Vad skulle de annars göra?

Flygbolaget British Airways har fått skällning för att de placerat kroppen av en död kvinna i ett säte i första klass. Kvinnan hade avlidit under en flygtur och personalen valde att flytta kroppen från ekonomiavdelningen till första klass för att det hela skulle störa så få resenärer som  möjligt. De har ju tyvärr inga bårhusavdelningar ombord på reguljärflygen.


Nu tvingas alltså flygbolaget be om ursäkt. För vadå? Att kvinnan dog - det torde väl knappast vara deras ansvar (såvida de inte haft ihjäl henne förstås). För att de inte genast meddelade alla andra passagerare om dödsfallet? Jag tror att det snarare hade skapat större obehag och uppståndelse. "Det man inte vet mår man inte heller dåligt av", lyder ju ett gammalt klokt ordstäv.


Själv tror jag att skon klämmer just för att man placerade henne i första klass. Personligen tycker jag att det var ett klokt beslut av personalen - där är det glesare mellan både sätena och passagerarna, ergo: färre blir störda av liket än i ekonomiklass. Så verkar dock inte förstaklassresenärerna resonera, snarare att "har man betalt mer ska man rimligen ha köpt sig fri från såna obehag".

En lösning hade iofs varit en sjömansbegravning som på äldre tiders fartyg då man helt enkelt sänkte de avlidna i havet. Frågan är dock om inte British Airways tvingats till mer än en ursäkt om de låtit den döda kroppen singla ner någgonstans över främre Orienten. Jag tror som sagt att det var rätt beslut som personalen fattade.


Kommentarer
Postat av: Robban

Jag tycker att idén om sjömansbegravningar var lysande!

2007-03-19 @ 13:22:24
Postat av: Cissi

Det finns ju andra utrymmen ombord där pesonalen skulle kunnat placera kvinnan.
Om detta var på en längre flygning finns ju även personalens viloutrymme det hade kanske varit mer lämpligt,Men oj då, då inskränker den döde på personalutrymmena och det vore väl för hemskt.
Tänk att sitta bredvid en avliden person i fem timmar eller mer det är nog en mardröm både för dottern och för medresenärer och givetvis för besättningen.

2007-03-19 @ 13:29:58
Postat av: Drottningen

jag har också muttrat om det där idag. tänk en sån fräckhet att placera ett lik i första klass, förstår väl vem som helst att det är jobbigt för andra passagerare.

Men dottern då, var mor dog mitt under flygresan, ska flygbolaget be henne om ursäkt också? Hennes mamma DOG, det är en tämligen obehaglig upplevelse det med. Skulle de ha slängt tanten på en säck i lasturymmet kanske?

bah! Tanten gjorde bokstavligen inte en fluga förnär och perosnligen så har jag upplevt fler obehagliga saker med levande människor på fygplann än med döda (fylltrattarna som tjoar, skriker och sen kräks t ex). Jag kan ju tycka att passagerna åtminstone kunde försöka pressa fram nån droppe empati i det här läget.

Som du kanske har anat här bland mitt dravel så tycker jag också att de gjorde rätt, dottern var antagligen svårt chockad och att sära på de två just där och då hade nog inte alls blivit bra. När man hanterar döda/döden måste man vara mycket mycket finkänslig gentemot de berörda, inte mot omgivningen.

Postat av: Pallas

Tack för ett gottt skratt!

2007-03-19 @ 17:26:31
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Pallas

Jo, förresten så tycker jag också att de gjorde så gott de kunde.

2007-03-19 @ 17:28:45
Postat av: Lars Anders Johansson

Robban: Förutom för den som befinner sig under möjligen. Eller sentimentala närstående. De brukar kunna reagera mot sådant...

Cissi: Om sådana möjligheter funnits, tror du inte att de använt sig av dem?

Drottningen: Vi tänker så lika du och jag!

Pallas: Väl bekomme! =)

2007-03-20 @ 00:26:35
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback