Avskaffa kårpartisystemet!

Just nu pågår val till kårfullmäktige i Uppsala studentkår. Kårvalet, som är en årlig företeelse, är ett pinsamt försök till att simulera parlamentarisk demokrati inom universitetets studenters intresserorganisation, studentkåren. Eftersom det aldrig är fler än 10 % av studenterna som väljer att delta i dessa farsartade tillställningar finns knappast fog för att kalla dem demokratiska, än mindre att de valda företrädarna har studenternas mandat för sitt agerande gentemot universitetet och övriga samhället.

I samband med att jag skrev min kandidatuppsats i historia om studentrevolten 68 fick jag inblick i den debatt som föregick politiseringen av studentkårerna i Stockholm och Lund under det radikala 60-talet. Införandet av kårpartisystem, plagierade från riksdagspartierna var ett led i 60-talets extrema vänsterrörelses strävan att politisera hela samhällslivet och särskilt lärosätena. Istället för att studentkåren skulle vara det organ som tillvaratog studenternas särintressen gentemot universitet och samhälle skulle studentkåren vara ännu en arena för vänstern att driva sina allmänpolitiska kampanjer. Så ser det ut än idag. Hur många politiska broilers har inte setts gödas inom de olika studentpartierna för att sedan ta steget ut i rikspolitiken? Det är säkert en lysande språngbräda för dem, men är det inte den funktionen som de politiska ungdomsförbunden är tänkt att fylla?

Avskaffa det ineffektiva kårpartisystemet med sina förment demokratiska valkampanjer och upprätta en studentkår vars syfte är att tillvarata alla studenters intressen. Politiska frågor som inte direkt rör utbildning, forskning och studentliv bör lämpligen drivas på annat håll.

Kommentarer
Postat av: Joppe

Heh, du måste ju ha skrivit det här inlägget samtidigt som jag kommenterade det förra... Vilket trevligt sammanträffande. Det blir problematiskt att jämföra kårval med riksdagsval och stirra sig blind på siffrorna, då kåren snarare är att jämföra med allmäna val i föreningar vad gäller antalet röstande. Men du kan nog de argumenten och jag tror inte vi enas genom några bloggkommentarer. För att svara på din fråga, det är självklart (heller) ingen rättighet att ?tillängna (sic) sig frukten av andras arbete?. Men läser du vad jag skriver? Jag trodde att jag förmedlade min ståndpunkt tillräckligt tydligt för att slippa en antifildelningskommentar enligt formulär 1A...

Postat av: Lars Anders Johansson

Joppe: Jag ber om ursäkt för att jag råkade slinta på tangentbordet så att där kom in en extra bokstav i ordet tillägnan.

Ang. din liknelse mellan kårvalet och föreningslivet så antar jag att du håller med om att det vore bisarrt om varje förening hade en massa olika partier med iedeologisk inriktning (som riksdagsvalet). Tänk vad olidligt det skulle vara i varje idrottsförening etc om man hade en borgerlig falang och en vänsterfalang!

2008-04-13 @ 20:31:00
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Joppe

Jag vet att du kan hantera språket men citat är citat... Jo, jag har defintivt mina betänkligheter vad gäller en politiskt styrd kår och det har jag alltid haft. Nu står vi ju som bekant inför en förändring i och med avskaffandet av obligatoriet och jag tror att det först när det är avklarat blir riktigt intressant att diskutera kårens roll och organisation.

2008-04-14 @ 03:36:42
URL: http://joppelito.blogg.se
Postat av: Mathias Johansson

Håller med ganska mycket av det du skriver, men nu finns ju i Uppsala i alla fall de partipolitiskt obundna partiet UUS (och som dessutom vann valet) som vill ha det ungefär som du skriver. Man kan ju anklaga de gamla tiders UUS-medlemmar att partisystemt inte avskaffades när UUS kunde det men då fick UUS makten ändå så man tänkte väl antagligen inte på det.

Tycker man kan jämföra med föreningar faktiskt och därmed blir det ju uppenbart att ett partisystem är fel. Sen blev det ett helt bra, för kåren, valdeltagande i år.

2008-05-05 @ 16:20:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback