Ytterligare ett politiskt inlägg.

Skriver man om kultur, arv och miljö är det svårt att inte beröra rikspolitiken i dessa dagar. Den nya regeringen har återigen valt att dra tillbaka en lyckad reform, den här gången på miljöområdet.

Det nya, zonfria taxesystemet för kollektivtrafiken i Stockholms län har varit en sannskyldig framgångssaga – bilismen har minskat i kombination med trängselskatterna, fler har åkt kollektivt, resenärerna och förarna är nöjda. Dessutom menar bedömare att rånrisken inte ökat till följd av det nya taxesystemet. Trots detta använder den nya kollektivtrafikfientliga regeringen rånrisken som svagt bärande huvudargument för avvecklingen av reformen.

Det är naturligtvis möjligt att avskaffa kontanthanteringen på bussar utan att avskaffa det zonfria systemet med enhetstaxa. Kräv till exempel att man köper biljetterna på annat håll innan resan, till exempel i form av kuponghäften som säljs på pressbyrån och annorstädes. Inte ett dugg krångligare än det gamla zonsystemet med rabattremsorna. Tvärtom.

Att trängselskatterna bibehålls (eller ”trängselavgifter” som de heter med moderat terminologi eftersom ”skatt” är ett fult ord”) är glädjande. Trist bara att bilistlobbyn måste tillfredsställas genom att pengarna går till byggandet av en ny ringled som för förfula huvudstaden, istället för ytterligare satsningar på kollektivtrafiken. Vi noterar dock att man inte, som utlovat, valt att sänka bensinskatten.


Kommentarer
Postat av: Inkan

Tänk -jag hade gärna sett att de höjt skatten i landsting och/eller kommun -och att kollektivtrafiken blev gratis...
Undrar hur mycket man borde betala för att det ej blev jätteförlust? Och så kunde de plocka av "biltull"-avgifterna för att stärka kollektivttrafiken.
Jag förstår inte att de hela tiden måste uppmuintra privatbilism - det är in absurdum i en storstad som t ex Stockholm

Postat av: Lars Anders Johansson

Inkan: Ja, jag tycker att det är motbjudande - oavsett partifärg. Allra helst som de flesta politiker försöker posera med ett miljötänkande.

2006-10-16 @ 22:51:36
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: petra

hej
tack för din kommentar!!
När man skriver så väldigt personligt så är varje litet ord viktigt!
Jag vet ju också att du haft en urjobbig tid helt nyss - genom både din och din mors blogg!
har följt hela förloppet...verkligen dramatiskt...

2006-10-16 @ 23:35:52
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: petra

Tack snälla du för din kommentar!!! Det betyder nycket...

2006-10-16 @ 23:43:25
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: bonny

Jag tackar för den kommentaren - känner att du vet vad jag talar om?

2006-10-16 @ 23:44:19
URL: http://styvfamiljen.blogg.se
Postat av: frktjatlund

Jag förordar enhetstaxan, trots att den gjort mina resor dyrare. Man måste se till helheten.

Sen begriper jag inte varför man inte löst betalningen smidigare. Dra bankkort/kontokort t ex. Det är fråga om småsummor så man skulle inte behöva vara online eller bekräfta med pinkod.

Det systemet funkar alldeles utmärkt för motorvägsavgifter i Frankrike och Spanien.

2006-10-17 @ 00:08:23
URL: http://frktjatlund.blogg.se
Postat av: Ers Larik

Borde man inte kunna låta låginkomsttagare dra sitt kort och åka gratis? Inte under denna majoriteten.

2006-10-17 @ 10:42:22
URL: http://andrenius.blogspot.com/
Postat av: maruschka

Det var väl nästan väntat att löften som avgetts innan val var till för att brytas?
Jaja, vi får väl hoppas att det kommer något annat gott ur maktskiftet ändå, jag vägrar tro att det inte finns något positivt i det...

2006-10-17 @ 14:33:45
URL: http://www.aldstarvisast.blogspot.com/
Postat av: Cliff Hanger

Jag håller med i det mesta som du skriver, t.ex. att det är bra att folk får åka billigt kollektivt att man ska göra övriga satsningar på kollektivtrafiken och att bilismen måste minskas.

Men som bussförare talar jag både för mig själv och för de flesta av mina kollegor när jag säger att vi inte är nöjda med den nya enhetstaxan. Det är förvisso positivt med enkelheten i kostnaden, att det kostar lika mycket att åka inom hela SL-området, samt att det låga priset minskar risken för att folk vill fuska. Men den ökade kontanthanteringen har gjort att vi måste gå och köpa biljetter oftare (på obetald arbetstid) och vissa påstår att rånrisken har ökat, men det är jag inte så säker på.

Kontanthanteringen vore bäst om den försvann helt och hållet för oss förare. Minskad rånrisk, inga biljettköp för oss förare och att vi slipper släpa på en tung kassaväska vore positivt. Men i den frågan var det samma läge före som efter införandet av enhetstaxan. Det fanns ju kontantkuponger innan också.

2006-10-17 @ 21:44:40
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Lars Anders Johansson

Jag håller helt med om att kontanthanteringen hos förarna helt borde avskaffas - men jag ser inte riktigt vad det har med zonsystemet att göra?

2006-10-17 @ 23:17:00
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Cliff Hanger

Enhetstaxan gjorde det billigt att betala kontant (särskilt för dem som åker längre sträckor), vilket har ökat kontanthanteringen.

2006-10-19 @ 10:56:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback