar än spelplaner för fotboll.

Naturligtvis gynnas ett bottenlag som GAIS av att spela under sådana omständigheter. Skandal att man inte valde att skjuta upp matcherna tills bättre väderlek förelåg. Sådant har gjorts förr under liknande omständigheter.

En obekväm sanning.

Igår besökte jag en biografsalong för att se En obekväm sanning (An inconvenient truth) – filmen om Al Gores engagemang i kampen mot den miljöförstöring som lett till och fortfarande leder till de pågående klimatförändringarna.

Om man följt diskussionerna kring klimatfrågan en tid så är det inte särskilt mycket ny information man får sig till livs i En obekväm sanning. Däremot får man fakta och statistik presenterade på ett mycket konkret och övertygande sätt. Även om man sedan tidigare varit medveten om de processer som pågår, blir det i filmen smärtsamt uppenbart vilken omfattning det rör sig om och hur snabbt utvecklingen sker.

För er som inte sett En obekväm sanning kan jag i korthet säga att den är uppbyggd kring ett föredrag som Al Gore, demokraternas forne presidentkandidat (som till följd av ett utslag i högsta domstolen efter ett oklart valresultat besegrades av den nuvarande presidenten Bush) håller med hjälp av ett bildspel. Gore reser världen över med sitt föredrag i hopp om att väcka människors medvetenhet inför den problematik som klimatfrågan utgör. Dokumentärfilmen är ett led i samma folkbildningsprojekt.

Men detta är mer än ett folkbildningsprojekt – detta är en fråga som är direkt avgörande för alla nu levande och kommande generationer människors framtid. Precis som Gore lyfter fram råder det ingen tveksamhet i vetenskapliga kretsar om klimatförändringarnas orsaker, omfattning och konsekvenser. Osäkerheten sprids istället av ekonomiskt starka lobbyorganisationer och har fått ett enormt genomslag i den populära pressen. 

Ekonomiska intressen som gynnas av att åtgärder inte vidtas mot klimatförändringarna lägger ut dimridåer för att hindra gemene man att öppna ögonen för vår tids, ja kanske historiens viktigaste fråga.

Som sagt. För den som redan är insatt i klimatproblematiken innehöll inte En obekväm sanning särskilt mycket ny matnyttig information. Däremot lyfte den fram tillräckligt många plågsamt tydliga exempel som konkretiserade den annars kanske ganska abstrakt upplevda klimatproblematiken. Bilder från Kilimanjaros välkända snöklädda topp - nu nästan helt bar, eller från bortsmälta glaciärer världen över. Eller flygbilder från den nu borttorkade Tchadsjön - tidigare Afrikas största sjö. Exemplen var talrika och skrämmande.

För en svensk åskådare innebar den tydligt amerikanska vinklingen ett uppenbart minus. Samtidigt är vinkeln begriplig – USA är den enskilda nation som bidrar mest till de processer som underhåller klimatskiftet – ja mer än de flesta andra länder på jorden tillsammans - och USA är dessutom det land som är mest ovilligt att ändra sina vanor. Därför är också den amerikanska opinionen den viktigaste att väcka i dessa frågor.

Samtidigt som det tydliga amerikanska perspektivet ibland kan sticka i ögonen på en europé så är det glädjande att se att En obekväm sanning inte hemfaller åt den vulgäramerikanska typ av opinionsbildning som till exempel Michael Moore ägnar sig åt. Gore känns hela tiden övertygande, allvarlig och seriös i sitt engagemang i klimatfrågan.

Oavsett om ni redan är medvetna om klimatproblematiken sedan länge, om ni nyss blivit uppmärksammade på den eller om ni tillhör det stora flertal som dagligen väljer att stoppa huvudet i sanden så tycker jag att ni ska gå och se En obekväm sanning. Den är tänkvärd.

Läs mer om filmen och klimatproblematiken här.


Hösten och allsvenskan når sitt slut.

En fest bereds. Förgyllda äro löven,
bland svarta stammar
månliljan flammar.
Var stilla, våg; I aftonvindar, töven,
som med er oro nejderna bedröven.
Nu sjunker solen i ett hav av korn.
En visa svingar
på röda vingar
i fjärran tummelklang ur jägarhorn:
»Jag är en mur och mina bröst som torn.»


Ännu en dag då stormen andan hämtar,
på vilodagen
emellan slagen,
en flyktig hövding salomoniskt skämtar
i skumt gemak, där Venuslampan flämtar.
Som till en kröning strös allt guld i dag
ur sommarns kista,
all blom, den sista;
och klippan med violblått överdrag
är yppig vilobädd och sarkofag.


Så skaldade
Erik Axel Karlfeldt i dikten  Höstskog. Idag kan vi också glädjas åt att den onaturligt korta hösten är på upphällningen och att den påtagligt försenade vintern äntligen tycks vara i antågande. Imorse var vattenpölarna frusna till is och ett lager rimfrost täckte gräsmattorna. Inte en dag för tidigt.


 Vi kan också glädjas åt att Helsingborg och Elfsborg spelade oavgjort på Olympia stadion i Helsingborg. Ytterligare ett skäl att glädjas kom när det stod klart att Assyriska föreningen välförtjänt ordnade sitt eget utträde genom en oavgjord andra kvalmatch mot Bunkeflo som nästa säsong tar Assyriskas plats i Superettan. Kanske kan de ha glädje av diktens ord på resan:

Jag är den slagne, nu kan allting hända,
nu nyföds tiden,
som var förliden.
Mitt land förött och mina städer brända,
min ungdoms kungadöme är till ända.
Nu går jag tiggararm ur sommarns hus.
Nu trycker hösten
till mörka brösten
mitt huvud, trött av många striders brus,

och ber mig slumra in i vilans rus


Vi kan även glädjas åt att Assyriskas fans slutgiltigt bevisat att de på intet sätt motsvarar den helyllestämpel som vidlådits dem av ett icke fotbollsintresserat kulturetablissemang och som bland annat kom till uttryck i Sveriges Televisions pinsamma dokumentärserie ?Landslag utan land? förra året. Lite grann som när IFK Göteborgs goa gôbbar skämde ut sig på Råsunda i torsdags.

Men istället för att dröja vid sådana oväsentligheter riktar vi istället blicken mot den stundande slutspurten i allsvenskan!

Säll är den man som inget kan förlora,
blott allting vinna
och ändlöst hinna.
Hur stolt att lägga ned sin lyckas fora
och träda naken mot det nya, stora!
Nu vaken festligt kring min huvudgärd,
I trogna lundar,
tills undret stundar.
Månvallmon drömmer i sin stilla värld
och dryper fridens daggstänk på mitt svärd.

- Erik Axel Karlfeldt, Höstskog


Memento mori.

DÖDSDANSEN
På förekommen anledning.

Vi dansade båda med Döden du och jag.
Du dansade dåligt, jag dansade bra.

Jag dansade våldsamt och virvlande fort,
du dansade stillsamt mot pärlsmyckad port.

Vi dansade båda med Döden du och jag,
du dansade bort såsom jag skulle gjort.

Först dansar han fram, sedan dansar han bak,
han dansar efter eget tycke och smak.
Han lär dig de danser från dimmornas land
du vanmäktig följde i hans iskalla hand.
Först dansade han fram, sedan dansade han bak
och du smälte bort liksom timglasets sand.

Jag virvlade som vinden, vild och dansant

men dansen tog slut vid en dikeskant,

med en krossad axel, en lamslagen arm

och andan i halsen, dock levande, varm.

Jag virvlade som vinden, vild och dansant.

Du drog bort med Döden, din drog och din charm.

Han är den store danscharmören

som vi alla väntar på

och när han väl står där inför en

tycks vår vardag ynkligt grå.

För vissa är han allt som skrämt:

ett mörkt och farligt hot,

för andra är han mest ett skämt

eller nåt att sträva mot.

För vissa är han blott en punkt

för andra en person,
för någon något bittert, tungt,

för nå'n inspiration.

Han är den store demokraten:

skiljer inte hög och låg.

För fattighjonet, moderaten

var han det sista som de såg.

Han når dig när du minst det anar,

lien tar dig i ditt steg,

mitt i mängden där du banar

väg mot nytt och bättre kneg.

Döden är den stora klumpen

i din strupe vid vart kliv.

Dödens herre heter slumpen:

spelar tärning om ditt liv.

Om jag följde statistiken

skulle jag ha varit mos.

Var finns rättvisan, logiken

när du tar en överdos?

Var finns rättvisan, logiken

när en fager flicka flyr

bort mot fjärran, bättre riken

men man sparar en satyr?

Vi dansade båda med Döden du och jag.

Du dansade dåligt, jag dansade bra.

Jag dansade våldsamt och virvlande fort,

du dansade stillsamt mot pärlsmyckad port.

Vi dansade båda med Döden du och jag,
du dansade bort såsom jag skulle gjort.
                                                           
                                                              Lars Anders Johansson


Ytterligare ett politiskt inlägg.

Skriver man om kultur, arv och miljö är det svårt att inte beröra rikspolitiken i dessa dagar. Den nya regeringen har återigen valt att dra tillbaka en lyckad reform, den här gången på miljöområdet.

Det nya, zonfria taxesystemet för kollektivtrafiken i Stockholms län har varit en sannskyldig framgångssaga – bilismen har minskat i kombination med trängselskatterna, fler har åkt kollektivt, resenärerna och förarna är nöjda. Dessutom menar bedömare att rånrisken inte ökat till följd av det nya taxesystemet. Trots detta använder den nya kollektivtrafikfientliga regeringen rånrisken som svagt bärande huvudargument för avvecklingen av reformen.

Det är naturligtvis möjligt att avskaffa kontanthanteringen på bussar utan att avskaffa det zonfria systemet med enhetstaxa. Kräv till exempel att man köper biljetterna på annat håll innan resan, till exempel i form av kuponghäften som säljs på pressbyrån och annorstädes. Inte ett dugg krångligare än det gamla zonsystemet med rabattremsorna. Tvärtom.

Att trängselskatterna bibehålls (eller ”trängselavgifter” som de heter med moderat terminologi eftersom ”skatt” är ett fult ord”) är glädjande. Trist bara att bilistlobbyn måste tillfredsställas genom att pengarna går till byggandet av en ny ringled som för förfula huvudstaden, istället för ytterligare satsningar på kollektivtrafiken. Vi noterar dock att man inte, som utlovat, valt att sänka bensinskatten.


Fri entré vila i frid.

Den nya regeringens medborgarfientliga kulturpolitik har redan börjat ta sig uttryck i besked om kommande avskaffningar av reformer på kulturområdet. Jag tänker främst på den fria entréavgiften till statliga museer – en reform som den gamla regeringen införde men som också haft sina anhängare på den borgerliga sidan. Man kunde läsa om det hela i gårdagens nummer av Svenska Dagbladet.

De fria entréavgifterna är också en reform som fallit mycket väl ut – flera museer, till exempel Historiska museet, har fördubblat sina besöksantal i och med reformen – och samtliga berörda parter, till exempel de nitton cheferna för de statliga museerna, har varit överens om att de fria entréavgifterna har varit av godo. Även bland medborgarna har uppfattningen varit överväldigande positiv – enligt Statens kulturråds undersökning var 70 % av de tillfrågade för de fria entréavgifterna.

Vi får passa på att besöka så många av museerna som möjligt nu under den korta tid som återstår innan den första januari 2007 då entréavgifterna återinförs, och med bävan se fram emot vad mer för nedskärningar och avregleringar som kommer att drabba det svenska kulturlivet och förvaltandet av vårt kulturarv. 

Ribban tycks i alla fall vara satt.


Eftervaldebatten.

Debattvågorna efter höstens rikdagsval går fortfarande höga. En av de mest debatterade frågorna just nu är Sverigedemokraternas valframgångar. Den kände arbetarförfattaren Fredrik Ekelund, själv bosatt i Malmö där Sverigedmokraterna vunnit mycket mark, ger idag sina synpunkter på ämnet i en debattartikel på Sydsvenska Dagbladets kultursida.

För att läsa artikeln, klicka här.


Kungen och klimatet.

Kung Carl XVI Gustaf framhöll idag i samband med Riksdagens högtidliga öppnande fram klimatfrågan rapporterar Sveriges Television

-Det är en av vår generations stora ödesfrågor att klara ut hur våra levnadsvanor påverkar miljön, sade han.

Hans majestät konstaterade vidare att Sverige kunnat njuta av en ovanligt varm sensommar, men pekade på att värmen också kan ge anledning till att känna viss oro. Talet i sin helhet finns att läsa här .

Det är glädjande att se att rikets monark någon gång emellanåt lyfter blicken från sportbilarna och riktar den mot angelägnare spörsmål.


Naturens spegel.

I söndags var jag och en god vän på Nationalmuseum och åsåg den nyöppnade utställningen ”Naturens spegel – svenskt landskapsmåleri 1840-1910” som jag varmt kan rekommendera. Romantiker som jag är hänfördes jag naturligtvis mest av utställningens första rum där romantikens vurm för det sublima tog sig uttryck i storslagna och dramatiska scenerier av konstnärer som Marcus Larsson – kanske mest känd för sitt ”Vattenfall i Småland”.

Utställningen omfattade många norska och danska konstnärer från hela perioden, även någon enstaka islänning fanns representerad. Isländskt landskapsmåleri vinner mycket på att det är en så säregen och spektakulär natur som skildras. Bland senare målare märktes verk av expressionister som Edvard Munch och August Strindberg.

Nationalmuseum är alltid en trevlig oas i vårt torftigt modernistiska tidevarv, och upplevelsen förhöjs ytterligare när de har så intressanta och sevärda utställningar.

Marcus Larsson

Så här vackra landskapsbilder kan man beskåda på Nationalmuseums tillfälliga utställning ”Naturens spegel – svenskt landskapsmåleri 1840-1910”. (Marcus Larsson, ”Vattenfall i Småland” 1856. Nationalmuseum.)


Jag passade även på att ta en promenad ut på skeppsholmen till Moderna museet, men där pågick omhängning för fullt så det fick bli ytterligare en vända genom den permanenta utställningen. Den var inte mer upplyftande än vanligt, men en viss munterhet väcktes i alla fall av alla de högfärdiga pretton som frekventerar lokalerna i sina sextiotalsfrisyrer, anorektiska fysionomier och svårmodiga uppsyn.

Det är emellertid nedslående att notera hur man från politiskt håll favoriserar det senare muséets verksamhet framför det förras, genom skyhögt högre anslag – trots att nationalmuseum har dubbelt så stora samlingar som moderna att förvalta och bevara.

Att socialdemokratin haft modernismen i dess funktionalistiska tappning som estetisk ideologi vet vi ju sedan länge. Det ska bli intressant att se huruvida det blir någon förändring i proportionerna på anslagen nu när vi har bytt regering. En sak vet vi i alla fall och det är att båda museerna återigen kommer att flyttas ett steg bort från medborgarna i och med att entréavgiften återinförs.


Klimatförändringens konsekvenser.

Dagens Nyheters debattsida upptas idag av en artikel där Birgitta Boström, generaldirektör för Statens geologiska institut, presenterar resultaten av en utredning man gjort om klimatförändringarnas konsekvenser. Resultatet presenteras sakligt och nyktert och borde förhoppningsvis kunna fungera som en väckarklocka för många. Flera svenska städer, särskilt de belägna i låglänta områden kring Vänern, riskerar att i framtiden läggas under vatten i samband med klimatrelaterade översvämningar.

En annan klimatrelaterad problematik som Boström pekar på har med vattennivån och flödesnivåerna i Göta älv att göra och dess konsekvenser i form av jordskred med omfattande materiella skador, översvämningar och förorenat vatten. Göta älv utgör till exempel dricksvattentäkt för 700 000 människor i Göteborgsområdet.

Boström skriver:

När så dramatiska väderfenomen inträffar är våra samhällen sårbara. Stadsplanering, infrastruktur, jordbruk, miljö och friluftsliv kan drabbas på ett dramatiskt sätt. Ekonomiska värden för hundratals miljoner kronor går till spillo. Enskilda människor drabbas hårt när de tvingas lämna sina hem.

De regionala klimatscenarier som SMHI:s Rossby Centre genomfört visar att Vänerbäckenet kommer att påverkas dramatiskt av en framtida ökad nederbörd. En ökad vattentillströmning under framför allt höst, vinter och vår kan komma att innebära ett starkt behov av en ökad tappning av vattennivån i Vänern till Göta älv.

SGI bedömer att de föreslagna åtgärdskostnaderna i älvdalen kan komma att uppgå till mellan en och sex miljarder kronor. Åtgärder och kostnader för Nordre älv, skydd av Göteborgs stad och invallning av jordbruksmark ingår inte i utredningen. Artikeln i sin helhet finns att läsa här.

Klimatförändringens påtaglighet känns extra konkret när man som i söndags kunde gå runt i t-shirt i ett soligt Stockholm i början av oktober… Karlfeldts dikt Höstens vår har fått en helt ny innebörd.


Lykantroplyrik

VARULVEN
Sonett

Min varulvshamn står här och knackar på.
Fast månen bakom mörka moln är skymd än
och vemodsklanger fyller hela rymden
så vet jag vilken väg jag måste gå.

Jag är snart klädd uti en raggig, grå
och sliten vargpäls, helt utan parfym, den
visar på en stig, en smal och grym: den
slingrar bort från den jag älskar så

och som jag snart ska slita uti stycken
tills pälsen blänker utav hennes blod
och liksom Kerberos, den avgrundsjycken,

som vid Infernos portar en gång stod,
så har jag flera ansikten att skifta
men blott en enda svans som jag kan vifta.


Lars Anders Johansson