Bildning och utbildning i förfall

Det senaste numret av Axess magasin handlar om bildning och utbildning. Varför presterar svenska skolelever sämre och sämre resultat samtidigt som det läggs mer och mer resurser på pedagogisk forskning?

Numret innehåller som vanligt en hel del intressant läsning. Bland annat en artikel av Inger Enkvist om de pedagogiska teorier som fördärvat utbildningsväsendet i Sverige, samt en artikel där litteraturdocenten Göran Hägg ser över de skol- och utbildningsreformer som lett fram till den situation som den svenska skolan befinner sig i idag.

Själv har jag bidragit med en text om samhällets och utbildningsväsendets relation till och syn på bildning.
Artikeln kan läsas i sin helhet på Axess hemsida.


Kommentarer
Postat av: Peter

Starkt jobbat!

2008-06-18 @ 21:45:54
Postat av: SDIL

Lysande! Ska länka när jag hinner.

Postat av: Börje

Otroligt bra skrivet. Tycker jag som gammal tekniker som nu mer än något annat längtar efter humaniora för att äntligen kunna förstå något av världen.

2008-07-23 @ 00:11:08
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Inga M

Suveränt skrivet!! Jag är imponerad av Din klarsyn när det gäller skolan, skolans värld och lärares villkor! Även Ingers artikel var mycket läsvärd och innehöll analyser som inte är var mans egendom.

2008-07-25 @ 10:15:54
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback