De gör det igen!

image45
Se så mörka och mystiska de är!


Kan ni tänka er en riktigt gotisk film av Tim Burton, med Johnny Depp i den mörka och mystiska manliga huvudrollen? Kan ni tänka er Helena Bonham Carter som hans lika mörka och mystiska motspelerska?

Jag hade livligt kunnat föreställa mig precis detta redan innan jag gick iväg och såg Sweeney Todd, kanske just därför att jag sett alltsammans förut. Tim Burtons och hustrun Helena Bonham Carters offentliga filmrelation börjar alltmer likna Colin Nutlys fäbless för att visa upp Helena Bergström i främmande karlars (Rolf Lassgård) armar. Likaså börjar Johnny Depps urvalskriterier för vilka filmer han väljer att medverka i kännas smått förutsägbara.

Det är inte det att Sweeney todd är en dålig film. den är oerhört snygg och medryckande (även om intrigen kanske är i det tunnaste laget) och de musikaliska arrangemangen storartade (även om de riktiga smash hitsen uteblir). Det är inte heller den gotiska stämningen i sig som jag vänder mig emot. jag är ju faktiskt rätt svag för gotik, både den riktiga (högmedeltida) och sentida efterapningar.

Det är bara det att detta ständiga upprepande av Tim Burtonklichéer börjar få mig att gäspa i salongen. Likaså Depps och Bonham Carters utslitna gotiska excesser. Det är som om de mutat in hela genrefältet bara åt sig själva. Tröttnar de aldrig? Å andra sidan så går ju även denna rulle hem hos de miljarder fjortisar (oaktat ålder) som dånar så snart man nämner Johnny depps namn. Så, varför skulle de ändra på ett vinnande koncept?

T. Burton: Hörru Jonny, har du lust att göra en film till?
J. Depp: Finns det någon utmanande roll där jag får visa upp mina enastående mångsidiga skådespelartalanger?
TB: Ja, det finns en roll som är som klippt och skuren för dig!
JD: Är den riktigt mörk och mystisk?
TB: Ja, riktigt riktigt mörk och mystisk är den, småbrudarna kommer att bli som galna!
JD: Får jag spela frisör dessutom?
TB: Ja, den här gången också.
JD: Jag är på!

SvD, DN, Sydsvenskan

När missunnsamheten får råda

I UNDERJORDEN

Jag hör den sorgesamma vindens sus,
en klocka klämtar taktfast i andante.
Jag vandrar ned i helvetet som Dante
men saknar ciceron, Vergilius.

Jag är en ensam, vilsen liten mus,
ett fruset barn som tappat bort sin vante.
Förr rådde djungelns lag, nu råder Jante,
som störtat allting skönt i smuts och grus.

Förr bar hon strålglans omkring anletsdragen
men denna lyskraft har hon numer mist.
Sen småsinthet och njugghet kom i dagen,

då vändes varje tillgång i en brist.
Förr glänste hon, nu stiftar Jante lagen.
Då lyste allt som nu är grått och trist.

Obegripligt

Varför finns det inga papperskorgar på pendeltågen?

AIK svenska mästare!

Idag besegrade AIK:s dambandylag Nässjö på Studenternas IP och säkrade därmed klubbens 15:e SM-guld i bandy, damlagets 12:e. Med 6 guld under 2000-talet är AIK:s damer överlägset bäst i Sverige. En sån här dag värmer verkliegn ett svartgult hjärta som med lite mer tillförsikt kan se fram emot den stundande fotbollssäsongen, även om försäsongens träningsmatcher inte sett särskilt lovande ut. Vi är i alla fall svenska mästare nu, om än i dambandy. Tack tjejer, bra jobbat!

image44
Foto: www.aik.se


PS. Grattis Edsbyn till herrguldet! ds

Snart är Karlfeldtskivan här!

Bara någon månad efter släppet av debutskivan vingklippt gick jag på nytt in i studio. Den här gången för att spela in ett antal av mina tonsättningar av Erik Axel Karlfeldts dikter. I ett samarbete mellan mig, Karlfeldtsamfundet och skivbolaget Hemlandssånger har produktionen tagit form och under våren kommer den att släppas till försäljning.

Mer information om skivsläppet kommer här i bloggen inom kort. Redan nu kan du gå in på Myspace och lyssna till singeln Böljeby-vals.

image41

En intetsägande androgyn

Tintomara
(eller "den som skriker mest vinner)
Folkteatern Gävleborg


Folkteatern i Gävle har gett sig på att sätta upp Carl Jonas Love Almqvist storslagna roman Drottningens juvelsmycke i dramatiserad form. Det är alltid vanskligt när stor litteratur dramatiseras, på samma sätt som filmatiseringar av storslagna romaner oftast är ett vågspel. Det krävs att den nya konstformen har någonting nytt att tillföra berättelsen, annars blir det platt fall.


Platt fall känns också som en passande beskrivning på Folkteaterns senaste uppsättning. Inget av den centrala problematiken i Almqvists roman framgår i dramatiseringen, och inget nytt tillkommer. Bortsett då möjligen från ett par vulgärsexuella anspelningar på nutida offertänkade där komplicerade karaktärer reduceras till agenter i ensidiga maktrelationer. Men utöver denna vaga anstrykning av politisk korrekthet hade folkteaterns uppsättning ingenting att tillföra.


Det är närmast att betrakta som ett konststycke i sig att man lyckats göra den storslagna romanfiguren Tintomara, som i två sekler tjusat och förbryllar generationer av hänförda läsare, till en så platt och intetsägande figur. Man förleds nästan att tro att de varit så nöjda med greppet att låta Tintomara gestaltas av en manlig skådespelare att de glömde bort att mannen också borde kunna skådespela. Skådespeleriet var överlag en sorglig historia.

Man frågar sig om det är skådespelarna eller regissören Björn Melander som ska hållas ansvarig för detta, men arbetsamt blev det i alla fall eftersom skrikande var det enda grepp som tillämpades för att gestalta någon form av känsloliv.


Så till föreställningens förtjänster. Scenografin var lyckad och likaså kostymerna lyckades skapa en trovärdig och suggstiv känsla för ett genom 1800-talsromantiken filtrerat 1790-tal. Scenbytena med hjälp av vridscen/vridläktare var raffinerade och effektiva. Tyvärr hjälpte inte detta för att rädda en föreställning som i andra akten alltmer antog karaktären av bygdespel i begreppets mest negativa bemärkelse. Denna upplevelse förstärktes inte minst av statister som äntrade scenen tuggandes tuggummi, eller skådespelare som så snart de inte hade några repliker tappade hela rollgestaltningen.


Eller som en i sällskapet uttryckte sig: "Peter Oscarsson, kom tillbaka - allt är förlåtet!"

image39
Kungamord eller lustmord? Folkteatern gör gapigt bygdespel av Almqvists klassiker.


Här dödas fotbollen II

I samband med säsongsstarten passar fotbollens fiender på att vidta ytterligare mått och steg i sin långsiktiga kampanj att utrota publikunderlaget för svensk elitfotboll. Genom strängare straff, högre böter tänker man ytterligare stävja alla former av glädjeyttringar på läktaren. Böterna för en bengalisk eld på läktaren höjs från dagens vansinniga 10000 kr till ännu galnare 25000. Dessutom uppmanas domarna att avbfryta matcherna när pyroteknik används.


Anmärkningsvärt i sammanhanget är att inom bandyn, denna helyllesport som blivit något av en symbol för den svenska folkligheten, används pyroteknik friskt på läktarna. detta utan att någon så mycket som höjer ett ögonbryn. Snarast uppmuntrar man till användandet av bengaliska eldar genom att så gott som alla stämningsfulla publikbilder i medierna visar sådana. Men det är uppenbarligen så att medan bandyförbundet anser bengaliska eldar vara en trevlig stämningshöjare så anser SvFF att de är livsfarliga ordningsstörningar som bör bekämpas med dryga böter.


SvFF tycks inte begripa att de är de hängivna supporterskarorna, just dessa som står bakom de spontana känsloyttringarna på läktarna, som utgör den ekonomiska grundvalen för den svenska elitfotbollen och därmed i förlängningen också för SvFF. Måtte Hellströmer och hans hejdukar besinna sig innan de både dödat den svenska fotbollen och skjutit sig själva i foten. Fram för en levande läktarkultur!


SJ motarbetar miljön

Statens järnväger påstår sig bedriva ett aktivt miljöarbete. Statens järnväger framhåller i sin marknadsföring sig själva som ett miljövänligt alternativ. Trots detta för man en i miljöhänseende fullständigt kontraproduktiv prispolitik. Den nya prishöjningen på biljetter visar tydligt att SJ varken tar sina resenärer eller miljön på särskilt stort allvar.

Det är inte den som väljer att ta bilen istället för tåget som ska klandras för koldioxidutsläppen, det är inte heller den som tar inrikesflyget. Det är SJ och de politiker som styr över deras uppdrag. I en verklighet där tåget så gott som alltid är flera gånger dyrare än både bil och inrikesflyg är det förmätet att kräva att folk ska välja det långsammare och mångdubbelt dyrare alternativet. Där man dessutom riskerar att bli hunsad av ohyfsade konduktörer som uppför sig som om de vore myndighetsutövare.

Missförstå mig inte, jag är en stor anhängare av tåg. Det vet alla som regelbundet läser Slottet i saknadens dalar. Jag tycker att det är ett i många stycken bekvämt färdmedel. Det är fördelaktigt för miljön både eftersom det inte bidrar till utsläpp i någon större omfattning och för att järnvägen kräver betydligt mindre ytor för att transportera folk och gods än vad landsvägstrafiken gör. Skulle SJ tillhandahålla den service man kan vänta sig av ett reseföretag, det vill säga regelbundna avgångar och konkurrenskraftiga priser, skulle jag företdra tåget framför alla anra färdmedel (båt möjligtvis undantaget).

När jag nyligen konfronterade SJ:s kundservice med frågor om det nya prissystemet samt hur företaget motiverar en prispolitik som tvingar människor till mindre miljövänliga alternativ möttes jag av inlärda floskler som att "SJ är ett företag som vilket som helst, vi har ett uppdrag att tjäna pengar, precis som SIBA och Elgiganten." När jag ville problematisera detta befängda påstående vägrade information/kundservicemannen att fortsätta prata. Sådan är den självbild som odlas inom SJ.

Det är uppenbart att SJ riktar in sig på att i framtiden enbart transportera offentliganställda människor som reser i tjänsten och därför inte betalar sina biljetter själva och vars arbetsgivare har en miljöpolicy som hindrar dem från att flyga. Vi övriga kommer också att i fortsättningen vara hänvisade till det mest prisvärda alternativet. Jag är beredd att betala mer för ett miljövänligt alternativ, helt klart, men när priset på tågbiljetten kan vara upp till fyra gånger vad det skulle kosta att åka samma sträcka med bil blir det ohållbart om man reser någotsånär ofta.

Det är lika gott att vi alla överger SJ i detta nu så att vi i ett tidigt skede kan övertyga beslutsfattarna om att SJ inte är ett företag som alla andra. Om jag tycker att priserna är för höga eller utbudet för dåligt hos SIBA så går jag till Elgiganten istället, men om jag vill resa miljövänligt till östersund så står inte alternativen som spön i backen. SJ:s stora konkurrenter är bilen och inrikesflyget - två miljöovänliga alternativ. Genom sina absurda prisnivåer tvingar SJ resenärerna att välja mindre miljövänliga alternativ. Låt oss bojkotta SJ nu så att de får ett incitament till att se över sin företagsidé innan järnvägstrafiken i Sverige självdött på grund av taffliga beslutsfattare.

Gammal är äldst

Svenskarna går i pension allt tidigare. Samtidigt vill moderaterna få oss att fortsätta jobba efter vår 65-årsdag. Det krävs "en kulturell förändring", menar partisekreteraren Per Schlingmann. "Vi måste börja inse att man inte är förbrukad när man går i pension."

Det är onekligen en paradoxal tid vi lever i. Samtidigt som alliansregeringen tycks utveckla allergireaktioner så snart någon inte är ute och jobbar visar näringslivet med all önskvärd tydlighet att äldre inte göre sig besvär på arbetsmarknaden. För inte så längesedan erbjöd Ericsson 1000 medarbetare över 35 år avgångsvederlag för att få in yngre medarbetare.

Ericssons föryngringsarbete visar på skrämmande tendenser i vår oreflekterade samtid. Är du över 35 är du inte längre attraktiv på arbetsmarknaden. Sätter man detta i relation till att de flesta blir färdigutbildade strax innan trettio nuförtiden blir det begripligt att allt fler unga upplever en livskris kring 25 (att adderas till de klassiska 30-, 40- och 50-årskriserna). och nu vill Schlingmann ha 70-åringar på arbetsplatserna! Man kanske skulle börja med 35+arna?