FRA-lagen: mediesvek och blogghybris

Striden om FRA-lagen har gett stora delar av den politiska bloggosfären en massiv ego-boost. Man berömmer sig om att vara de enda som värnar yttrandefriheten i landet och de enda som tillämpar demokratin i ett land där riksdagsmännen börjat ignorera den folkliga opinionen. Samtidigt har etablerade media svikit sitt uppdrag genom att underlåta att rapportera om lagförslaget tidigare.

FRA-lagförslaget återremmitteras. Förhoppningsvis innebär det att vi för gott slipper det dystopiska övervakningssamhälle en sådan lag skulle medföra, troligtvis innebär det att förslaget dyker upp igen, förr eller senare, under denna regering eller nästa, i lätt maskerad form. Den gången är vi dock förhoppningsvis bättre förberedda och redo att föra debatten i god tid innan omröstningen.

Blogghybris

Visst är det sant att protesterna mot FRA-förslaget på många hemsidor bidragit till att öka uppmärksamheten både i etablerade media och bland politiker. Men är det inte lite anmärkningsvärt att frågan, som på vissa bloggar beskrivs som "den viktigaste i vår tid" tas upp till debatt bara fem dagar innan man ska rösta i riksdagen? Om nu dessa politiska bloggare verkligen vill leva upp till sin självpåtagna roll som friheternas väktare och maktens granskare borde de inte ha protesterat tidigare? De har haft ett helt år på sig.

Det är vanligt att man inom bloggosfären talar föraktfullt om "gammelmedia" och menar sig själv utgöra ett fräscht alternativ, ett alternativ som erbjuder nya vinklar, omedelbar och oförvrängd information. I ljuset av denna massiva självöverskattning är det intressant att notera att det så kallade "bloggupproret" mot FRA-lagen kom till stånd först efter att lagförslaget blivit uppmärksammat i etablerade media.

Det visar bloggosfärens totala beroende av de etablerade medierna. Bloggarna bidrar med synpunkter, kommentarer, analyser, men de kan inte ersätta journalisternas arbete - något som man ibland kan få intrycket att de själva tror. Hur stor är trovärdigheten hos en "folkrörelse" som uppstår ett par dagar dagar innan man ska rösta igenom det förslag man protesterar mot, ett förslag som förelegat i ett år?

Medias ansvar

Men "gammelmedia" ska naturligtvis också ha sig en släng av sleven. Det är oerhört illavarslande för en demokrati att de stora medierna så ensidigt väljer att fokusera sin rapportering på dagsaktuella frågor att de försummar att diskutera den här typen av frågor ända fram tills det är dags för riksdagen att fatta beslut. Då blir frågan plötsligt dagsaktuell och lyfts fram av de politiska journalisterna. Då är det för sent för att en stor och djupgående debatt debatt ska få tillfälle att ta form, en debatt som skulle kunna föras i hela samhället och på allvar påverka de folkvalda inför omröstningen.

Den här gången kom förvisso de folkvalda att påverkas, men enbart på grun d av den massiva opinion som uppstått på debatt- och ledarsidor. Skulle frågan ha uppmärksammats tidigare skulle förutsättningarna för en bred och saklig debatt i hela samhället ha varit mycket gynnsammare. Denna gång har debatten som bekant snarast fått karaktären av ett ramaskri i sista minuten. Trots att, som sagt, förslaget funnits där i ett helt år.

Visst är det bra att internet gett fler människor möjlighet att göra sina röster hörda, men striden om FRA-lagen visar med all önskvärd tydlighet vilket stort ansvar de etablerade media har för en fungerande samhällsdebatt.

______________________________________________________________________________________________

SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, DN, DN, DN, DN, DN, DN, DN, Aftonbladet, Aftonbladet

Kommentarer
Postat av: CJ

"Om nu dessa politiska bloggare verkligen vill leva upp till sin självpåtagna roll som friheternas väktare och maktens granskare borde de inte ha protesterat tidigare?"



Du menar som Rick Falkvinge, Oscar Swartz, Piratpartiet gjorde för mer än ett år sedan? Kanske ska läsa in dig på bakgrundsmaterialet innan.

Postat av: Lars Anders Johansson

CJ: Naturligtvis har det funnits spridda skurar tidigare, även i etablerade medier, men inga som stimulerat en bred debatt, förrän nu i elfte timmen när "gammlemedia" också vaknat ur sin törnrosasömn.

2008-06-18 @ 15:16:48
URL: http://slott.blogg.se/
Postat av: Anders

Opassande började ju sin nedräkning för två veckor sen, och nådde upp bland de mest länkade bloggarna direkt. Det var långt innan media hade börjat prata om FRA-lagen i mer än notiser (bortsett från när den var aktuell förra året).

2008-06-18 @ 15:58:09
URL: http://flumungen.blogg.se/
Postat av: Anders Gardebring

Själv har jag förvisso bloggat om dessa frågor under lång tid (inklusive datalagringsdirektivet, rättsrötan i samband med piratebay-tillslaget osv) men visst har du helt rätt i att den allmänna diskussionen har kommit sent. Till viss del tror jag att det har med graden av problematik med förslaget att göra. Folk vill inte ta det till sig. Vill inte tro på det. Flera personer som jag har tagit upp det för trodde mig inte först, kunde inte tro att något sådant här sker i Sverige, idag, 2008. Och det säger väl något om klyftan mellan regeringen och folket, när folket instinktivt vägrar att tro på att det som regeringen vill stifta lagar om är sant.

2008-06-18 @ 16:04:12
URL: http://gardebring.com/
Postat av: Brynte

[...]Sist men inte minst vill jag rekommendera FRA-lagen: mediesvek och blogghybris på bloggen Slottet i saknadens dalar.[...]



http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.3013173

2008-06-18 @ 16:11:27
URL: http://www.metrobloggen.se/brynte
Postat av: Daniel

Det var faktiskt bloggarna som väckte gammelmedia, inte tvärt om. Den s k bloggbävningen var vad som till slut fick media att börja skriva. Har du hängt med vad som hänt i bloggosfären de senaste veckorna?

2008-06-18 @ 18:10:06
Postat av: Jonatan

Lagen är en del av efterspelet av Göteborg 2001.



DEnna gången tänker rättsväsendet ha en ny glänsande liten leksak att politiskt brännmärka en helt ny generation människor med drömmar om en bättre framtid.

2008-06-18 @ 19:05:06
Postat av: Joshua_Tree

Bloggdrevet väckte gammelmedia. Inte tvärtom. Däremot är det naturligtvis så att gammelmedia fortfarande behövs och att bloggarna inte kan ersätta. När man börjar spekulera i sånt håller jag med om att det är hybris. Men det visar att vi genom ren massiv mängd faktiskt kan skapa reaktioner, istället för att bara själva reagera på gammelmedia.

2008-06-18 @ 19:58:09
URL: http://www.scriptorium.se/josh
Postat av: Anonym

Kan FRA:s uppgifter om svenska mejl och websurf dyka upp hos andra länders spionorganisationer?

Ja att de kommer att skicka vidare till tex usa, det kommer att göra att man kan glömma att resa in i USA igen, jag har läst på terrroristsidor för att se vad det står där, jag har tagit del av länkar till siter som behandlar islam i sverige....



"Signalspaningsmyndigheten får, enligt regeringens närmare bestämmande, etablera och upprätthålla samarbete i signalspaningsfrågor med andra länder.”



Skickas vår trafik till USA också!!!!!!!!!! som banköverföringar och alla våra resor redan?

Har USA invaderat Sverige? med lagar?



Detta är orwell!!!



2008-06-18 @ 23:00:44
Postat av: scaber_nestor

Vi har berättat om våra åsikter i flera månader, skillnaden är att vi i elfte timmen blivit hörda.





90% har röstat nej på gammelmedias sajter i FRA-frågan



Till 90% har befolkningen sagt "Nej, jag vill inte bli övervakad"





Alliansen har inget mandat längre.

Om ett år är de bortröstade från EU.

Om 2 år är de bortröstade från riksdagen.

2008-06-20 @ 01:08:47
URL: http://scabernestor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback