Guess things happen that way.

Hej alla. Det har äntligen blivit möjligt för mig att förklara varför ”Slottet i saknadens dalar” legat nere under nästan två veckor, utan någon som helst förvarning. Jag hoppas att jag är ursäktad när jag meddelar att jag tillbringat de senaste elva dygnen på Akademiska Sjukhuset i Uppsala, under vilken period jag genomgått en omfattande operation.

Söndagen den sjätte augusti strax efter klockan fyra på morgonen sitter jag tillsammans med fyra andra i en ljusblå Volvo kombi från 1988, på väg hem till Nyköping från en rockfestival i Lindesberg norr om Örebro. Drygt femton av resans drygt sexton mil är avklarade, ungefär en mil återstår således innan vi alla får nå hem till våra efterlängtade sängar efter en slitsam festivalhelg.

Helt plötsligt förlorar föraren, som är spiknykter men förmodligen alldeles för trött för att köra bil, kontrollen över bilen som åker av vägen i dryga 90 km/h. Bilen rullar under hög fart fyra fem varv och landar på sidan i ett vattenfyllt dike.

Jag sitter i baksätet på passagerarsidan, där dörren slits upp och knycklas ihop som ett papper, varvid undertecknad på något sätt slungas ur bilen och landar i en buske en bra bit bort från bilen.

Mirakulöst nog klarade sig samtliga övriga resenärer helt utan skador, sånär som på blåmärken och stelhet, och givetvis en varierande stor dos av chock. Själv landade jag på min vänstra axel och drabbades av en svårartad axelfraktur, och tillika nervskador i hela den vänstra armen.

Enligt den opererande läkaren, som ska vara någon slags superexpert på området, så ska dock operationen ha gått ”mycket bättre än vad han vågat hoppas”. Vad det innebär för möjligheterna till återvunnen rörlighet i axeln kan dock ingen säga något säkert. Ingen vet heller hur det kommer att gå med de påverkade nerverna, hur mycket rörlighet jag kommer att återfå i armen eller fingrarna. Framtiden får utvisa. För en trubadur och gitarrist känns detta mycket tungt att bära.

Trots smärtorna och ovissheten inför framtiden, samt det nattsvarta mörker som det innebär att inte kunna spela några andra instrument än munspel, så kan jag inte undgå att känna stor tacksamhet över att det inte gick värre än vad det gick. Enligt statistiken är det bara en av tio av dem som far ut ur bilarna vid trafikolyckor som inte bryter nacken. Sett ur det perspektivet är en krossad axel en ganska lindrig åkomma.

Nu väntar en lång period av läkning och rehabilitering. Hur långt den räcker vet bara de försynens krafter som såg till att det stod en buske vid min nedslagsplats och inte en sten eller något annat.

Ett stort tack går till den fantastiska personalen vid avdelning 70E1 på Akademiska.

Bilen Bilen.

You ask me if I'll get along.
I guess I will, someway.
I don't like it but I guess things happen that way.
- J. Clement.



And we're running down the backstreets oi, oi, oi!

Nu sticker jag iväg ett par dagar på rockfestival utanför Örebro. Bland annat har jag tänkt se de gamla brittiska punkhjältarna Cockney Rejects (som jag faktiskt sett i England 2001) och de tillika brittiska skalegenderna i Bad Manners, som jag aldrig sett live förut. Ha det bra så länge så syns vi på söndag!


Driftstopp eller kolera...

Den kortsiktiga synen på eller bristen på insikt i miljö- och energifrågor har i dagarna fått skrämmande tydliga konsekvenser i vårt land. I Forsmark i Uppland står för närvarande två av kärnkraftverkets reaktorer stilla efter förra veckans driftstopp då man ska ha varit ”så nära en härdsmälta man kan komma”, rapporterar Svenska Dagbladet.

Också i småländska Oskarshamn, där kärnkraftverket fått bidra till kommunens käcka slogan ”stad i ljus” har man beslutat att stänga av de två äldsta reaktorerna. Elpriserna riskerar att skjuta i höjden. Uppenbarligen har kärnkraftsvurmarnas utopiska föreställningar om kärnkraften som den ”rena elen” kommit på skam – något som de flesta nyktra människor insåg redan i samband med Harrisburg- och Tjernobylkatastroferna. Den prekära situationen till trots förutspår analytikerna att kärnkraften inte kommer att bli en valfråga – vilket bara är ytterligare ett bevis på miljöfrågornas låga status inom svensk politik.

En annan konsekvens av en nonchalant miljösyn hänger samman med algblomningen, vars vidarekonsekvenser nu kommit i dagen i form av kolerabakterier som sprids längs hela östersjökusten uppger Dagens Nyheter. Kolerabakteriens ökning beror till stor del på algblomningen, som jag har skrivit om tidigare, och nu har man också konstaterat, sedan de upptäcks i flera insjöar, att kolerabakterierna trivs i sötvatten, något man inte trott tidigare. Förhoppningsvis kommer detta att leda till att fler vaknar upp och inser hur illa det står ställt med de svenska vattnen. Åtgärder får vi säkert vänta desto längre på.


De små ljuspunkterna i tillvaron.

...och så gratulerar vi Ruzomberok till segern i Champions Leguekvalet.

Hör furornas dova sorgemusik.

Trots att jag alldeles nyligen skrev ett inlägg om skogen, så har två av varandra oberoende händelser motiverat mig till att göra det på nytt.

För det första reste jag i helgen genom storslaget vackra skogsbygder i Norge och västra Värmland, som fick mig att än mer inse det fruktansvärda i den skövling som det extensiva skogsbruket i Sverige under 1900-talet inneburit. Som jag konstaterade i mitt tidigare inlägg har 96% av alla träd som är äldre än 150 år avverkats under det förra århundradet, och de flesta träd vi ser omkring oss är alltså mycket yngre än så. De skogslandskap som omger oss i Sverige idag har väldigt lite gemensamt med de skogar som Heidenstam och Karlfeldt och deras samtida strövade genom och skaldade om kring det förra sekelskiftet.

Dödar vi det naturliga skogslandskapet dödar vi någonting inom oss själva. Skogen är inte bara en naturtillgång som genom att avverkas och omvandlas till virke eller pappersmassa. Med risk för att börja låta i det allra flummigaste laget – något som jag avskyr, vill jag hävda att vilda skogar är en själslig tillgång, både för individer och för nationer. Därför var det fantastiskt att färdas genom det norska landskapet. Normännen lever gott på sin Nordsjöolja och lägger pengar på hög, och behöver därför inte begå samma övergrepp mot sitt land, som vi har gjort här i Sverige. Övergrepp vars sviter vi kommer att få leva med länge. Norrmännen kan skatta sig lyckliga som har så stora arealer orörd natur per capita. Att resa genom det norska skogslandskapet  var stundtals som att resa tillbaka i tiden.

Den andra händelse som motiverat mig till att ånyo skriva ett inlägg om skogen är att stiftelsen Ett klick för skogen, som jag propagerade för senast, plötsligt har fått slut på sponsorer. Därför vill jag uppmana alla med möjligheter eller kontakter att göra sitt yttersta för att stiftelsen ska kunna återuppta sin strävan att köpa upp och rädda Sveriges gammelskogar.

Liksom sist vill jag avrunda med ett stycke suggererande skogspoesi:

Här spökar vid pipande myggors dans
den tid, som före människan fanns.
Här grönska ormbunksskogarnas ättelägar.
Här hänga mossiga rullstensblock,
som tornats upp till cyklopiska väggar.
Här dyker kärrets förruttnande stock,
som ett sjövidunder till vattenbrynet
och skjuter i höjden det drypande trynet.
Reptillikt pansrade tallars rötter
stå våta i gyttjan som ödlefötter,
stå, fläkta ur jorden, som stora spindlar
vid ättestupan, där stigen svindlar.
Men stilla! En luden panna bräcker
de spröda kvistarnas nät och sträcker
förtorkade stubbar till markens ljung.
Det är älgen. Väldig och tung
som en mastodont han släcker
sin törst i kärret och skådar
med vilda ögon i bergets vägg,
och vattnet skvalar i silvertrådar
ur flåsande mule och raggigt skägg.

ur Verner von Heidenstams diktsvit Tiveden.

Kristenmands søn har dåret Dovregubbens veneste mø!

På vägen hem från den lyckade Norgeturnén passade jag på att varva ner i vackra Sunne vid Fryken. Vid Rottneros säteri utanför Sunne, som utgör förebild för det Ekeby där Gösta Berling och hans kavaljerer lever livets glada dagar i Lagerlöfs roman, ligger den ryktbara Berättarladan, säte för Västanå teater. Där ges under sommaren, lämpligt nog detta Henrik Ibsens jubileumsår, Peer Gynt

Jag har länge tänkt besöka Västanå teater, eftersom jag är intresserad av både god teater och av svensk folkmusik. Eftersom jag väldigt sällan har haft vägarna förbi Värmland och aldrig haft vägarna förbi Sunne tidigare var jag i det närmaste tvungen att gripa tillfället i flykten. Det föll sig också så utomordentligt väl att jag lyckades pricka in den sista föreställningen där Ingvar Hirdwall medverkade, och tillika sista föreställningen som kompositören själv, Magnus Stinnerbom, medverkar som musiker.

Jag hade redan en positiv förväntan när jag valde att stanna i Sunne för att se teatern, och den kom inte på skam. Ett lysande skådespeleri, fantastisk musik framförd av skickliga och känsliga musikanter, smakfull scenografi och ljussättning, vackra kostymer och inte minst en intressant regi av Leif Stinnerbom, som lyckas lyfta fram de frågor i Ibsens drama som känns mer aktuella nu än någonsin, i ett tidevarv när Böygens röst tycks viska avtrubbande ord i öronen på envar.

Det finns alltid en risk med den här typen av ensembler, som har ett tydligt koncept – i det här fallet stor dramatik kombinerat med nykomponerad svensk folkmusik – och den består i att konceptet tar överhanden och att de olika uppsättningarna blir för lika varandra. Jag har hört dylika kritiska röster höjas mot Västanå teater, och eftersom jag inte varit där tidigare som kan jag inte jämföra Peer Gynt med tidigare pjäser vid teatern.

Jag kan dock inte föreställa mig att Västanås uppsättningar erinrar mer om varandra än vad till exempel Dramatens Shakespeareuppsättningar gjort under senare år. Stundtals kan man nästan få för sig att de återanvänder rekvisita och kostymer mellan föreställningarna. Just Dramatens stereotypa Shakespearetolkningar har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.  Kritik av det här slaget är naturligtvis lättare att rikta mot en kämpande teater i obygden än mot en statsfinansierad dito i kungliga huvudstaden.

För att återgå till själva pjäsen så var alla tre rolltolkningarna av Peer Gynt lysande. Mest fångad blev jag emellertid av Jakob Hultcrantz-Hanssons insats som den unge Peer. Delvis på grund av denna imponerande rollprestation kändes den första akten tätare och mer suggererande än den andra akten. Berättelsen blir något spretande i andra akten, vilket i och för sig stämmer med Ibsens drama, men som kanske hade kunnat undvikas om en och samma skådespelare fått spela huvudrollen pjäsen igenom. Därmed vill jag inte säga att Rolf Lydahl och Björn Söderbäck som spelar den medelålders respektive den gamle Peer, gjorde dåligt ifrån sig, tvärtom!

Överhuvudtaget tycker jag att skådespelarprestationerna håller hög nivå, även bland de medverkande amatörskådespelarna, och jag tycker att familjen Stinnerbom och deras ensemble ska känna sig belåtna med vad de har åstadkommit, och Ibsen ler nog i sin himmel åt den unge Peers sexuella bravader och Dovregubbens motbjudande apparition.

Det enda som grämer mig är att teatern ligger så långt bort från min bostadsort varför ett återbesök är ogörligt, åtminstone denna sommar. Jag skulle gärna velat se föreställningen ytterligare en gång för att mer rättvisande kunna lyssna till den fantastiska musiken, vilket är svårt att göra fullt ut när man är fullt koncentrerad på spelet. Samtidigt gläds jag åt att det fortfarande går att bedriva kulturella aktiviteter på hög nivå i glesbygden, i denna tid när man via media alltmer får intrycket av att Sverige enbart består av Stockholm, Göteborg och Malmö.

Om det inte framgått tidigare så rekommenderar jag alla som gillar Ibsen, folkmusik, teater eller bara bra kultur i allmänhet att bege sig åstad att besöka Västanå teater i sommar och bevittna deras uppsättning av Peer Gynt!

Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig.

Så är jag äntligen hemma och pustar ut några dagar efter en hektisk och händelserik vecka, som tagit mig från Roslagen till det norska högfjället, via Värmland ner till Göteborg och så åter till Uppsala. Spelandet i Norge gick kanon och gav helt klart mersmak, vi får se om det blir fler fjällresor för trubaduren framöver!

När jag tidigare skrev att  Malmö stadion kanske var Sveriges fulaste fotbollsarena hade jag glömt bort Gamla Ullevi IP. Det är skamligt att inget av lagen i Sveriges näst största stad lockar fler supportrar så att det vore motiverat att spela matcherna på Nya Ullevi. Gamla Ullevi har i och för sig det företrädet gentemot både Nya Ullevi och Malmö stadion att man slipper de ändlösa vidderna av löparbanor och dylikt mellan sig själv och planen. Gnaget plockade i alla fall en pinne borta mot IFK och det får man väl se som positivt i dagsläget.

Så skönt det ska bli att krypa ner i den egna sängen när det väl blir dags.