Chokladfejdens postludium.

Så passerade ännu en jul, enligt västerländsk tideräkning den tvåtusen och sjätte sedan frälsarens födelse och dock känns tusenårsriket mer fjärran än någonsin. Ett på konstgjord väg upphettat klimat medförde inte bara barmarksjul utan även värmerekord för årstiden på många håll. I östafrika mynnade groende motsättningar av politisk, religiös och etnisk karaktär slutligen ut i öppna stridigheter när Etiopiens flygvapen gick till angrepp mot Somaliska städer och byar.

Själva firandet bjöd dock, sedan den bistra yttervärlden med viss ansträngning lyckats förträngas, på en rad ljuspunkter. I föräldrahemmets sköte förtärdes hämningslösa kvantiteter stabbig julmat (av svenska råvaror – med undantag för grötriset), till tonerna av värdig julmusik signerad herrar J.S Bach och G.F. Händel – dvs en ljudkuliss så fjärran från butikskedjornas snart sönderspelade exemplar av storsäljaren ”Absolute christmas” som man kan komma.

Aladdinasken fanns naturligtvis flerfaldigt till städes (den tycks omöjlig att undslippa) och kampen om de orättfärdigt baktalade chokladpralinerna
Körsbär i likör vidtog. Nämnda pralin är ju som bekant den enda som gör asken acceptabel.

Då mitt bloggupprop till pralinens försvar tycks ha kommit till allmän kännedom vidtog somliga i min närmaste krets åtgärder och till min stora glädje fann jag vid julklappsutdelningen att ett av paketen under den minimala julgranen rymde en chokladask med enbart körsbär i likörpraliner (dock inte av samma märke som någon tipsade mig om i kommentarerna till det tidigare inlägget). Dessa har ännu inte avsmakats men tanken tilltalade mig oerhört.

Dock måste jag tillstå att något av pralinens i fråga charm försvann när den berövades sitt plebejiska sammanhang. I Aladdinasken höjde sig Körsbär i likör över sin fadda omgivning och åtnjöt således en viss stjärnstatus. I den nya asken stirrar körsbärspralinerna stumt upp mot mig i sina militäriskt räta led som en hjärntvättad folkmassa.

Slutsatsen står emellertid uppenbarad för mig som vore den skriven i eldskrift: Körsbär i likör behövs i Aladdinasken!

Vi som gillar pralinen ifråga behöver den torftigare omgivningen i asken för att fullt ut kunna njuta av våra favoriter, och ni som inte tycker om dem behöver dem istället för att era egna favoritpraliner skall kunna avteckna sig i relief gentemot just dessa. Kanske är just kontrasterna Aladdinaskens styrka, framför den nivellerade och slätstrukna kusinen Paradis.


Kommentarer
Postat av: Trolda

OK....Den BEHÖVS....=) Och visst HAR den varit en "JULFÖRHÖJARE"!!!!

Trolda - smakfullt...=)

Postat av: Lisa

helt klart...

2006-12-28 @ 11:49:05
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Vad som är runt körsbären-i-likör stör mig inte. Huvudsaken är att just körsbären-i-likör finns där. Utan dem kan man inte leva!

2006-12-28 @ 16:31:35
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Anne-Maj

När jag ser körsbären ska jag plocka och samla åt dig! *s*

2006-12-28 @ 18:15:44
URL: http://anne-maj.blogspot.com
Postat av: Björn

Juldagen arbetade jag ensam på natten och kunde frossa i SAMTLIGA körsbär i likör från två aladdin och en fortuna(tror jag det heter)ask - tio femton stycken!
(hoppas att ingen av mina arbetskamrater läser detta)

2006-12-28 @ 20:21:57
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Hannele

Lyckliga du, i år fick jag MINT i stället, jag får bege mej ut och jaga, för chokladaskar med enbart körsbär säljs bara under jultid.

2006-12-28 @ 20:24:49
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Lars Anders Johansson

Trolda: En kompromiss på något vis...

Nina på Johangården: Jag antar att du är avundsjuk på min julklappsask i så fall?

Anne-Maj: Du är alltför vänlig!

Björn: Din lyckans ost!

Hannele: Vilket mörker!

2006-12-29 @ 15:31:35
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: cleo

Okey, okey, jag håller med... :-) Får meddela att hos oss fanns ingen Aladdin över huvud taget. Inte Paradis heller... Bara hemmagjort godis. Och en påse jultomteskum. (nu får jag väl den där barbarstämpeln i pannan igen....?) Gott slut och hoppas Din nyårsafton blir jättekul!

2006-12-30 @ 15:09:25
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Emma

Ha ha! Du är för härlig. Jag håller med dig om Körsbär i likörs självklara position även i min Alladinask. Men för min del håller jag inte med om att den står i relief, eller är nedsänkt (:-))i förhållande till de andra. Den ligger i samma klass som åtminstone ett par till.

2007-01-03 @ 08:26:53
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Emma: Jo, det är även min ståpndpunkt (läs inlägget nedan till Körsbär i likörs försvar) - detta var mest ett knipslugt argument för att övertyga motståndarna om värdet i pralinens fortbestånd.

2007-01-03 @ 11:45:46
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Emma

Knipslug, det verkar du sannerligen vara :-)

2007-01-03 @ 17:04:45
URL: http://emmalexa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback