Gentlemannasportens mörka sidor

Jag har alltid betraktat Cricket som en gentlemannasport, jag menar, hur stilfullt är det inte att klä upp sig i prudliga vita dräkter när man ska utkämpa en match på gräsplan? Cricket andas fortfarande  den glorifierande myten om det brittiska kolonialväldets ljusa dagar och det är fortfarande i de gamla kolonierna som idrotten är som störst.

Denna air av gentlemannasport som vilar över idrotten ifråga har gett en föreställning om att cricket befann sig så långt bort från huliganism och våldsamheter som det bara går i idrottsvärlden. Så rycks vi plötsligt bryskt ur våra illusioner.

Den pakistanske förbundskaptenen i cricket, Bob Woolmer, som hittades död i söndags blev strypt! Mordet skedde en dag efter att Pakistan åkt ut ur VM mot senasationslaget Irland. Alla ledare och spelare i det pakistanska landslaget fick lämna fingeravtryck innan de lämnade Jamaica. Allt är uppenbarligen inte vad det synes vara. Ens inom sportens värld.

Kommentarer
Postat av: Anonym

haha, du skulle höra en Australiensisk publik under match mot Pakistan eller Indien. Inte mycket gentlemannamässigt där inte..

2007-03-23 @ 15:15:54
Postat av: biffen

Vad gör dessa cricketspelare under en match om de inte kastar eller slår????står och solar sig om de är på banan eller dricker öl om de väntar på att få kasta bollen?????????

2007-03-23 @ 22:03:55
Postat av: Eva

Gentlemans sport ar val att ta i. Vita klader har man numera bara i test cricket. Varldsmasterskapet i Vast Indien forekommer inga vita klader, da det ar one day cricket. Cricket ar en fantastisk sport, sa spannande nar man val lart sig forsta reglerna. Taktik och andvandning av hjarncellerna, vilket jag forstar Biffen inte riktigt orkat med att forsta. Efter att ha foljt cricket i 20 ar, sa maste jag nog saga att ishocky och fotboll har hamnat pa en andra plats. Mordet pa Pakistans coach ar sorgligt for Pakistan och for cricket.

2007-03-24 @ 01:02:38
Postat av: Lars Anders Johansson

Anonym: Jag kan föreställa mig.

Biffen: haha

Eva: Jag lever nog kvar i en värld av romantiserande illusioner! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback