Persson, partiledardebatt och klimatfrågan.

Det var intressant att ikväll se den första delen i Erik Fichtelius dokumentärserie om förre statsministern Göran Persson. Det var en komplex bild av både politikern och människan Göran Persson som trädde fram, en bild som förstärkte både de sidor som jag uppskattat hos honom och de sidor som fått mig att studsa. Till de senare hör hans oerhört kantiga uppträdande. Det var till exempel frapperande hur mycket han svor när han talade privat och förtroligt med journalisten.


Uppfriskande var det dock när han, som alla medier gladeligen har uppmärksammat, uttalade att "Bildt är så jävla dålig. Det är inte utan att jag tycker synd om kille - vart ska han ta vägen nu?" Det var också intressant att se kalabaliken kring Erik Åsbrinks avgång som finansminister, ur Perssons perspektiv. Det var på många sätt en intressant och avslöjande dokumentär och jag ser fram emot nästa avsnitt.

Direkt efter dokumentären kunde vi byta kanal och se Perssons efterträdare på partiledarposten Mona Sahlin gå sin första debatt mot Perssons efterträdare på statsministerposten, Fredrik Reinfeldt. Som jag förutspådde i mitt tidigare inlägg så kändes inte Sahlin särskilt övertygande. Hennes gåpåiga stil skar sig mot Reinfeldts mer lågmälda hållning, frågan är om det verkligen apellerar till de grupper hon vill vinna över på sin sida?


Båda partiledarna vinnlade sig om en miljöprofil och klimatfrågan diskuterades som hastigast. Sahlin hade mer på fötterna eftersom hon kunde stödja sig på en socialdemokratisk miljöpolitik som faktiskt visat sig vara radikalare än vad partiet utlovade i samband med förra valrörelsen (Källa: Svenska Naturskyddsföreningen).

Reinfeldts miljöengagemang känns äremot som ett sent påfund och därför inte så utvecklat. Sanningen att säga hörde jag honom inte säga ett ord i ämnet innan han nyligen fick besök av David Cameron, ledare för Storbritanniens konservativa parti som numera kallar sig Green Tories. I valrörelsen lyste miljöfrågan märkligt nog helt med sin frånvaro.


Kommentarer
Postat av: Robban

Det var en bra dokumentär!

2007-03-20 @ 00:50:19
Postat av: Lars Anders Johansson

Robban: Visst var den!

Postat av: Kristofer Wallmark

Ja, det var en väldigt intressant dokumentär, ska bli kul att se fortsättningen. Jag har skrivit lite allmänt om Göran Persson på min blogg och funderat lite över hur hans liv kommer att se ut nu framöver. "Kan man bygga ett stort hus och ändå företräda arbetarklassen?" och mycket annat.

2007-03-20 @ 13:46:08
URL: http://kristoferwallmark.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Kristoffer Wallmark: Skall läsa.

2007-03-20 @ 14:31:44
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Anton

Usch, jag missade det. Så blir det när man har matteprov...
Klimatfrågan har jag också funderat över varför inga politiker tagit på allvar än. Lite smågrejer här och där men alldeles för lite.
Ska politiker behöva avgå innan de börjar kämpa för miljön? I USA Al Gorde och nu verkar det som om Göran Persson också ska kämpa för den.
(Startade förövrigt bloggen http://www.klimathotet.com förra veckan. Kom gärna med tips på vad ni vill se där och hur).

2007-03-20 @ 20:20:22
URL: http://aagaton.blogspot.com/
Postat av: Lars Anders Johansson

Anton: I Storbritannien har de konservativa börjat tävla med Labour om att vara mest radikala i miljöfrågorna. Det vore något för alliansen här hemma att ta efter!

2007-03-21 @ 00:17:07
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback