De gör det igen!

image45
Se så mörka och mystiska de är!


Kan ni tänka er en riktigt gotisk film av Tim Burton, med Johnny Depp i den mörka och mystiska manliga huvudrollen? Kan ni tänka er Helena Bonham Carter som hans lika mörka och mystiska motspelerska?

Jag hade livligt kunnat föreställa mig precis detta redan innan jag gick iväg och såg Sweeney Todd, kanske just därför att jag sett alltsammans förut. Tim Burtons och hustrun Helena Bonham Carters offentliga filmrelation börjar alltmer likna Colin Nutlys fäbless för att visa upp Helena Bergström i främmande karlars (Rolf Lassgård) armar. Likaså börjar Johnny Depps urvalskriterier för vilka filmer han väljer att medverka i kännas smått förutsägbara.

Det är inte det att Sweeney todd är en dålig film. den är oerhört snygg och medryckande (även om intrigen kanske är i det tunnaste laget) och de musikaliska arrangemangen storartade (även om de riktiga smash hitsen uteblir). Det är inte heller den gotiska stämningen i sig som jag vänder mig emot. jag är ju faktiskt rätt svag för gotik, både den riktiga (högmedeltida) och sentida efterapningar.

Det är bara det att detta ständiga upprepande av Tim Burtonklichéer börjar få mig att gäspa i salongen. Likaså Depps och Bonham Carters utslitna gotiska excesser. Det är som om de mutat in hela genrefältet bara åt sig själva. Tröttnar de aldrig? Å andra sidan så går ju även denna rulle hem hos de miljarder fjortisar (oaktat ålder) som dånar så snart man nämner Johnny depps namn. Så, varför skulle de ändra på ett vinnande koncept?

T. Burton: Hörru Jonny, har du lust att göra en film till?
J. Depp: Finns det någon utmanande roll där jag får visa upp mina enastående mångsidiga skådespelartalanger?
TB: Ja, det finns en roll som är som klippt och skuren för dig!
JD: Är den riktigt mörk och mystisk?
TB: Ja, riktigt riktigt mörk och mystisk är den, småbrudarna kommer att bli som galna!
JD: Får jag spela frisör dessutom?
TB: Ja, den här gången också.
JD: Jag är på!

SvD, DN, Sydsvenskan

Kommentarer
Postat av: Lennart

Att du vågar skriva så om en Johhny Deppfilm! Nu kommer du att få alla småjäntor emot dig!

2008-03-25 @ 23:17:18
Postat av: Moa

haha jag älskar dialogen! Det var säkert så det lät när de planerade filmen. jag tycker visserligen att det var en bra film men jag förstår din kritik.

2008-03-26 @ 12:23:51
Postat av: Lars Anders Johansson

Lennart: Jag gillar att leva på gränsen...

Moa: Dialogen är autentisk, jag lovar!

Postat av: svensson

Tim Burton gör oförargliga barnfilmer: kul ibland, tröttsamma i längden.

Den skräck som förekommer är sagoboksskräck: harmlös. Okej för "A Nightmare Before Christmas", och okej för fin scenografi osv i övriga filmer, men nåt djup finns inte...

Burton är överskattad.

2008-03-29 @ 13:27:26
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Petra

Hej!
Jag håller på att efterlysa nätets bästa bloggare. Har du något tips på vem du anser har den bästa bloggen?

Häslningar Petra

2008-04-14 @ 19:26:53
URL: http://www.petra79.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback