Boksvindeln

...och så var det dags för bokrean igen. Jag fattar inte att folk fortfarande går på denna förlagens och bokhandlarnas stora marknadsföringsbluff. Det är längesedan nu som man började med oskicket att trycka upp lågkvalitativa specialutgåvor till reaförsäljningen. Att tala om realisation är i det sammanhanget helt obefogat. Man kränger helt enkelt lågbudgetprodukter till lågbudgetpriser. Trots detta strömmar massorna till boklåderna under detta kaosartade och osmakliga jippo.

Som bokälskare gör det ont i själen att se dessa fula nytryck av klassiker på dåligt papper. Själv föredrar jag
Bokbörsen, där är det bokrea året om!



SvDSvD, DN, DN, DN, Sydsvenskan, Sydsvenskan


Kommentarer
Postat av: svensson

Den första smarta kommentar jag ser om bokrean... "kudos"...

Postat av: Henrik

Håller med fullständigt. Men letar man sig till en fristående bokhandel (dvs Celsius i vår stad) de första nattimmarna kan man göra riktiga fynd.

2008-02-26 @ 14:50:54
URL: http://blogg.passagen.se/henrythehorse
Postat av: Joakim

Tycker du ska gå till NK. Dom har 40% på hela sitt boksortument och tar inte in dåliga tillfälliga tryckta böcker.

2008-02-27 @ 07:09:40
Postat av: Monica

Håller med, jag har ledsnat lite på bokrean sedan jag insåg detta för ett antal år sedan. I och för sig brukar jag väl sticka in näsan i bokhandeln efter ett par dagar och kolla ifall det kanske finns något jag vill ha, men inte 17 står jag och köar första dagen.
(Pocketshop hade däremot 25% på allt igår, det är RIKTIG rea!)

2008-02-27 @ 09:08:59
URL: http://gealachs.blogg.se
Postat av: svensson

Monica: 25% på innevarande utbud anser jag vara fusk...

Förr reade man ut osålda böcker från föregående år, ja ännu tidigare, till säg halva priset. Idag har man inte så stor lagerhållning, alltså trycks speciella reautgåvor upp. Såna som LAJ nämnde i sitt inlägg.

Och så rear man vad man har inne, med 25 eller 10%... rent geschäft.

2008-02-28 @ 13:17:24
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Lars Anders Johansson

Svensson: Tackar och bockar!

Henrik: Men är det värt mödan?

Joakim: Ska kika där nästa gång om jag orkar med trängseln.

Monica.: Om man nu gillar pocketar... =)

2008-03-09 @ 09:44:57
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: ed hardy

Förr reade man ut osålda böcker från föregående år, ja ännu tidigare, till säg halva priset. Idag har man inte så stor lagerhållning, alltså trycks speciella reautgåvor upp. Såna som LAJ nämnde i sitt inlägg.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback