Genusperspektiv på miljöfrågan?

Träffade nyligen en person som var aktiv i Gröna studenter som berättade att hon deltog i en studiecirkel som behandlade miljöfrågor ur ett genusperspektiv. Detta lät så intressant att jag bad henne utveckla på vilket sätt genusperspektivet var viktigt för miljön. Trots att jag förstod det som att cirkeln träffats flera gånger fick jag inget tydligare svar på detta än att "vårt beteende styrs av traditionella könsrollsmönster. Till exempel kör män mer bil än kvinnor." Miljömedvetna män bryter alltså traditionella könsrollsmönster. Jag ställer mig frågande till huruvida detta stämmer in på

Kaliforniens guvernör
Arnold Schwarzenegger som påverkat Barack Obama att skärpa miljökraven på bilar... Men det är väl så med genusperspektivet: det kan vridas till så att det passar ens syften, oavsett vilka dessa är.


Arnold Schwarzenegger - gör upp med den traditionella mansrollen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback