Kungen och klimatet.

Kung Carl XVI Gustaf framhöll idag i samband med Riksdagens högtidliga öppnande fram klimatfrågan rapporterar Sveriges Television

-Det är en av vår generations stora ödesfrågor att klara ut hur våra levnadsvanor påverkar miljön, sade han.

Hans majestät konstaterade vidare att Sverige kunnat njuta av en ovanligt varm sensommar, men pekade på att värmen också kan ge anledning till att känna viss oro. Talet i sin helhet finns att läsa här .

Det är glädjande att se att rikets monark någon gång emellanåt lyfter blicken från sportbilarna och riktar den mot angelägnare spörsmål.


Kommentarer
Postat av: Svorsken

Det kan vara värre. Som för norske Kong Harald som samtidigt som Carl Gustaf stod i talarstolen på Helgeandsholmen öppnade årets Stortingssäsong i Oslo. Läs mer här.

2006-10-04 @ 11:51:03
URL: http://javielsker.blogspot.com
Postat av: frktjatlund

Det är just det där med de bensinslukande åkdonen som gör att talet ekar lite i mina öron. Eller så beror det på min inställning till monarkin i stort.

2006-10-04 @ 12:55:01
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Inkan

Miljön, ämnet ligger i tiden.
Helt i linje med majetstätets valspråk.
Han följer en tidigare vald linje - det hedrar honom.

2006-10-04 @ 16:06:46
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Linnala

För några år sedan var det en kall vinter - det berodde på växthuseffekten. Sen var det en kall och regnig sommar vilket givetvis berodde på växthuseffekten. I år var det varmet. Gissa om det beror på växthuseffekten. Om Sverige förlorar mot Spenien i kväll kan vi förmodligen skylla på växthuseffekten.

Postat av: Lars Anders Johansson

Svorsken: Det är sannerligen inte lätt att vara konung i dessa tider!

frktjatlund: Han kanske överväger att övergå till etanolbilar? =)

Inkan: Ja, konsekvens skall premieras.

Linnala:; Jag förstår inte riktigt vart det är du vill komma, men jag förmodar att din poäng går ut på att klimatfrågorna inte är särskilt viktiga. Jag önskar av hela mitt hjärta att det vore så, men tyvärr så tror jag att det är på grund av just den likgiltiga inställning som du och många andra uppvisar som miljöpåverkan har tillåtits att gå så långt som den har gjort.

2006-10-15 @ 15:59:52
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback