Konsten att inte läsa in för mycket.

Det är inte utan att man blir nyfiken på Zack Snyder brutala actionfilmatisering av Frank Millers serie­roman 300. Inte minst blir man nyfiken efter den våldsamt negativa kritiken.

Kenneth Turan,L.A. Times, skriver att Såvida du inte älskar våld lika mycket som en spartan, Tarantino eller en videospelande tonårskille, kommer du inte att vara gränslöst fascinerad", Ephraim Lytle, professor i grekisk ­historia, University of Toronto ger omdömet: ?Lika bisarr för en antik grek som för en modern historiker.?

Som inbiten historienörd gissar jag att jag får skruva ned kraven på historisk ackuratess både en och två nivåer innan jag bevittnar spektaklet. Men eftersom jag även kan uppskatta en schysst actionfilm misstänker jag att jag trots allt skulle kunna ha nöje av filmen. Jag är inte heller så politiskt korrekt att jag omedelbart reser ragg inför "ett grovt karikerat renlärig-underdog-möter-korrupt-tyrann-perspektiv. Filmen fördöms på iransk toppnivå som ?psykologisk krigföring? av Väst/?Sparta? gentemot Öst/?Persien?, som
Svenska Dagbladet framställer saken.

Jag tycker att man får ta saker för vad de är och Zack Snyder har inte gjort några anspråk på historisk korrekthet, bara på att göra en schysst actionfilm. Det är väl också som sådan man får se den? Ibland kan det vara en konst att inte läsa in för mycket i saker och ting som presenteras för oss.

I Förenta Staterna har man tydligen tagit filmen mer i den andan. Här har de spektakulära actionscenerna och det grandiosa bildspråket gjort den hett tippad som både årets grabbfilm och årets queer-favorit, inte minst på grund av filmens rena Love ­Parade-persongalleri (Xer­xes ser ut som en direkt ?för­fader? till dragdrottningen RuPaul). Porträttet av Leonidas gemål, den viljestarka drottning Gorgo anses ha ett feministperspektiv. Filmen blev också kassaetta redan vid USA-premiären den 9 mars och har hittills spelat in 180 miljoner dollar bara på hemmaplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback