Bortom etniciteten.

Det pratas mycket om diskriminering på arbetsmarknaden. Mona Sahlin har till exempel gjort det till en käpphäst. Idag rapporterar våra två största dagstidningar om en etnisk diskriminering som pågår i sydsverige och som sällan tas upp i debatten: diskrimineringen av Stockholmare på arbetsmarknaden!

- Stockholmare här nere ses som ett skällsord av många, förklarade den ansvarige chefen på ett företag i Lund när en Stockholmare sökte jobb som IT-konsult. Trots att han var lämplig för jobbet blev han inte ens kallad till intervju. Efter påtryckningar fick han veta att skälet var att han var född i Stockholm.

Enligt diskrimineringsombudsmannen räknas stockholmare inte som en etnisk minoritet och kan därför nekas jobb med hänvisning till ursprunget. Sif kommer inte heller att driva ärendet trots att man anser att företagets beteende är ytterst märkligt. Det är närmast komiskt hur vi i Sverige idag värderar olika grupper mot varandra och rangordnar vilken typ av diskriminering som ska anses som värst.


Kommentarer
Postat av: Mattias

Själv bor jag i Malmö, även född här, och har hela mitt liv arbetat för att undanröja småsintheten, lokalpatriotismen, fördomarna och rädslan för det främmande. Det är otroligt kontraproduktivt och leder till resursslöseri. Ett antal tusen högutbildade invandrade håller säkert med mig. Men det är ärligt talat skitsvårt i en gammal arbetarstad som Malmö. Allt det här är så inpyrt, ingrott, och går fortfarande i arv. Helt galet med tanke på att staden har en otrolig inflyttning av människor som gör staden roligare, starkare, konkurrenskraftigare och lite uppkäftigare. Vi måste sluta tala om vi och dem - på alla plan. Fan, om det finns skåningar som helt grundlöst tycker illa om folk från stockholmsområdet - vad med folk från andra länder? Överför det på svensk arbetsmarknad - skandal. It's the competence, stupid!

2007-03-26 @ 14:24:09
Postat av: Alexander Rydmark

Vore trevligt om skåningarna ansåg sig för fina för miljardsubsidierna från Stockholm också. Usch! säger jag bara, till alla inskränkta skåningar. Ingen slump att Sverigedeomkraterna är störst där.

Postat av: anders

Självklart är det helt galet att inte ge någon jobbet för han är från Stockholm. Men jag tror du har lite fel Alexander om på vilket håll pengarna går. Miljardsubsidierna som du pratar om är nog snarare vad Skåningarna betalar till oss i Stockholm snarare än motsatsen. Det finns två regioner i Sverige som genererar mest pengar och det är Skåne och Stockholm. Räknar man in alla statliga verk och offentliga jobb som är placerade i Stockholm så är det Skåne som bidrar mest. Kanske det är därför de är bittra och inte vill ha oss Stockholmare där, kanske inte, vem bryr sig. Jag vill inte jobba i Lund i alla fall men det är väl bra att en del gör det och fortsätter bidra till vårt välstånd i Stockholm.

2007-03-26 @ 15:17:37
Postat av: Joaquim

Glöm inte att Stockholmarna en gång i tiden tog livet av 40% av befolkningen i Skåne (direkt och indirekt i försvenskningsprocessen). Det var visserligen ett par 100 år sedan, men det är inget som tas upp på särskilt prominent plats i historieskrivningen. Tvärtom är kungarna bakom folkmordet hjälteförklarade, har sitt porträtt på våra sedlar, står staty mitt i våra stadscentrum och har särskilda högtidsdagar uppkallade efter sig.

2007-03-26 @ 16:30:22
URL: http://squallerblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så, om det finns fler invandrare än stockholmare så borde inte invandrare vara en etninsk minoritet heller och därmed vara helt ok att diskriminera?
Undrar om de tänkte på det, vårt goda diskrimineringsombudsman.

2007-03-26 @ 16:37:28
Postat av: Anonym

Så jävla Skåne, danskar som odlar sallad, it-konsultande stockholmare och så naturligtvis invandrare. Arbetslösheten bland invndrare i Malmö är 10% större än i Stockholm. MKB diskriminerar systematiskt bort invandrare från bostadskön. Jag är själv skåning, men så jävla glad att jag flyttat därifrån.

2007-03-26 @ 16:47:59
Postat av: Anna

Och det blir alls inga rubriker de otaliga gånger som man som skåning i Stockholm får höra att man är dryg o pratar fult och oförståeligt och jag vet inte vad. Inte heller när både DN och Svenska Dagbladet ägnar sig åt mobbning av skåningar på ledar- och kultursidor.

2007-03-26 @ 17:22:41
Postat av: Johan (från en bruksort)

Det är ju helt fantastiskt att en sådan småskalig händelse som att en stockholmare blivit nekad jobb för att han uppfattas som dryg, kan skapa en sådan upprördhet. Allt medan den pågående diskrimineringen av resten av landet av sotckholmare med sig själva som norm, eller diskrimineringen av de som med någon slags "svenskhet" som norm ratas rutinmässigt p.g.a. invandrarbakgrund, orsakar axelryckningar. Det är för övrigt rätt symptomatiskt för huvudstadsregionen s småaktiga mentalitet, att en statisk person som uppfattas på ett visst sätt i en enda intervju, självömkande springer till stockholmspressen och tillåts till råga på allt få utrymme för sin historia! Vari ligger nyhetsvärdet?? Ponera att någon uppvisat ett icke önskvärt betéende vid en intervju, genom att t.ex. självälskande ljudlig ta plats i en modest omgivning, då tyder väl det ändå -ur en arbetsgivares perspektiv - på att personen i fråga inte är förmögen att läsa av sin omgivning, oflexibel, möjligtvis självgod, och därmed inte en lagarbetare. Jag skulle inte anställa honom, hur kan ni lura er själva att tro att ni skulle det?
Att hänsvisa till "jävla skåningar", eller förklara det med att "stockholmarna tog ihjälv halva skåne för 300 år sedan", är att fördumma saken ytterligare.

2007-03-26 @ 17:35:47
Postat av: Lovisa

Ursäkta mig men... HAHAHA - Go Skåne!

Lovisa / bleking/västgöte

2007-03-26 @ 17:56:12
Postat av: landet i söder...

....där hatet glöder!

Stanna hemma alla nollåttor. ni är för fan inte ens etniska... Hahahaha.

2007-03-26 @ 18:29:49
URL: http://www.nollåttaraus.com
Postat av: Christatos

Och ni förstår inte att det blev en nyhet för att det är så bakvänt att det blir roligt?
Lantisar.

2007-03-26 @ 22:00:06
Postat av: Anonym

Johan, i viss mån har du rätt, men det är ingen slump att Skåne är Sverigedemokraternas främsta fäste. Skåne är frunktansvärt inskränkt, det säger jag som skåning, att sen den här enskilda händelsen i sig inte säger något det må vara hänt.

2007-03-26 @ 22:05:10
Postat av: Christatos

Och ni förstår inte att det blev en nyhet för att det är så bakvänt att det blir roligt?
Lantisar.

2007-03-26 @ 22:05:54
Postat av: Skeptikern

Nyhetsvärdet ligger väl inte i det att hans attityd inte gav honom jobbet, utan det faktum att företaget sa att han inte fick det *för att han var stockholmare*.

Som vanligt när det gäller nyheter har varken jag eller någon annan här hela bilden.

2007-03-26 @ 22:30:20
Postat av: Lars Anders Johansson

Det är helt uppenbart att detta är en fråga som rör upp känslor, hos folk från såväl Stockholm som Skåne som annorstädes! =)

2007-03-26 @ 22:30:33
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Inköpare

... och där rök SEMCON från listan av godkända konsult företag.

2007-03-27 @ 07:57:08
Postat av: Janne

Jag börjar undra om det inte finns en liten snapphane i var skåning. Vore bra om centralmakten i kungliga huvudstaden tog krafttag mot den sydsvenska separatismen!

2007-03-27 @ 08:08:06
Postat av: Joaquim

"Snapphane" är ett svenskt nedsättande ord. "Friskyttar" är korrekt benämning. Det var så mina förfäder kallades, som spettades upp av svenska soldater och placerades längst vägarna som fågelskrämmor. Och visst, man kan bagatellisera det och säga att det var över 300 år sedan. Man kan också säga att förintelsen pågick för över 50 år sedan och därför kan strykas från historieskrivningen. Och att man brände judisk litteratur i nazi-tyskland är kanske lika oviktigt som att man förbjöd dansk litteratur i skåne ända in på 1800-talet? Kanske borde man också resa Hitler och Göring statyer i Israel eftersom det ändå inte spelar någon roll vad som hänt i historien?

2007-03-27 @ 15:31:38
URL: http://squallerblogg.blogspot.com
Postat av: olle

*Pling*
Och där kom nazi-argumentationen i mindre än 20 kommentarer. Att det aldrig slår fel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

2007-03-27 @ 15:46:17
Postat av: anders

Olle! Jag tror inte det var någon nazi-argumentation utan en liknelse. Och en förbannat bra sådan. Den etniska rensningen som pågick i Skåne kan mycket väl liknas med etniska rensningar i såväl Tyskland som på Balkan och det är lika illa oavsett var den sker. Bara för att vi nått ett stadie av upplysthet betyder det inte att vi kan glömma historien. Det finns ett gammalt något utslitet och uttjatat ordspråk som lyder: "de som glömmer sin historia riskerar att upprepa den". Kanske något att tänka på. Och det gäller både Skåningar och oss Stockholmare. Att de i Skåne inte vill anställa någon från Stockholm pga härkomst är illa men med tanke på många av de nedsättande kommentarer som gjort med anledning av detta kan man börja undra vem som har rätt egentligen.

2007-03-27 @ 16:47:44
Postat av: Joaquim

olle:
?och där kom förtryckarens typiska "motargument"! Aldrig har väl uttrycket: "Mota Olle i grind" varit mer på sin plats.
/sk.wikipedia.org/wiki/mota_olle_i_grind
anders: En viktig poäng i det här med DNs artikel är att det är DN i detta fall som står för fördomarna. Det framstår i den som att det i Lund är ok att särbehandla folk efter från vad de kommer. I "skånska Lund" skriver de till och med, vilket jag antar är ett sätt att rida på fördomen att skåningar är rasister (ett väldigt motsägelsefullt påstående!). I själva verket är de eventuella beteendemönster som finns i Lund svenska.
Mannen (från Stockholm) i artikeln har nekats återanställning på ett företag han tidigare fått sparken från. Att han fått sparken skyller han på IT-bubblan. Han har nekats jobbet av en man från Stockholm som fördomsfullt skyller på skåningar som folkgrupp för att han inte vill anställa mannen. Att från detta i Sveriges ledande morgontidning dra slutsatsen att man i Lund använder geografiska argument i nyanställningar, vilket rubriken antyder, är anmärkningsvärt.
Jag håller med dig i övrigt. Historia är viktigt också för människor i Skåne. Att främlingfientlighet och fördomar breder ut sig där är ett problem man måste gå till grunden med, hitta orsakerna. Jag har svårt att tro det beror på att skåningar som folkslag skulle vara mer rasistiska än Stockholmare. Svaret står snarare att finna någonstans i Sveriges ökända integrationspolitik, arbetslöshet eller andra faktorer som leder till allmänt missnöje. Både Landskrona och Malmö är fattiga städer med hög arbetslöshet.
Stockholm är en rik stad med låg arbetslöshet och ett centrum kliniskt rent från etniska minoriteter, på ett sätt man inte ser någon annastans i Sverige.

2007-03-27 @ 18:08:21
URL: http://squallerblogg.blogspot.com
Postat av: Alexander Rydmark

"Den andades gott självförtroende. Sånt uppskattas inte här. Här gillar man folk som är lågmälda och timida." Räknar här upp ett antal exmepel på "lågmälda och timida" skåningar: Edvard Persson, Sten Broman, Percy Nilsson, Göran Skytte, Mikael Wiehe. Ödmjukhet!

2007-03-29 @ 16:32:36
URL: http://vagverket.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback