Nygammal Miyazakifilm.

Den japanske filmskaparen och animationsmästaren Hayao Miyazaki blev känd i Sverige häromåret genom Oscarvinnaren Spirited Away från 2001 och efterföljaren Det levande slottet fick också fint gensvar.

Nu kommer
ytterligare en tecknad film av Miyazaki, Min granne Totoro. Min granne Totoro är äldre än de två tidigare nämnda filmerna och verkar dessutom vara mer av en barnfilm än de. Jag är vanligtvis skeptisk mot fenomenet att man lanserar gamla grejer på nytt av någon som gjort en succe med ett senare verk men recensionerna är så positiva att jag inte kan undgå att bli nyfiken.

Kommentarer
Postat av: Ainur

Om nu filmen aldrig har lanserats i Sverige tidigare, är det inte bra att den visas nu i alla fall? Bättre sent än aldrig...

Jag har svårt att tro att Tonari no Totoro inte har visats i Sverige tidigare, men det verkar ju vara så. I Finland har den efter 1988 visats av YLE (motsvarigheten till SVT) flera gånger och har uppnått en klassikers status. I Sverige började man ju uppmärksamma Miyazakis filmer först efter att hans studio inledde ett samarbete med Disney 1996, vilket innebar att man missade en hel drös andra klassiker också (t.ex. Porco Rosso). Det förvånar mig att man inte började gräva i arkiven redan 2001. Med den här takten kommer ju lanseringen av de övriga Miyazakifilmerna att ta hundra år totalt...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback