SJ motarbetar miljön

Statens järnväger påstår sig bedriva ett aktivt miljöarbete. Statens järnväger framhåller i sin marknadsföring sig själva som ett miljövänligt alternativ. Trots detta för man en i miljöhänseende fullständigt kontraproduktiv prispolitik. Den nya prishöjningen på biljetter visar tydligt att SJ varken tar sina resenärer eller miljön på särskilt stort allvar.

Det är inte den som väljer att ta bilen istället för tåget som ska klandras för koldioxidutsläppen, det är inte heller den som tar inrikesflyget. Det är SJ och de politiker som styr över deras uppdrag. I en verklighet där tåget så gott som alltid är flera gånger dyrare än både bil och inrikesflyg är det förmätet att kräva att folk ska välja det långsammare och mångdubbelt dyrare alternativet. Där man dessutom riskerar att bli hunsad av ohyfsade konduktörer som uppför sig som om de vore myndighetsutövare.

Missförstå mig inte, jag är en stor anhängare av tåg. Det vet alla som regelbundet läser Slottet i saknadens dalar. Jag tycker att det är ett i många stycken bekvämt färdmedel. Det är fördelaktigt för miljön både eftersom det inte bidrar till utsläpp i någon större omfattning och för att järnvägen kräver betydligt mindre ytor för att transportera folk och gods än vad landsvägstrafiken gör. Skulle SJ tillhandahålla den service man kan vänta sig av ett reseföretag, det vill säga regelbundna avgångar och konkurrenskraftiga priser, skulle jag företdra tåget framför alla anra färdmedel (båt möjligtvis undantaget).

När jag nyligen konfronterade SJ:s kundservice med frågor om det nya prissystemet samt hur företaget motiverar en prispolitik som tvingar människor till mindre miljövänliga alternativ möttes jag av inlärda floskler som att "SJ är ett företag som vilket som helst, vi har ett uppdrag att tjäna pengar, precis som SIBA och Elgiganten." När jag ville problematisera detta befängda påstående vägrade information/kundservicemannen att fortsätta prata. Sådan är den självbild som odlas inom SJ.

Det är uppenbart att SJ riktar in sig på att i framtiden enbart transportera offentliganställda människor som reser i tjänsten och därför inte betalar sina biljetter själva och vars arbetsgivare har en miljöpolicy som hindrar dem från att flyga. Vi övriga kommer också att i fortsättningen vara hänvisade till det mest prisvärda alternativet. Jag är beredd att betala mer för ett miljövänligt alternativ, helt klart, men när priset på tågbiljetten kan vara upp till fyra gånger vad det skulle kosta att åka samma sträcka med bil blir det ohållbart om man reser någotsånär ofta.

Det är lika gott att vi alla överger SJ i detta nu så att vi i ett tidigt skede kan övertyga beslutsfattarna om att SJ inte är ett företag som alla andra. Om jag tycker att priserna är för höga eller utbudet för dåligt hos SIBA så går jag till Elgiganten istället, men om jag vill resa miljövänligt till östersund så står inte alternativen som spön i backen. SJ:s stora konkurrenter är bilen och inrikesflyget - två miljöovänliga alternativ. Genom sina absurda prisnivåer tvingar SJ resenärerna att välja mindre miljövänliga alternativ. Låt oss bojkotta SJ nu så att de får ett incitament till att se över sin företagsidé innan järnvägstrafiken i Sverige självdött på grund av taffliga beslutsfattare.

Kommentarer
Postat av: Blod

"När jag nyligen konfronterade SJ:s kundservice med frågor om det nya prissystemet samt hur företaget motiverar en prispolitik som tvingar människor till mindre miljövänliga alternativ möttes jag av inlärda floskler som att "SJ är ett företag som vilket som helst, vi har ett uppdrag att tjäna pengar, precis som SIBA och Elgiganten." När jag ville problematisera detta befängda påstående vägrade information/kundservicemannen att fortsätta prata. Sådan är den självbild som odlas inom SJ."

Blir, ju humor på en mycket nivå!

Postat av: Lars anders Johansson

Förvisso

2008-03-09 @ 09:41:22
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Lars anders Johansson

Förvisso

2008-03-09 @ 09:41:28
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback