The horror!

Idag är det 149 år sedan författaren till Lord Jim och Heart of Darkness, Joseph Conrad föddes. Conrad, egentligen Teodor Konrad Korzeniowski, föddes och växte upp i norra Ryssland, där hans far som var polsk poet, levde i landsflykt. Som sjuttonåring reste Conrad till Marseilles där han tog anställning inom den franska handelsflottan. Senare övergick han till den brittiska handelsflottan och det var under dessa seglatser som han lärde sig tala och skriva engelska – det språk som skulle bli hans litterära arena.

Conrad blev sedermera både brittisk medborgare och sjökapten. Först på 1890-talet började han skriva. En stor del av hans författarskap har också hämtat sina motiv från livet till sjöss. Mest känd är han för romanerna Lord Jim, Nostromo, The secret agent samt, inte minst, den kusligt fängslande kolonialberättelsen Heart of Darkness, om en ångbåtsfärd upp längs Kongofloden, till en belgisk handelsstation. Berättelsen inspirerades av en resa uppför samma flod som Conrad företog sig 1889.

Heart of darkness är en av de tätaste och mest suggererande romaner jag har läst. Den har ett språk som liksom suger tag i en, och den öppnar för inblickar både i kolonialtidens vedervärdigheter och i det mänskliga psyket. 

Heart of Darkness har
filmatiserats, och den användes också som inspiration när Oliver Stone gjorde sin Vietnamfilm Apocalypse now, som för övrigt är en fantastisk film. Ingen av dessa filmer kan dock mäta sig med romanen  Heart of Darkness vad intensiteten anbelangar. Den är inte särskilt tjock – ta er tid att läsa den!


Kommentarer
Postat av: Panter

Tack, uppskrivet på bibliotekslistan... passar väldigt bra, då vi i skolan närmar oss den perioden. Just den här boken har jag inte hört talas om.

Postat av: Lars Anders Johansson

Panter: den är stark och helt välförtjänt en klassiker inom den engelskspråkiga litteraturen!

2006-12-03 @ 18:13:31
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Panter

Hmmm, nu skäms jag, har tittat i hyllorna här hemma. Jag har den, men inte läst den, för DET hade jag kommit ihåg.

2006-12-03 @ 20:29:38
URL: http://motvillig.blogspot.com
Postat av: Annela

Jag måste bara säga att jag njuter så av att läsa dina inläg om litteratur och historia. Jag läser så ofta jag kan, men nu länkar jag till dig. Så det så!!

2006-12-03 @ 23:41:55
URL: http://www.mysochpys.blogspot.com
Postat av: Lars Anders Johansson

Panter: Då är det bara att sätta igång då! =) Den läser du på en kväll.

Annela: Tack för fina ord! Vad glad jag blir!

2006-12-04 @ 03:00:39
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback