Marknaden Gud glömde: Dammsugarpåsarna!

För en tid sedan investerades i en ny dammsugare efter att den föregående lämnat in handuken med lång och trogen tjänst bakom sig. Den nya dammsugaren visade sig vara både smidig, effektiv och prisvärd. Så långt allt gott. Dess mörka baksida uppenbarade sig först när det skulle bli dags att byta dammsugarpåse.

Att dammsugarpåsemarknaden är en sannskyldig djungel visste jag sedan tidigare, men jag hade ingen somhelst aning om att det kunde vara så här illa. Efter fruktlösa sporadiska försök att få tag i en kompatibel dammsugarpåse under den senaste veckan bestämde jag mig för att igår verkligen ta tag i saken. Igår skulle problemet lösas.

Första anhalt på vad som skulle komma att bli lika strapatsfyllt och fåfängt som någonsin Camelots riddares Graalsökande var Elgiganten. På Elgiganten hade maskinen ifråga inhandlats och elgiganten var den enda återförsäljare av hushållsmaskiner vars hemsida tillkännagav att de hade en påse som var kompatibel med denna. Vål där stod emellertid klart att någon sådan påse inte fann inne. Osis. Den vänliga expeditissan hjälpte mig dock genom att slå i en lathund för att få fram namnen på kompatibla påsar från andra fabrikanter. Utrustad med dessa kryptiska siffer- och bokstavskombinationer begav jag mig åstad till nästa anhalt. Coop forum i Boländerna. Utan resultat.

Efter stopp på ett antal andra ställen där dammsugarpåsar såldes begav jag mig till SIBA i Stenhagen där jag av flera fått tipset av att de hade ett särdeles stort utbud av just dammsugarpåsar. Det var förvisso sant, men någon som skulle gå att fästa i maskinen jag hade därhemma fanns dessvärre inte. Så jag står ännu utan påse och dammborttagningen får ske på gammalt hederligt vis med borste alltmedan den effektiva maskinen står sysslolös i städskrubben.

Jag kan inte förstå varför detta vansinne får fortgå år efter år. Ingen kan väl tjäna på detta påskaos? Flera saker är fullständigt obegripliga:

1. Hur kommer det sig att varje fabrikant inte använder sig av en och samma påse?

2. Hur kommer det sig att påsarna är kompatibla över märkesgrnserna så att en specifik påse passar på två modeller hos Hoover, en modell hos AEG och en hos Hugin etc?

3. Hur kommer det sig att marknaden inte strävar efter mer kompabilitet (åtminstone inom det egna varumärket) utan bara ökad diversifiering? Allra mest obegripligt blir det när man betänker att det är så små detaljer som skiljer de olika påsarna från varandra.

Var finns den Osynliga Handen på den här marknaden?

Jag har hört sägas att det finns påsfria dammsugare. Möjligen får det bli en sådan nästa gång det blir dags att investera i en ny maskin. Synd att den senaste är så effektiv och bra på alla sätt. Förutom det här med påsarna då...

image47

Jag på jakt efter dammsugarpåsen som inte finns. (
Sir Lancelot Målning av Eleanor Fortescue Bricksdale)

Kommentarer
Postat av: Mattias

Be din mor fara till Elgiganten.
MENALUX1803P
Gävle:
Tillgänglig söndag 18.05.2008 03:15
85kr enligt internetpris men vet då inte vad det hamnar på i butik

Du har även www.dammsugarpasar.nu
Där blir priset med frakt 104kr

Enligt menalux.com så verkar dessa modeller ha samma
Freespace TFS 5181, 5196, 5197, 5207
http://www.menalux.se/node61.aspx?modelID=718132&catId=145

Kolla också upp Willys och Överskottsbolaget

2008-05-19 @ 06:37:06
Postat av: Mattias

Blev fel 99kr hos elgiganten

2008-05-19 @ 06:38:45
Postat av: Lars Anders Johansson

Mattias: Nu är det ju så att påsen inte fanns inne (fast hemsidan gav så vid handen) och expiditissan inte kunde ge besked om när den skulle dyka upp någonstans. Det diffar uppenbarligen mellan internetinformationen.

Att beställa över nätet skulle gå på 89 kr i frakt...

Postat av: Fredrik Mikael Mattsson

Det ter sig dubbelt. Först prisar du ditt nyförvärv för att den är smidigt, effektiv och prisvärd. Vad är det om inte den osynliga handen som ser till att marknaden fylls av billiga och bra dammsugare? Utan en fungerande marknad skulle du inte ha den möjligheten.
Detta är väl självklart?

Sedan, när du inte hittar dina påsar, blir du plötsligt kritiskt mot marknadsekonomin som problemlösande system. Du låter antyda att Smith hade fel när han konstaterade att egentintresse och allmännytta kan gå hand i hand på marknanden. Du hittar inte påsar till din nya dammsugare, ergo: marknadsliberalerna har fel. Är det en rimlig slutsats?

Dessutom är det till synes inte alls så svårt. Den osynliga handen ser till att dessa entreprenören får utrymme: http://www.dammsugarpasar.nu

Du kan, vad det verkar, beställa hem i princip nästan vilken påse som helst. I papper, med eller utan mikrofilter etc. Och med 19 kronor i frakt är det förmodligen mer miljövänligt då den bensin ni brände på att ta er runt på stan kostade mer.

2008-05-19 @ 16:48:24
Postat av: Yuomi

bara ord som är en gåta för mig själv

2008-05-19 @ 22:56:14
URL: http://Yuomi.blogg.se
Postat av: Blackout

Å dessa erbarmeliga påsar. Mitt städskåp är till brädden fyllt med påsar som inte visat sig passa alls. Finns det en alternativ marknad tro?

2008-05-20 @ 23:03:07
Postat av: Bert

Clas Ohlson har ett universalsystem. Passar alla dammsugare.

2008-05-20 @ 23:24:11
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Jonny

kolla in www.dammtussen.se också! Fraktfritt o bra priser! :)

2008-06-02 @ 08:38:41
URL: http://www.dammtussen.se
Postat av: Jan

Mister Lars-Anders, lyssna inte på de andra kvacksalvarna. Lyssna på mig. Herr Dammsugarpåse är bra: <a href="http://www.mrdustbag.se">Mister Dust bag</a>.

Väl mött!

2008-09-06 @ 19:30:10
Postat av: Jan

Ja alltså denna, nedan, sorry för spam.

2008-09-06 @ 19:31:02
URL: http://www.mrdustbag.se
Postat av: John Gustafsson

Råkat ut för precis samma sak som du..samme dammsugare oxå :/ Fick du tag i påsar o vart isåfall? Ja ha väntat i 4 månader på hjälp från media markt men nu tar ja saken i egna händer..

2009-05-13 @ 21:27:21
Postat av: Cheap Jordans

thank you for posting . please do more good article.i like it so much .I will always follow it.

2010-12-29 @ 07:27:28
URL: http://www.nike2us.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback