När politiken blev en dokusåpa.

Så fortsätter cirkusen kring Erik Fichtelius dokumentärserie Ordförande Persson. Idag rapporteras det om nya påhopp i den sista delen av serien. Persson pratar och pratar och medierna hänger gladeligen på. I kölvattnet kommer alla bloggare som bara inte kan avhålla oss från att hoppa på karusellen. Sällan har väl en enskild Persson fått så total uppmärksamhet i Sverige,  och sällan har väl så många följt och debatterad en teveproduktion i vårt land. Såväl Persson som Fichtelius kan vara nöjda.

Persson skriver sitt eftermäle och lyckas dessutom dmed hjälp av sin smått bisarra humor dela ut råsopar till höger och vänster, råsopar som kränker eller adlar hans gamla kollegor. Det är dock tur att vi nått fram till seriens sista del, för frågan är hur länge vi skulle orka med detta, att förtjusas och förfasas över en före detta statsministers privata skitsnack. Men att det rört sig om vad man i kommersiella sammanhang kallar för "bra teve" tycks ställt bortom allt tvivel...


Kommentarer
Postat av: Pallas

Jag bestämde mig tidigt för att inte se ett enda avsnitt. Jag har aldrig gillat Persson och rubrikerna före och efter dokumentäravsnitten har bara bekräftat att jag inte vill lägga ner fyra timmar av mitt liv på att lyssna på skitsnack. Det här lär väl spä på politikerföraktet ytterligare. Vilken ankdamm!

Postat av: Lars Anders Johansson

Pallas: Å andra sidan har det varit underhållning på hög nivå! =)

2007-03-26 @ 22:14:17
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Chris

Jag instämmer helt. Tycker Göran Perssons DN-kritik känns ganska vek i skuggan av DNs reaktion och SVTs satsning på den här dokumentären överhuvudtaget.

2007-03-26 @ 22:45:06
Postat av: Emma

serien har gått mig förbi. Förutom att jag hört efterdyningarna av den, i form av löpsedlar. Även personer som har sett den i min närhet som talat om den. Men jag har ingen längtan att se den alls. Klarar inte av att titta på Persson. Jag behöver inte ens lyssna på honom för att märka att han är dryg.
Min pappa tror att serien visar alla hur otroligt egocentrerad och otrevlig Persson är. Alla utom Persson själv, som tycker att han är så viktig att man gjort en dokumentärserie om honom.
Kanske är det så. Kanske inte. Men jag klarar i vilket fall som helst inte av hans typ.

2007-03-27 @ 00:58:04
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Pallas

OK, om det varit underhållning på hög nivå så kan jag förstå att man har tittat. Ett gott skratt förlänger ju livet så då kan det ju inte vara fel. :-)

2007-03-27 @ 06:36:47
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Pallas: Precis, däremot kan man ju ifrågasätta att ett statsministerporträtt av den här digniteten förfaller till simpel underrhållning. Spekulativt?

2007-03-27 @ 15:00:47
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Pallas

Ja, man kan undra varför Eric Fichtelius har valt att lyfta fram Perssons åsikter om medarbetare och motståndare? Är det månne för att förekomma kritik mot att han som journalist skulle skildra Persson okritiskt om han koncentrerade sig på den politiska Persson? Om jag inte missminner mig så blej ju E.F. för några år sedan kritiserad för att han hade ätit middag med Göran Persson flera gånger. Då antyddes det att han stod för när Persson för att kunna göra en bra dokumentär. Är det här E.F.:s försök att rädda ditt eget journalistiska rykte? Att framställa Perssob i dålig dager genom att framhäva denna sida av Persson skyddar E. F.:s mot kritik för att vara insmickrande. Eller var detta E.F. plan hela tiden? Eller visade det sig under tioårsperioden att detta var kärnan i Göran Persson och därför bodre visas? Många frågor, men få svar. Ursäkta om jag svamlar...

2007-03-27 @ 21:14:54
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Pallas

Ja, man kan undra varför Eric Fichtelius har valt att lyfta fram Perssons åsikter om medarbetare och motståndare? Är det månne för att förekomma kritik mot att han som journalist skulle skildra Persson okritiskt om han koncentrerade sig på den politiska Persson? Om jag inte missminner mig så blev ju E.F. för några år sedan kritiserad för att han hade ätit middag med Göran Persson flera gånger. Då antyddes det att han stod för nära Persson för att kunna göra en bra dokumentär. Är det här E.F.:s försök att rädda ditt eget journalistiska skinn? Att framställa Persson i dålig dager genom att framhäva denna sida av Persson skyddar E. F.:s mot kritik för att vara insmickrand? Eller var detta E.F.:s plan hela tiden? Eller visade det sig under tioårsperioden att detta var kärnan i Göran Persson och därför borde visas? Många frågor, men få svar.

2007-03-27 @ 21:16:28
URL: http://www.pallas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback