"Direkt ifrån fabriken, en liten tennsoldat..."

 

Kvaliteten på leksaker sjunker alltjämt, och i takt med detta även tillgången på kvalitetsleksaker. Detta har jag fått erfara sedan jag letat gjutformar och gjuttenn till en mig närstående person som nyligen fått ett uppflammande intresse för att gjuta karoliner.

De flesta välsorterade leksaksaffärer har alltjämt ett litet, men tynande, utbud av
Prince August gjutformar. Underligt nog säljer inga av dessa leksaksaffärer något tenn att gjuta med, varför man får hålla till godo med den sparsamma mängd som åtföljer själva gjutformen och som räcker till ungefär en och en halv tennsoldat. Det räcker ingalunda till någon karolinerarmé.

Varför i hela h*lvetet säljer de gjutformar om de inte säljer tenn att gjuta med!?

Målandet av tennfigurer har tagit avsevärda steg framåt sedan Prince Augusts storhetstid, i och med att figurspelen, såsom Games Workshops Warhmammer, fått spridning. Sådana, färdiggjutna tennfigurer, står att finna i riklig mängd i de flesta städer, men som sagt gjutformar och gjuttenn för egen tillverkning blir allt sällsyntare företeelser.

Jag ser detta som ett led i den alltmer lättjefyllda utveckling vi sett under de senaste decennierna. Det är hela tiden någon annan som ska ha gjort grovjobbet åt en: En tendens som tar sig uttryck i allt fler hel- och halvfabrikat.

Dessutom är det mycket häftigare att måla karoliner än att måla de stereotypa gröna goblins som data- och figurspelsmarknaden fullkomligt svämmar över av. Men det är å andra sidan bara min högst personliga uppfattning.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Nostalgi...=)Jag och min käre Broder höll på med detta under Far´s övervakande i vår barndom."Det var tider det..."

Trolda - Nostalgisk!

Postat av: Lars Anders Johansson

Trolda: Visst har själva gjutandet en charm?

2007-01-06 @ 16:41:35
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Emma

Det låter ju trist. Älskar inte barn att pyssla på 2000-talet? Kanske finns en marknad för den som vill tjäna litet kosing. Men du! HOBBYAFFÄRER! De har säkert det eftersökta tennet!

2007-01-06 @ 19:23:23
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Hannele

I Finska Affären kan du hitta tenn vid nyår, vi spår ju i smällt tenn.
Formodligen i typ Panduros också.

2007-01-06 @ 21:33:47
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Absolut har det det...Denna brännheta sysselsättning!

Trolda - som gjuten!

2007-01-07 @ 09:52:27
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Drakskepp

Ja, nostalgi! Tennsoldater, ångmaskiner och märklintåg. Det var sådant jag älskade att leka med. Och lego förståss.

2007-01-07 @ 21:07:45
URL: http://nordsol.wordpress.com/
Postat av: Lars Anders Johansson

Emma: Det verkar inte så. Någon ska tydligen ha lekt färdigt åt barnen av idag.

Hannele: Spår i tenn?!

Trolda: Minst sagt!

Drakskepp: Märklintåg är också rejäla grejer. Minns att jag höll på med farsans Märklinjärnväg som liten. Det verkar också försvinna allt mer, tyvärr.

2007-01-07 @ 23:14:16
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Jennie

Vilken fantastiskt underskattad hobby!!

2007-01-07 @ 23:39:56
Postat av: Lars Anders Johansson

Jennie: Eller hur!

2007-01-08 @ 00:03:43
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Gunnar

Jag brukar hitta buckliga tennsaker på loppmarknader. Gamla sporttrofeer som saknar antivärde och prydnadsföremål från 20-30-talen som ingen vill ha. Kolla Myrorna och andra ställen som får allt möjligt till skänks. Brukar ligga i gratislådan. I Malmö på Sopstionen.

2007-11-17 @ 20:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback