Bloggenkäten 2006

På uppmaning av Josh svarar jag här på en enkät om bloggar och bloggande. 

  1. Hur länge har du bloggat?
    Inte så värst länge, sedan våren 2006. Har tidigare publicerat mig i andra sammanhang. Jag är ju bland annat verksam som frilansjournalist. 
  2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började logga?
    Jag är generellt sett allergisk mot saker som blir hypade i media och jag kände en instinktiv aversion mot bloggfenomenet när det helt plötsligt dök upp överallt. Det var först när den egentliga trenden blommat ut och man till och med kunde läsa på sina håll att "bloggen är död" som  jag insåg att en blogg kunde ha sina förtjänster.
  3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
    Vilken underligt formulerad fråga.
  4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
    Det var ju nu inte så hemskt längesedan som jag skrev mina första inlägg så jag känner väl inget särskilt.  
  5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
    Svårt att säga. Det beror helt och hållet på dagsformen. Vissa veckor läser jag ganska många bloggar, andra veckor knappt någon alls. 
  6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
    Jag läser generellt inte dagboksbloggar, lika lite som jag surfar runt på okända människors bilddagböcker. Den partipolitiska debatten försöker jag hålla mig undan, liksom den skruvade diskussionen om nedladdning från internet. Det betyder givetvis inte att jag inte har några uppfattningar i frågorna.
  7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
    Gycklargruppens feodala betraktelser brukar bjuda på ett och annat småleende.
  8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
    Nu kanske detta verkar oerhört inavlat eftersom han länkade mig, men jag nickar oftast instämmande åt Josh när han gisslar dumheten omkring oss.
  9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
    Ingen aning faktiskt, jag tror inte att de tycker något speciellt. 
  10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
    Jag skulle vara förvåna<d om de tyckte något annat. 
  11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
    Jag är överhuvudtaget nogrann med att upprätthålla gränsen mellan offentligt och privat när jag publicerar mig, så även här. Min gräns flyttades dock en aning i samband med olyckan eftersom den innebar så förändrade villkor för mig både som person och artist att det skulle varit obegripligt för folk om jag inte förklarat hur det låg till.
  12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
    Jag bloggar på det hela taget väldigt lite om mitt privatliv. Jag hänger inte ut mina närmaste och inte heller mina vänner och bekanta. Mitt sexualliv låter jag stanna mellan mig och de involverade.
  13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
    är det inte så att allt man gör gör man för att få bekräftelse, av sig själv eller andra? 
  14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
    På samma sätt som man lär känna folk genom att se dem på teve. 
  15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
    Nej, jag tror inte det. Däremot har jag läst folks bloggar efter att ha träffat dem i verkligheten, men det är kanske inte lika intressant...
  16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
    Nej, däremot tror jag att vissa personers bloggande kan vara skadligt för andra. Linda Skugges blogg tycks till exempel ge en hel del människor högt blodtryck.
  17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
    Nej.
  18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
    No regrets.
  19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
    En nackdel med allt som är lärttillgängligt är att det blir en inflation av skit som dränker kvaliteten. Jag tycker att det kan vara svårt att hitta fram till de riktigt intressanta bloggarna på grund av att det finns så oerhört många intetsägande bloggar som skymmer dem.
  20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
    Ja, jag ser i nuläget inget skäl till att sluta. Jag hoppas även att mitt skrivande i bloggen utvecklas kontinuerigt precis som mina övriga färdigheter och förmågor.
  21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
    Ja på gott och ont. Jag tror att de undergräver såväl en negativ auktoritetstro som den positiva tyngden hos det fria ordet.
  22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
    Ett snabbt och smidigt forum att publicera mig i utan att behöva rätta mig efter någon annans normer och regler. Ett sätt att nå ut till min publik och en stimulerande tvåvägskommunikation med andra bloggare.
  23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
    En stimulerande tvåvägskommunikation med andra bloggare samt, i bästa fall, en motvikt till etablerade medier.
  24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
    Åh, jag som alltid avskytt kedjebrev och aldrig brukar vidarebefordra dem när de objudna dyker upp i epostlådan. Nåväl En liten tant är ju gjuten samt mina trogna läsare Anne-Maj, Björn, Trolda och Nina på Johangården.

 


Kommentarer
Postat av: En liten tant

Uppdrag utfört!

Postat av: Lars Anders Johansson

En liten tant: Jag hastar genast!

2007-01-01 @ 18:26:23
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Trolda

Ja, nu är ju inte JAG lika snabb då....Men det KOMMER svar någon dag i min lilla blogg! Jag får samla de små grå först..=)

Trolda - skyndar långsamt....

2007-01-01 @ 19:22:45
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Trolda: Jag tror inte att det kommer att bli några problem för dig!

2007-01-01 @ 19:36:16
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

Hihihi, jag som utmanade dig och Liten tant! Ja nu har vi gjort det och jag hoppas det inte kommer flera utmaningar...

2007-01-01 @ 21:27:58
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Nina

Nu finns mina svar att läsa på min nya blogg.

2007-01-01 @ 23:37:33
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: Lars Anders Johansson

Anne-Maj: Oj, det hade jag missat, ursäkta!

Nina: Jag ska genast läsa dem!

2007-01-02 @ 19:28:54
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback