En sak till.

Låt oss inte glömma det allra viktigaste: jag har namnsdag idag!

Träden fläktar, Karl XII stirrar…

Den 30 november.

Idag är det den 30 november – det datum som, 1718, Sveriges konung Karl XII stupade i en löpgrav utanför Fredrikstens fästning vid Halden i Norge, efter att ha tillbringat hela sitt vuxna liv i fält. Karl XII är en av de mest, ja kanske den allra mest omtvistade personen i Svensk historia. Redan i sin samtid väckte han stort uppseende och den första (oerhört entusiastiska) levnadsteckningen skrevs faktiskt av Voltaire.

Sedan dess har krigarkungen gång på gång lyfts fram ur Riddarholmskyrkans skuggor och dammats av för att användas som slagträ av en eller annan intressegrupp. Hans anseende har skiftat med de politiskt korrekta konjunkturerna och han har än hyllats, än släpats i smutsen.

Kring det förrförra sekelskiftet glorifierades Karl XII som ett led i den nationalromantiska strömningen, men det förekom också en hel del kritik. Den militaristiska högern gjorde honom till galjonsfigur, och vissa vänstergrupperingar använde honom som skräckexempel.

Något av en liknande strid fast flyttad från den intellektuella och kulturella debatten till marginella ytterlighetsgrupperingar på gatorna, upplevde vi under 1990-talet. Då blev platsen kring Karl XII statyn i Kungsträdgården skådeplats för sannskyldiga drabbningar mellan extremistiska element på den yttersta vänsterkanten drabbade samman med sina motsvarigheter på högerflanken över de senares symboliska kransnedläggningar.

Som väl är tycks högerextremisterna numera lämna den stackars konungen i fred där han står, myndigt pekande mot öster, för att lägga sina kransar på annat håll, och vänstergrupperingarna tycks ha följt dem.

Levnadstecknarna.

Utöver dessa handgripliga uttryck för meningsskiljaktigheterna kring Karl XII:s liv och verk finns en annan debatt, förd genom århundradena i den rika flora av levnadsteckningar som alltjämt får nya tillskott, och vars uttryck skiljer sig utifrån de politiskt korrekta konjunkturerna. Voltairs inledning av traditionen har redan nämnts. 

Anders Fryxells avsnitt om Karl XII i sitt magistrala verk ”Berättelser ur den svenska historien” markerar en milstolpe, då dennes bild kommit att förmedlas under hela 1800-talet och en bra bit in på 1900-talet.

För några år sedan kom Bengt Liljegrens nyktra biografi vilken jag varmt kan rekommendera för den som vill ha en saklig berättelse utan alltför mycket värderingar, trots det känsliga ämnet. Ernst Brunners spekulativa svartmålning av Karl XII från förra året får betraktas som ett skräckexempel på en modern författares strävan att vara politiskt korrekt. Boken får dock tas för vad den är: en skönlitterär subjektiv skildring ur ett 1900-talsperspektiv.

Rent litterärt ligger nog Verner von Heidenstams psykologiserande porträtt av den sammansatte och komplicerade Karl XII i Karolinerna (1897-98) mig varmast om hjärtat, även om den vad gäller historisk precision och vetenskaplighet lämnar en hel del i övrigt att önska. Heidenstams huvudsakliga källa var Fryxells anekdotbaserade och redan i Heidenstams samtid daterade historieskrivning.

Ett barn av sin tid?

Låt oss ändå idag sända en tanke till den femtonåring som sattes på Sveriges tron och förklarades enväldig, till den artonåring som drog ut i ett krig han ärvt av sin fader, och den fältherre som vigde hela sitt vuxna liv åt att utkämpa ett krig som var dömt att förloras - men som ändå därigenom troligtvis säkrade Sveriges fortsatta självständighet, trots det armod som följde i de långa krigsårens spår – och slutligen stupade vid en norsk gränsfästning, möjligen mördad av sina egna.

Många försöker förklara Karl XII:s läggning och gärningar med påståendet att han skulle vara ett barn av sin tid. Detta är dock felaktigt. Han var redan på 1700-talet en anakronism – en sista fläkt av forna tiders krigarkungar, rövarbaroner och rovriddare.

Kanske var det på grund av denna anakronism som han beundrades så av sin samtid, såsom skuggor från det förflutna alltid tjusat och lockat människor och kanske idag mer än någonsin.

Kalle dussin
Kalle dussin. Man säger att jag har hans frisyr...


Ingen glögg för mig i år.

Har precis fått veta att min penicillinkur förlängs ytterligare två månader. Jag blir alltså alkoholfri i ett halvår. Även om det kanske är att betrakta som en liten skitsak med tanke på att jag har en orörlig värkande axel och en förlamad arm och varken kan spela gitarr, träna eller studera så känns det litet vemodig att behöva vara absolutist över helgerna.

Det blir således ingen julöl för min del i år. Med julöl syftar jag på spännande varianter från de brittiska öarna,
St. Peters Winter ale är en stående favorit, och inte de underliga häxbrygder de svenska lagerfabrikerna häller ihop av gamla slattar när det vankas kristliga högtider.

Det blir heller ingen champagne på nyårsafton, och jag misstänker att mitt nyårsfirande överhuvudtaget kommer att bli ganska stillsamt och tillbakadraget, med tanke på hur olidligt jag brukar tycka att det är att vara nykter bland berusade människor.

Någon julsnaps blir det heller inte, vilket annars brukar vara en utmärkt digest till de kopiösa mängder stabbig köttmat ett traditionellt julbord innebär.

Men värst av allt: det blir ingen glögg! Det blir varken några spännande experimenter med kryddat rödvin, eller avsmakande av Systembolagets olika varianter, vilket annars hör årstiden till. Och undertecknad har ju, liksom så många andra, gott på Blossas försäljningsstrategi med årgångsglöggen.

Kanske ska jag glädja mig åt den onaturligt varma årstiden och försöka glömma julfirandet helt och hållet. Eller så försöker jag i alla fall, utan rusdrycker. Men vad skulle Albert Engström ha sagt?


Vad är grejen med Johnny Depp?

Idag såg jag filmen The Libertine med Johnny Depp och John Malkovic i huvudrollerna, på DVD. Det var en av alla de filmer som jag bestämmer mig för att se på bio, men inte kommer mig för innan de tas ned från biografsalongerna. Idag blev det i alla fall slutligen dags.

Jag vet inte riktigt vad jag ska fälla för omdöme. Filmen motsvarade i alla fall inte mina vagt formulerade förväntningar. Den utspelar sig under en otroligt intressant tidsepok och tangerar många intressanta temata, men det känns som om manusförfattarna inte riktigt visste vad de egentligen ville säga. Storyn känns mest som ett stort ingenting och personporträtten är antagligen klichéer eller för vagt tecknade för att väcka något intresse.

The Libertine är väldigt vackert filmad och har ett mörkt/mystiskt bildspråk som talar till dess fördel. Tyvärr gör detta bildspråk att filmen inrättar sig bland raden av mörka/mystiska filmer utan någon särskilt välarbetad intrig, vars hela försäljningsframgång betingats av Johnny Depps förmåga att kittla unga flickhjärtan.

Vad är egentligen själva grejen med Johnny Depp? Han tycks vara det ultimata sexobjektet i en stor grupp unga kvinnors fantasier, oberoende av deras subkulturella tillhörighet. Jag har hört Johnny Depps lov sjungas med drömmande tonfall av såväl de självklara goth- och svartrockarbrudarna, men också av brats, indietjejer, punkbrudar, skinbyrds och andra oväntade varianter. Vad är det karlen har som gör honom till ett så åtråvärt byte?

Jag tycker att Johnny Depp är en duktig skådespelare med ett icke ofördelaktigt yttre, men, för att hålla oss till Hollywood, jag tycker att en skådespelare som Brad Pitt är både mångsidigare och snyggare. Ändå har jag inte hört honom prisas i alls samma utsträckning som herr Depp.

Personligen tror jag att Johnny Depps storhet ligger i att han väljer att medverka i alternativt blir tillfrågad att spela i, filmer som har något mörkt och mystiskt över sig. Till och med matinéserien om de karibiska sjörövarna har ju en sådan air över sig. Stämningen från alla dessa filmer i kombination med den relativa frånvaron av andra typer av filmer (visst, undantagen finns, men de är få) har, film efter film, lämnat ett litet uns kvar på Depps person, som ett tunt, osynligt lager magiskt stoft som gör att så fort han dyker upp någonstans infinner sig den mörka och mystiska stämningen och hundratusentals flickhjärtan börjar klappa fortare.

Den som vill se en riktigt, riktigt bra film med Johnny Depp bör söka upp hans svartvita westernrulle Dead man – även den mörk och mystisk förvisso. Ett plus i kanten skall karlen ha också eftersom han är personlig vän till min gamle hjälte Shane MacGowan.


Ny layout.

Vad tycker ni?

Som att gå ut i morgonrocken!

Jag har länge funderat över om jag skulle ta upp detta oskick i min blogg eller inte, men nu har jag beslutat mig för att ta bladet från munnen. Vadan detta oskick som många, främst brudar excellerar i och som går ut på att man bär mysbrallor, alltså den tjockare varianten av träningsbyxor, ute, till en i övrigt ganska upphottad outfit!?

Mysbrallor, som jag tror är den mest vedertagna benämningen, i konkurrens möjligen med det något infantilare mjukisbyxor, är, som båda benämningarna antyder, något man har på sig inomhus, innanför hemmets fyra väggar, likt en morgonrock,och på sin höjd låter skymta när man går ut för att hämta tidningen.

Det mode som frodades i ligistkretsarna under det glada 90-talet, då undertecknad formades från pojke till man och som kallades kickersmode i folkmun, introducerade förvisso bruket att bära träningsbyxor till. Jag tror att de flesta som inte levde instängda i något bergrum under det föregående årtiondet kan visualisera de glansiga Adidas- och FILA-träningsbyxorna som på den tiden var högsta mode.

De träningsbyxor som användes som vardagsplagg under denna svunna era hade i alla fall betydligt mer utpräglad karaktär av utomhusbyxor än dessa collagebyxor, eller vad nu facktermen för mysbrallor kan antas vara. Att gå ut i ett par pösiga mysbrallor är ungefär lika stillöst och nonchalant som att gå ner på stan i morgonrock och tofflor, alternativt boxershorts och undertröja. Förstår de inte att de skämmer ut sig?


Så minskar vi utsläppen, utan extra kostnad.

Greenpeace publicerade i förra veckan en rapport om den nordiska energifrågan. Bakom rapporten – Ett nordiskt energiscenario – ligger den kända danska energiforskaren Klaus Illum som under fem år jobbat med den på uppdrag av Greenpeace.

Med hjälp av ett avancerat dataprogram som simulerar energisystemet i Norden har Illum räknat fram att Nordens koldioxidutsläpp kan minska med 67 procent till 2030 jämfört med 1990. Detta dessutom utan att vi behöver uppfinna någon ny teknik, utan att vi behöver bygga ut vattenkraften eller importera mer utländsk kol, gas och kärnkraftsel (vi kan tvärtom minska dagens import). Dessutom, som pricken över i - utan att det kostar mer än att fortsätta som idag med kärnkraft och fossila bränslen. 

Lösningen är att effektivisera energianvändningen. Stora mängder energi kan sparas om vi går över från att värma upp våra bostäder med el till att istället värma upp dem med hjälp av fjärrvärme och värmepumpar samtidigt som vi isolerar dem bättre.

Rapporten visar också att det finns mycket att vinna på att betrakta Norden som en enda energimarknad. Till exempel kan vi använda överflödig norsk vattenkraft (som blir överflödig när vi effektiviserat energianvändningen) till att avveckla danska kolkraftverk.


Det fantastiska är just att denna stora minskning av utsläppen kan göras utan att vi vare sig behöver bygga ut kärnkraften eller vattenkraften och inte nog med det: det kommer inte att bli dyrare än vad det skulle vara för oss att bara fortsätta på den redan inslagna vägen.

Borde inte detta vara en signal stark nog att väcka även de dessvärre inflytelserika grupper i samhället som likt strutsen valt att stoppa sina huvuden i sanden och förneka konsekvenserna av mänsklighetens miljöpåverkan.

Rapporten talar ett språk som till och med de mest likgiltiga i frågan om jordens och mänsklighetens fortlevnad borde förstå: lönsamhetens! Det är in ett långsiktigt perspektiv mer ekonomiskt lönsamt att byta till energisparande åtgärder och förnybara bränslen.


Folkvett. Del 1: Övergångsställen.

Jag introducerar i och med detta inlägg en ny kategori här i bloggen: Folkvett. Under denna rubrik kommer jag att placera inlägg som i första hand riktar sig till de av våra medmänniskor som i vardagen, för att citera vår käre landshövding här i Uppsala, Anders Björck, borde lära sig att ”veta hut, sjufaldigt hut!”

Den första lektionen i vanligt hederligt folkvett här i Slottet i saknadens dalar handlar om vett och etikett vid övergångsställen. Som den inbitne fotgängare jag är frekventerar jag otaliga sådana övergångar dagligen och stöter ideligen på en företeelse som så sakta har kommit mig att bli alltmer irriterad.

Många övergångsställen har separata övergångar för fotgängare och cyklister. Dessa är utmärkta med särskilda streck i gatan, men har också sina egna ljussignaler med tillhörande tryckknappar på lyktstolparna. Detta system är inrättat för att cyklister, vilka som regel passerar gatan snabbare än fotgängare, skall störa biltrafiken så kort stund som möjligt, vid de tillfällen som det endast är cyklister vid övergångsstället.

Ofta händer det emellertid att man som fotgängare anländer till ett övergångsställe samtidigt eller strax efter en cyklist och att cyklisten hursomhelst befinner sig närmast knapparna som aktiverar övergångsställets ljussignaler. Det naturliga är då att cyklisten, som klart och tydligt ser fotgängaren som också ska passera övergången, trycker på fotgängarknappen, vilken aktiverar såväl fotgängarnas som cyklisternas signaler.

Är detta då vad cyklisterna i regel gör? Nej, min erfarenhet säger att de flesta cyklister, trots att de ingenting har att förlora på att trycka på den andra knappen, trycker på den som enbart aktiverar cykelöverfartens ljussignaler, således tvingande närvarande fotgängare att gå fram till stolpen och själva trycka på knappen. Ibland medför detta också att fotgängaren inte hinner, att den gröna signalen enbart tänds för cyklisterna och att fotgängaren således har att välja mellan att antingen skynda över gatan med andan i halsen eller att helt enkelt vänta till nästa runda.

Denna många cyklisters nedlåtenhet att, utan något ytterligare besvär för dem själva, bistå sina medmänniskor i så många vardagliga situationer vid övergångsställena är en inskränkthet som, eftersom den inte gynnar dem själva, inte ens kan kallas för egoism. Det rör sig alltså helt enkelt om brist på vad som i äldre tider kallades för folkvett. 

Skämmens i Uppsala cyklister som vidmakthåller detta oskick!


Solen bor i Karlstad!

Jag bevistade nyligen Stadsteatern här i Uppsala och såg deras föreställning Solen bor i Karlstad, med undertiteln ”En liten show om Thore Skogman”. Det var en otroligt charmig liten historia som berättades från stadsteaterns minsta scen, teaterhörnan, där femtiotalet besökare kunde inta kaffe med dopp i sann Thore Skogman-anda under föreställningens gång.

Skådespelaren Nicholas Olsson berättade om sin långa och komplicerade relation till Thore Skogman. Hur han som åttaåring sett Skogman på teve och blivit frälst, men hur han alltifrån den tidiga ungdomen, då man är tvungen att visa sig häftig inför sina jämnåriga, varit tvungen att förneka denne sin idol. Ända tills han i vuxen ålder kände sig mogen och kliva fram och öppet erkänna sin beundran.

Det var en personlig berättelse med mycket värme och mycket humor. Bland annat argumenterade Olsson för att Thore Skogmans musik gjorde människor snällare – varpå han visade simultana statistiska kurvor för hur brottsligheten i Sverige ökat parallellt med att antalet Thore Skogmanlåtar som spelas i radio har minskat.

Berättelsen varvades hela tiden med sång, för vilken Olsson själv svarade, och musik, utförd av dragspelaren Pär Ulander. En hel del Thore Skogmanlåtar hans med, inte minst i det långa pottpuriet i mitten av föreställningen. Självklara nummer som ”Fröken fräken” och ”Tiotusen röda rosor”, ”Storfiskarvalsen” och ”Jämtgubben” varvades med mer okända ur Skogmans enorma produktion. (Visste ni att Thore Skogman är den enskilde kompositör som har flest STIM-registrerade kompositioner? Över 1200 låtar har karlen presterat!)

Undertecknad gladdes särskilt åt att de lyckades klämma in en stump ur ”AIK-valsen” från 1971. Om jag ska rikta någon negativ kritik mot det hela så skulle den bestå i att jag gärna sett att det vore mer musik i proportion till pratet. Man hade gärna fått åstadkomma denna proportionella förändring genom att förlänga föreställningen en aning.

I övrigt kan jag bara konstatera att det var en mycket trivsam liten show som gavs i teaterhörnan, och att det var synd att jag och mitt sällskap drog ned genomsnittsåldern i auditoriet så markant. Jag tror faktiskt att en hel del ungdomar skulle må bra av lite Thore Skogman emellanåt!


Varför detta ständiga tjat och H&M?

Är det bara jag eller har det inte skrivits lite väl mycket om Hennes & Mauritz på modebloggarna den sista tiden? Vore man konspirationsteoretiskt lagd skulle man nästan vara böjd att misstänka att det var en del i företagets marknadsföringskampanj...

Eller så är det helt enkelt bara så att alla har blivit så till sig för att H&M har kommit på att de genom att låta några trendiga designers sätta sina signaturer på plaggen, kunna pressa upp priserna på sina billighetsplagg, massproducerade på entreprenad till slavlöner i tredje världen. Bara en tanke.

Écrasez l'infâme!

Idag är det Voltairs, eller Francois-Marie Arouet som han egentligen hette, födelsedag. Den 21 november 1694 såg författaren till Candide för första gången dagens ljus i den franska huvudstaden.

Jag undrar vad den gamle upplysningsfilosofen hade ansett om dagens samhälle, som i mångt och mycket är en konsekvens av det tänkande som han själv och hans samtida förfäktade.

Förmodligen skulle han om inget annat känna igen den dubbelmoral som tillät honom att raljera över det gamla ståndssamhället och dess hävdvunna överhet, samtidigt som han levde som en medeltida länsherre hos sin älskarinna och hjälpare Madame du Châtelet på hennes slott i Champagne.


Visdom.

Marcel Prousts mäktiga romansvit På spaning efter den tid som flytt är full av intressanta och tänkvärda sidospår. Gång efter annan tvingas man att stanna upp i sin läsning inför något textparti som är särskilt tänkvärt eller välformulerat och bara måste förmedla detsamma till någon. Igår kväll fastnade jag för konstnären Elstirs utläggning om hur man förvärvar livsvisdom:

”Det finns ingen man så vis”, sade han, ”att han inte under någon period av sin ungdom fällt yttranden eller till och med fört ett liv som det är honom pinsamt att minnas och som han helst skulle vilja utplåna. Men han bör inte enbart ångra allt detta, ty ingen kan med säkerhet bli vis, i den mån detta överhuvudtaget är möjligt, utan att ha genomgått alla de löjliga eller avskyvärda inkarnationer som måste föregå denna sista inkarnation. 

Jag vet att det finns ungdomar, barn och barnbarn till förnäma personer, som alltifrån skolåldern fått lära in andlig nobless och moralisk elegans. De har kanske ingenting i sitt liv som de måste önska ogjort, de skulle kunna publicera och underteckna allt vad de sagt, men de är fattiga invärtes, kraftlösa efterkommande till doktrinära förfäder, och deras vishet är negativ och steril. Man kan inte få visheten till skänks; man måste själv upptäcka den efter en resa som ingen kan bespara en – ty visheten är en syn på tingen. 

De existenser ni beundrar, de inställningar ni finner ädla har inte blivit inlärda med familjefaderns eller lärarens hjälp – de har föregåtts av något helt annat och stått under inflytande av en dålig eller banal omgivning. De innebär en kamp och en seger. Jag förstår mycket väl att bilden av vad man under en tidigare period har varit nu måste te sig oigenkännlig och i varje fall osympatisk.

Men man bör trots det inte förneka den, ty den är ett vittnesbörd om att man verkligen har levat, att det är i enlighet med livets och människoandens egna lagar som vi ur livets vanliga element – ateljélivets och artistkretsarnas liv när det rör sig om en målare – förmått utvinna något som är mera värt än allt detta.”

-         Marcel Proust, I skuggan av unga flickor i blom. Översättning Gunnel Vallqvist.


This town aint big enough for the both of us...

DUELLEN

Det blixtrar i ögat,
det mörka och dolska.
Därute har snögat.
På håll hörs en polska

som spelas på krogen,
men här uti skogen
där grenarna darra

i kyliga vinden
som biter i kinden

hörs sulorna knarra.

Så stolta och raka
går de som har svurit
att ej gå tillbaka
förrän de har skurit
ett sår i rivalen
så djupt att i salen
på krogen när budet
om scenen förkunnas
skall luft som förtunnas
va det enda ljudet.

En oredig träta
som vinet gjort värre,
så lätt att förgäta
om inte en smärre
skymf levererats
och en provocerats
till blodtörst i kvällen.
En handske blev kastad,
förbittrad, förhastad
och så kom duellen.

De leker med döden.

Vart andetag ångar
som eldat av glöden

hos tjuren som stångar
ihjäl matadoren,
så mördaren får en
hämnd han förtjänar.
”Ja världar må rämna
men nu skall jag hämna
den, hur du än spjärnar,

den orätt jag rönte
och flickan du kränkte!”
och den lagerkrönte
poeten han sänkte
sin värja vid orden
och sjönk strax till jorden
när blänkande, kalla
spetsen på stålet
nådde till målet,
helt tyst sågs han falla.

Och ensam gick knekten
tillbaka till krogen
med blodstänk på dräkten.
Därute i skogen
låg skalden som stupat
och handen han kupat
kring den hans mest kära
klenod, medaljongen
han fick enda gången
han kom henne nära.

Men knekten fick flickan,
nu firas kalaset.
Han lyfter från brickan
det bräddade glaset.
Man skålar på krogen.
Därute i skogen
har snön börjat falla
helt tyst över liket.
Störst skald uti riket,
snart glömd utav alla.

- Lars Anders Johansson

Hycklande vegetarianer.

Jag anser mig ha tämligen stor erfarenhet av att leva bland och med vegetarianer. Jag har även tillbringat flera år av mitt liv nära inpå även veganer. Jag har inte haft någonting emot detta och har generellt sett ingenting emot vegetarianer och vegetarianism. På många vis tycker jag rentav att det borde premieras.

Det finns dock ett utbrett hyckleri i vegetariska kretsar som stör mig något oerhört. Först tänkte jag beröra ett av hyckleriets mindre allvarliga uttryck:

Kött som kött?

Det är väldigt vanligt att man från vegetarianers och veganers munnar får höra påståendet att ”kött smakar ingenting i sig själv – det är kryddorna som smakar.” Varenda människa, vegetarianer och mer mångsidiga ätare, vet att detta inte är sant!

När jag äter köttfärssås känner jag direkt om den är gjord på fläsk – bland- eller nötfärs, även om kryddningen är densamma. En köttfärslimpa smakar helt annorlunda om den är gjord på älgfärs istället för nöt, liksom en hjortstek inte smakar som en lammkotlett – för att ta ett ännu extremare exempel.

Om vegetarianerna vill vinna över anhängare till sin, i många stycken goda, sak så har de ingenting att vinna på att ta till dylika uppenbara lögner i sin argumentation. Att påstå att de vegetariska alternativen är lika goda som ovan nämnda kötträtter är tvivelaktigt men de facto en smakfråga och således upp till var och en att avgöra. 

Men att påstå att kött i sig inte skulle smaka något är en så monumental och otillständig lögn, på gränsen till förolämpande, att den på intet sätt kan gynna vegetarianernas sak. Håll er till belagda fakta istället – det finns tillräckligt med sådana, både vad miljön och vad hälsan anbelangar, för att övertyga de flesta.

Miljöargumentationen.

Så till den allvarligare sidan i vegetarianernas hyckleri. Många vegetarianer argumenterar för sitt val av livsstil ur miljösynvinkel, vilket också ur många perspektiv är rätt och riktigt. Stora arealer skog och regnskog har skövlats och skövlas ännu för att ge fler och större betesmarker åt köttindustrins nötkreatur. Enorma arealer går också åt till att odla det som ska bli djurfoder åt andra delar av köttindustrin: svin och fjäderfä.

Nu kommer vi till den springande punkten. En stor del av detta djurfoder består av proteinrika sojapellets. Sojan kommer från sojabönor vilka odlas på mark som i stor utsträckning utgörs av skövlad regnskog. Samma soja används också i majoriteten av de ersättningsprodukter som vegetarianer i västvärlden köper istället för kött: sojakorvar, sojabiffar, sojafärs med mera, med mera.

Det är fullkomligt förkastligt i miljöhänseende att som svensk köpa nötkött från Brasilien, dels för att regnskog skövlas för att skapa betesmarker, dels för att det är vansinne att frakta livsmedel över hela jordklotet när vi kan producera lokalt. Det är också förkastligt att köpa icke KRAV-märkt fläskkött eller fågel, eftersom de föds upp på nämnda pellets. Men, märk väl, det är lika förkastligt att köpa sojaprodukter, för vars tillstånd regnskogar skövlas och som också måste fraktas över hela jordklotet.

Ur miljöhänseende är det betydligt bättre att köpa svenskt nötkött och svenskt lammkött än att köpa sojaprodukter. Helst KRAV-märkt, men hellre lokalt producerat och icke kravmärkt än tvärtom. Hållningen av nötkreatur och får håller det svenska jordbrukslandskapet öppet, vilket förhindrar utplånandet av biotoper som är nödvändiga för tusentals arter. Inte minst fjärilar är beroende av ängsmarker och öppna landskap.

Skulle sojakorvsvurmarna få som de ville skulle vi snart varken ha någon regnskog kvar i tropikerna eller några fjärilar i Sverige.


Ridom, ridom!

I helgen har jag ridit för första gången sedan bilolyckan.

Det var visserligen knepigt, både att hålla tyglarna med bara en hand och att hitta balansen i kroppen – man kanske inte tror att det spelar så stor roll, men det är helt annorlunda att hitta tyngdpunkten när en arm är oanvändbar och fixerad vid kroppen.

Det hela förlöpte dock betydligt smärtfriare än vad jag hade väntat mig och det var en stor befrielse att åter sitta upp på hästryggen.

Jag kan inte tänka mig något annat färdmedel som skulle göra samma rättvisa åt ett frostigt svenskt skogslandskap i novembersolen.

Vem rider i år på gungande mo
för Munga gård och Pungmakarbo?
Han vickar på sitt smala sto
och gnyr och ropar ptro.
För länge du satt vid bok och latin,
du är stel av spatt och blek som ett svin,
men rid dig röd i stormens vin,
rusthållar Fridolin!

-         ur Hästkarlar, Erik Axel Karlfeldt


 


Planeten.

Så har jag sett de två första avsnitten i Sveriges televisions dokumentärproduktion Planeten. Planeten är en del i det massiva uppsving för klimatfrågan som jag redan har skrivit en hel del om. Det rör sig om sanningar som inte kan sägas för många gånger – åtminstone inte innan de övervunnit den skeptikernas opinion som upprätthåller det slit- och slängbaserade konsumtionssamhälle vars verkningar dagligen och stundligen förvärrar planetens ohälsa.

Särskilt obehagliga att konfronteras med var utsikterna av att Kina, som idag är världens snabbast växande ekonomi, inom kort kommer att kunna tillägna sig en västerländsk levnadsstandard – och vad detta skulle innebära i ett miljöperspektiv om också kineserna ska göra om alla de ur ett ekologiskt/klimatologiskt perspektiv förödande misstag som vi i västerlandet gjort under snart ett århundrade.

Jag har således inte något att invända mot vad som sägs i de första avsnitten i serien. Jag tänkte dock dröja något lite vid hur man säger det.

Det tycks gå en trend inom dokumentärfilmsvärlden, och inte minst inom den miljöorienterade dokumentärfilmen, att man uppläggsmässigt närmar sig musikvideons hetsiga koncept. Det ska vara ett högt tempo med snabba klipp stup i ett och tvära kast mellan vitt skilda angreppspunkter på ämnet.

Just dessa tvära kast och snabba klipp upplevde jag som en svaghet i det första avsnittet av planeten. Särskilt de snabba bytena från ett tema till ett annat utan någon som helst förklarande övergång. Jag misstänker att tanken är att man skall gripas av en känsla av att allting hänger ihop, utan att filmmakarna ska behöva förklara det närmare. Jag är övertygad om att filmen skulle ha vunnit på om man var tydligare med varför man hoppade från ett ämne till ett annat.

Ett så mossigt och gammalmodigt grepp som en berättarröst skulle ha kunnat hjälpa upp filmen vad tydligheten anbelangar – men då finns naturligtvis risken att den hippa rockvideokänslan går förlorad.

Jag tror också att filmen i sin helhet skulle ha vunnit på ett något lägre temp. Inte så att jag menar att man nödvändigtvis borde ha minskat mängden information som klämts in på de 52 minuterna, utan snarare att man genom en lägre klippfrekvens kunnat skapa illusionen om ett lägre tempo och en tydligare kontinuitet.

Mitt helhetsomdöme om det första avsnittet av Planeten blir emellertid klart godkänt, ett betyg som emellertid hjälps upp av frågans egen dignitet och relevans.


Fjodor och jag.

Idag, den 16 november, är det 157 år sedan Fjodor Dostojevskij dömdes till döden för sina subversiva politiska aktiviteter riktade mot tsarregimen. Den 22 december samma år, 1849, ställdes han inför en exekutionspluton och skenavrättades.

Efter denna psykiska tortyr sändes han till straffarbete i Sibirien. 1854 släpptes han ur fångenskapen , menstannade kvar som soldat vid den mongoliska gränsen. Först 1859 återvände han till Ryssland.

Det var efter denna omtumlande och prövande tid som Dostojevskij författade sina stora romaner, Idioten, Brott och Straff, Onda Andar samt inte minst Bröderna Karamazov - som nu ges i dramatiserad form på
Folkteatern i  Gävle.

Det är dylika karaktärsdanande exempel jag tyr mig till när jag försöker hitta en mening i de prövningar jag själv ställs inför till följd av skadorna jag ådrog mig i bilolyckan.

Annan om ingen annan.

Igår inleddes Förenta Nationernas Klimatkonferens i Nairobi, Kenya. FN:s generalsekreterare Kofi Annan gick tydligt ut med sin och FN:s ståndpunkt i klimatfrågan och manade världens ledare att handla och det snabbt, meddelar Aftonbladet. 

Några utdrag ur talet:

Klimatförändringen är inte bara, som många tror, en sak som berör miljön.
Det är ett hot som omfattar allting.
Ett hot mot hälsan, eftersom en varmare värld också är en värld där infektionssjukdomar som malaria och gula febern kommer att spridas mer och snabbare.
Det hotar livsmedelsförsörjningen, eftersom högre temperaturer och längre torrperioder ödelägger jordbruksområden och gör det omöjligt att odla.

Klimatförändringen är också ett hot mot freden och säkerheten.
O
m mönstret för regnperioderna förändras så ökar kampen om världens resurser. Detta kan öka spänningar och folkförflyttningar som kan bli farliga, speciellt i instabila länder eller regioner.

Detta är inte sicence fiction. Detta är rimliga scenarion som bygger på tydliga och vetenskapliga rön.

Ett fåtal envisa skeptiker fortsätter att förneka att den globala uppvärmningen äger rum och försöker så tvivel.

De ska tas för vad de är: i otakt och utan argument.

Så, sluta förneka. Låt ingen säga att vi inte har råd att handla. Det är alltmer tydligt att det kommer att kosta oerhört mycket mindre att skära ner på utsläppen nu än att ta konsekvenserna senare.

Och låt det vara slut med pratet om att vi ska vänta tills vi vet mer.

Vi vet redan att en ekonomi som bygger på stora utsläpp är ett experiment bortom kontroll med världsklimatet.

I verkligheten så är vetenskapen inte bara alltmer överens utan också allt mer oroande.

Många vetenskapsmän kända för sin försiktiga inställning säger nu att den globala uppmärmingen håller på att närma sig den punkt när det inte längre finns någon återvändo.

Eftersom miljöorganisationerna misskrediteras av den såkallade ”skeptiska” lobbyn borde väl åtminstone Förenta nationerna, en organisation som den överväldigande majoriteten av världens nationer och folk sluter upp bakom, vara en trovärdigare informatör? 

Ni som kallar er skeptiker och hävdar att klimatfrågan är en bluff, eller försöker göra den till en fråga om höger och vänster, lyssna åtminstone på Annan – om ingen annan.

Talet i sin helhet kan läsas här.


Grönt chaite och råttsvansar.

Tebutiken där jag handlar har tagit bort grön chai ur sitt sortiment! Död och förbannelse! Grön chai är en av de tesorter som jag dricker allra mest. När jag frågade den trevliga damen bakom disken om orsakerna till denna inskränkning i sortimentet förklarade hon att hennes chef, som driver en butik i samma kedja i Stockholm, fattat beslutet eftersom Stockholmarna inte köpte teet i fråga. 

När Uppsalabutikens personal protesterade och menade att i Uppsala köpte man visst grön chai hade det gjort detta för döva öron. Å andra sidan talar vi om en chef som beslutat att döpa om teblandningen ”Rabbits tale” till ”Suntrip” eftersom hon trodde att det förstnämnda betydde råttsvans…

Nåväl, fast det bär mig emot får jag söka mig till någon annan tebod för att få tag i mitt gröna chaite som vanan gjort nödvändigt.


Bevare oss för grungemodet!

Siarna har meddelat oss att grungemodet är i antågande. En försmak har redan kunnat anas i höstens utbud men det är ingenting gentemot vad experterna förutspår ska komma att explodera i vår. I slottet i saknadens dalar beklagar vi oss och ser med obehag fram emot en kommande era av illasittande kläder och vedervärdiga matchningar.

Den stundande renässansen för grungen, en av nittiotalets många stilmässiga avarter, innebär dock en förändring av modeti fråga. Istället för trasigt och skitigt medellas det att det är ett helt och rent grungemode som gör sin entré. Man berövar grungen hela sin identitet och leverar den i ny, plastig och svindyr förpackning.

Jag har aldrig gillat grungen. Har alltid varit av uppfattningen att den är på samma gång menlös och självömkande som den är smaklös och stilvidrig. Men att lansera en ny ”preppgrunge”, riktad till snobbar och osjälvständiga trendslavar.

Men det är väl den nya tidens signum – att gamla, ursprungligen rebelliska företeelser återuppväcks men berövas sin själ och anammas av just de målgrupper de en gång vände sig emot i avsky. Som all gammal punk och hårdrock som nu hörs dundra ur högtalarna på likriktningens marknadsplatser Carlings, JC och Solo.

Vi får dock glädjas åt de få ljuspunkter som tillvaron erbjuder. Att grungemodet ersätter det stilrena engelska mode som till viss del varit rådande de senaste åren kommer förhoppningsvis att innebära att man slipper förväxlas med den genomsnittlige trendzombien. 

Nackdelen är att man förmodligen kommer att betraktas som hopplöst ute av neogrungarna som enligt profetiorna kommer att svämma över våra städer i vår. Men det är smällar man får ta.


”Tur i oturen.”

Det finns några stycken uttryck som jag har lärt mig att hjärtinnerligen avsky sedan jag skadade mig i bilolyckan den 6 augusti i år. De två mest frekvent förekommande är ”det kunde ju ha gått så mycket värre”och det om ”tur i oturen”.

Jag begär inte att man ska gå runt och tycka synd om mig, allra minst att människor som egentligen inte bryr sig ska göra det. Vad jag avskyr är dock när människor låtsas bry sig men helt uppenbart inte gör det. De två ovan nämnda uttalandena är tydliga indikatorer på att så är fallet.

Visst har det hänt att även närstående och uppriktigt engagerade personer någon gång undsluppit sig ett ”et kunde ju ha gått så mycket värre”. Skillnaden är dock att detta uttalande inte kommer som deras första reaktion – det kommer först när de tagit in skadan, dess omfattning och vad den innebär och sedan lagt till den ytterligare dimensionen av att alltsammans kunde ha haft en än mer fasansfull utgång.

När någon som man knappt träffar eller rent av träffar för första gången kläcker ur sig ett ”tur i oturen” är det ett förminskande och ett trivialiserande på gränsen till förakt. Då är det bättre att de inte säger något alls.

Att vuxna människor blir illa berörda och har svårt att hantera andras skador och olyckor är omoget men ganska begripligt. När de sedan omsätter denna sin egen ångest i privata försvarsmekanismer genom vilka de försöker förminska skadan, skadans omfattning eller rent av den skadade känns det rentav förolämpande. 

För om det inte var frågan om ett sätt att trivialisera hela situationen, om det var så att ”tur i oturen”-människorna verkligen hade ett sådant perspektiv på tillvaron – då måste de ju ständigt gå runt och glädjas åt att det inte går värre för dem än vad det gör. Man får nästan lust att följa en sådan människa genom vardagen och varje gång små förtretligheter inträffar – när smörgåsen ramlar med den bredda sidan ner eller datorn hänger sig precis innan de hunnit spara sin uppsats – utbrista i ett ”tur i oturen” eller ”det kunde ha gått so mycket värre!”.


"Skeptikerna" eller Motståndet formerar sig.

Uppsving för klimatfrågan.

Den senaste tidens massiva mediala uppsving för klimatfrågan är glädjande men har också fört med sig avigsidor. Jag tangerade vissa av dem i mitt inlägg om Aftonbladets klimatkampanj.

Klimatfrågan har flyttat in, från att bokstavligen ha varit ute i kylan, till debattens finrum. Tidigare rönte miljörörelsen och dess anhängare av överlägsna fnysningar från det politiska etablissemanget och framställdes ofta i debatten som tråkmånsar, domedagsprofeter och rent av fundamentalister.

Den eniga forskarkår som pekade på växthuseffektens orsaker och verkningar fick samma bemötande och konkurrerade i populärpressen med artiklar av lekmän företrädande det ekonomiska etablissemanget i syfte att förringa och marginalisera den klimatfråga som om den togs på allvar skulle innebära massiva omställningar för industri- och transportsektorn och även för privatpersoner.

Att många valde att lyssna på dem som avfärdade klimathotet är kanske inte så förvånande, med tanke på att det innebär den enkla utvägen: man behöver inte ändra sin livsstil och inte heller känna någon delaktighet eller skuld i planets successiva förstörelse. Dessutom innebär ju klimatfrågan, om den tas på allvar: omvälvande och skrämmande framtidsperspektiv. Då är det naturligtvis lättare att stoppa huvudet i sanden.

Nya tider, nya konjunkturer.

Den senaste tiden har situationen förändrats. De politiskt korrekta konjunkturerna har svängt. Det är inte längre industrilobbyn som styr vindriktningen. De frågor som klimatforskare, miljöorganisationer och engagerade privatpersoner länge drivit har äntligen rönt en vidare uppmärksamhet.

Oron i motståndarlägret är naturligtvis stor. Från att tidigare ha avfärdat miljöorganisationer och vetenskapsmän som fundamentalister och extremister har man gjort en kovändning och använder en rakt motsatt argumentation. Tidigare skulle man misstro de som varnade för klimatförändringarna för att de var för få och hade för lite medialt utrymme. Idag ska vi misstro dem för att de är för många och uppmärksammas för mycket. Åtminstone om man ska tro stora delar av den amerikanska högerpressen och deras svenska efterapare

Dessa ”skeptiker”, som de gärna kallar sig själva, vinner anhängare i grupperingar där den politiska korrektheten är ett självändamål – särskilt på Internet – oavsett vilken fråga det är som behandlas.

”Skeptikernas” argumentation.

Den argumentation som förs grundar sig huvudsakligen på misstro utifrån två grunder: dels att den är otrovärdig eftersom det råder konsensus i frågan. Detta menar skeptikerna bero på ”masspsykos” och den andra går ut på att lyfta fram små enskilda exempel som tycks motsäga klimatargumenten – utan att se dem som en del i de större sammanhangen.

Ytterligare en orsak till mångas misstro mot klimatfrågan är att de avfärdar den som ”vänsterpropaganda” – att vänstern skulle ha hittat på frågan för att försvåra för företagarna. Till denna grupp vill jag ställa frågan: Är jorden vi bor på och våra livsbetingelser en fråga som bara berör dem som bekänner sig till det politiska vänsterblocket? Kan klimatfrågan, med dess vidsträckta konsekvenser för alla människor (och övriga arter) reduceras till en fråga om ägandeförhållanden?

Var det inte så att Sovjetunionen var en av de mest miljöovänliga stater som funnits?  Är inte hela det gamla östblocket fullt av exempel på stater med ett vänstersystem, vars tunga industri, besprutnings- och bevattningssystem tillhört världens mest miljöfarliga liksom Förenta Staterna gör idag. Är inte allt detta sammantaget argument för att en långsiktig och ur miljöhänseende hållbar politik inte har något som helst att göra med positionen på den politiska höger- vänsterskalan?

Till de skeptiker som bekänner sig till den politiska inkorrekthetens kritiska falang vill jag bara fråga: var fanns ni när det var vi som stod utanför och försökte påverka den allmänna opinionen. Då när den som brydde sig om planetens och vår gemensamma framtid betecknades som extremist.


Mången mö han övermannat.

ÄLSKOGSVISA

Lysander du är mig en spjuver;

som kalven får tröst vid sitt juver

så söker du ständigt din tröst

vid svällande, snövita bröst.

När flickan hon tar dig i famnen och ger dig

sin längtan, sin eld och sin skälvande kropp

då är du en faun som bredvilligt villigt förser dig

men överger henne när solen går opp.

Små knoppar slår ut när det våras.

Du sjunger om kärlek som såras,

men sårar mest gör du nog själv,

i vårflodens skummande älv.

Du viger ditt liv åt de små herdestunder

du får men åt nymfen blir ingenting kvar,

för du hastar framåt i älskogens lunder.

Dryaderna ropar men Ekot ger svar.

Lysander du är mig en gåta.

Så skön du får skökor att gråta.

Så skön men så irrationell,

i stjärnfallens skimrande kväll.

Du söker det sköna men sen när du får det

så är det helt plötsligt som inte det dög.

Ett guldmynt är vackert för den som åtrår det,

men likgiltigt för den som samlat på hög.

Lysander säg, när ska du lära?

Är isen får tunn för att bära

så skrinnar du framåt ändå.

På vatten kan halvgudar gå.

- Lars Anders Johansson

Könshomogen teater gånger två.

Bernardas hus, Uppsala Stadsteater, Bröderna Karamasov, Folkteatern Gävleborg

Jag har två gånger den senaste tiden bevistat teaterföreställningar där de respektive skådespelarensemblerna varit helt enkönade. Något som åtminstone i det senare fallet uppmärksammats av politiskt korrekta recensenter.

Den första av de två pjäserna i fråga var Uppsala Stadsteaters uppsättning av Federico Garcia Lorcas
Bernardas hus – med helt kvinnlig rollbesättning. 

Pjäsen är en tragedi som utspelar sig på den spanska landsbygden i början av 1900-talet och kretsar kring den tyranniska Bernarda och hennes döttrar sedan maken/fadern gått bort och Bernarda beordrar åtta sorgeår. Pjäsen är ett kammarspel och handlar i stor utsträckning om Bernardas oförmåga att se sina döttrars behov och drifter – en oförmåga till insikt som obönhörligt leder fram till den tragiska upplösningen.

Männen i pjäsen, främst den lejonlike Pepe Romano som alla döttrarna är förtjusta i – nämns bara i dialogen, men har ändå en central roll i pjäsen som den förbjudna frukt vars ätande raserar den barndomens lustgård som Bernarda reserverat åt sina alltför fullvuxna döttrar innanför hemmets lykta dörrar.

Uppsala Stadsteaters uppsättning av Bernardars hus är stundtals både stark och gripande men saknar inte heller komiska element. Den är dock ojämn och lider av en brist som bara är alltför vanlig inom modern teater och det är att den tenderar att stundtals bli lite väl skrikig.

Den andra könshomogena pjäsen var Folkteaterns i Gävle uppsättning av Dostojevskijs roman Bröderna Karamasov (dramatiserad av Richard Crane ) i det gamla gasklockeområdet i Gävle.

Det finns paralleller mellan de båda pjäserna såtillvida att de båda är tragedier och båda behandlar en syskonskaras komplicerade relation till ensamstående förälder. I bröderna Karamasovs fall rör det sig om den demoniske fadern Fjodor Fjodorovitj Karamasov – en drinkare och en rumlare som planerar att slösa bort sin förmögenhet på skörlevnad och lämna tre äkta söner och en oäkta arvslösa.

Pjäsen skiljer sig en hel del från romanen, inte minst vad upplösningen anbelangar och jag måste säga att jag blev en aning besviken på hur förenklat det moraliska dilemma Dostojevskijs roman ställer läsaren inför kändes i pjäsen. Pjäsens största svaghet (manusmässigt) var den analytiske västerländske brodern Ivan Karamasov – en svaghet som emellertid i hög grad kompenserades av en stark skådespelarinsats av Peter Oscarsson (vilken tillika regisserat pjäsen). Oscarson arbetar med små medel och ett subtilt men talande minspel och övertygar trots rollfigurens kantighet i jämförelse med den litterära förlagan.

Om Oscarson arbetar med små medel så är Rolf Lassgård de stora gesternas man – något man tog fasta på i även denna uppsättning. Lassgård övertygade både som fadern Fjodor Karamazov och som den äldste brodern Dimitrij, vilken slutligen döms för mordet på fadern.

Mats Jäderlund gjorde en stark insats som Fjodor och som halvbrodern Smerdjakov. Minst övertygande var tyvärr Martin Pareto som den fromme yngste brodern Aljosja. Pareto har ett överdrivet teatraliskt sätt som gör att han ofta skjuter över målet.

Ett annat minus med uppsättningen var sånginsatserna. Jag undrar om inte föreställningen skulle ha vunnit en hel del på att man utökad den sparsmakade ensemblen med fyra sångare. Ytterligare ett minus var att den andra akten kändes betydligt mindre genomarbetad än den första vilket gav pjäsen ett ojämnt och framtungt helhetsintryck.

Ett plus för scenografin  som bjöd på flera kreativa lösningar och ytterligare ett stort plus för ljussättningen som verkligen gjorde att den gamla retorten i Gasklockeområdet i Gävle kom till sin rätt.

Slutligen till frågan: Spelade det någon roll att det bara stod män på scenen i den senare pjäsen och bara kvinnor i den förra?

Nej.


Låten hoppet fara…

CIRKELN SLUTS.
Som ett coitus interuptus avrundas en osannolik säsong. Tack AIK.

Jag vandrar ensam hemåt, allting känns tungt och svårt,

jag tänker på det SM-guld som skulle varit vårt.

Ni oinitierade vet inte hur det känns

att klåpare som Fröjdfeldt har elitdomarlicens.

- Lars Anders Johansson


Aftonbladet och klimatkampanjen.

Den senaste tiden har den viktiga klimatfrågan hamnat alltmer i fokus hos alltfler människor. Framförallt eftersom den åtnjutit mer medialt utrymme än den någonsin fått sedan dess orsaker och konsekvenser blev fullt ut kända någon gång på sjuttiotalet. Mycket av detta ökade fokus har kommit i kölvattnen på An inconvenient truth, filmen om Al Gores kamp för klimatfrågornas uppmärksammande.

Klimatfrågan har alltså gått från att vara något obskyrt och abstrakt endast uppmärksammat av hemtovade tomtar med hög töntfaktor till att bli något höggradigt trendigt.

Att något är höggradigt trendigt märker man på att Aftonbladet kampanjar för det. Under en tid nu har bröstcancer åtnjutit denna trendstatus men nu har som sagt klimatfrågan intagit dess plats.


Jag är ambivalent inför Aftonbladets kampanjande. Å ena sidan tycker jag att det är jättebra att en så här viktig fråga äntligen får det mediala utrymme som den förtjänar och att det är en så pass inflytelserik jättetidning som Aftonbladet som gör det. 

Å andra sidan känns Aftonbladets klimatkampanj bara som en i raden av alla ”goda” frågor som tidningen kampanjat för när vindarna blåst i riktning mot en speciell fråga. Nyligen var det bröstcancer, men vi har också sett tsunamioffren eller hemlösa hundar som föremål för Aftonbladets kampanjande.

Jag vill på intet sätt förringa de enskilda frågorna, men jag är rädd att detta trendkänsliga kampanjande som sker några veckor i taget riskerar att göra klimatfrågan till något tillfälligt och temporärt – till ett i raden av alla ”upprop” som läsarna kan skriva under för att lätta sina samveten. 

Klimatfrågon är inte (inte cancern heller för den delen). Något som kan hanteras så lättvindigt. Det räcker inte med ett upprop, en insamling eller en tillfällig kampanj för att lätta några tusen själars samvete, Klimatfrågan handlar om snabba och drastiska förändringar i vår dagliga livsstil världen över – främst i västvärlden.

Jag hoppas att Aftonbladets kampanj inte är bara ännu en i raden av tillfälliga satsningar för att visa hur god nämnda tidning är utan att den är ett led i en långsiktig linje för att förändra vår syn och vårt tänkande i den fråga som kan vara den viktigaste vi har ställts inför hittills.

Överraska oss Aftonbladet och fortsätt att driva en stenhård och kompromisslös linje i klimatfrågan! Den är värd det.

En stor eloge också till alla som deltagit i manifestationerna runt om i världen i helgen.


Flyg fula fluga flyg!

En liten tant har bloggat om flygets framträdande roll som bidragande orsak till växthuseffekten och klimatförändringarna.

Svenska naturskyddsföreningen har på sin hemsida en artikel med rubriken ”Tack för att du inte flyger!” som behandlar ämnet.

Avgaserna från flygmotorerna är bara en liten del i flygets enorma påverkan på klimatet. Den stora effekten uppkommer genom den vattenånga som bildas av jetmotorerna och som vi kan se som vita strimmor på himlen. 

Denna vattenånga bidrar även till bildandet av cirrusmoln. Cirrusmolnen och strimmorna av vattenånga blir som ett lock i atmosfären vilket hindrar värme från solen från att studsa tillbaka ut i rymden och förstärker således den omtalade växthuseffekten.

När Förenta staterna utlyste flygförbud efter de fruktansvärda terrorattackerna i New York 2001 kunde meteorologerna redan efter någon dag konstatera skillnader i temperatur och väderlek. Ingen gång under den andra halvan av 1900-talet hade himlen över USA varit så klar.


Väldigt många känner sig handfallna inför det överhängande hotet som klimatförändringarna innebär, och många tror att deras personliga insatser inte betyder något. Där tar de fel. Just flygtrafiken är ett sådant område där vi var och en kan vara med och påverka.

Naturskyddsföreningen konstaterar att 60 % av flygtrafiken utgörs av nöjesresor. Överväg gärna andra transportresor nästa gång du tar en lusttripp någonstans. Det vinner vi alla på.

Personligen skulle jag gärna se att de majestätiska luftskeppen, vilka hade en kort men glamorös storhetstid i början av 1900-talet. Man tycker att vetenskapen borde ha funnit ut miljövänligare och framförallt brandsäkrare gaser än de som fyllde Hindenburg vid den tragiska katastrofen 1937. Eftersom dessa monumentala farkoster hålls uppe i luften av gasen behövs betydligt mindre motorkraft för att föra dem framåt och de drivs med fördel av ganska små propellermotorer.

Ett återinförande av luftskeppen vore också en markering att den stressens, jäktets och tidspressens era som det förra århundradet utgjorde äntligen nått sitt slut. Tänk att få glida fram i sakta mak över Atlanten, hängande under magen på en jätteballong!


Zeppelinare
En zeppelinare över Zürich på den tiden då det begav sig.