Man förundras.

Läser DN:s ledare och frapperas av det förunderliga i hela cirkusen kring Muhammedkarikatyrerna. Förundras över hur islamisterna lyckats få hela västvärlden att tro att det skall vara hädelse att avbilda profeten muhammed, trots att det är legio inom islam. Förundras över bristen på sinne för proportion hos de islamsister som svarar på Vilks fåniga teckning genom att demonstrera utanför Nerikes Allehanda eller genom att bränna dockor av den svenske statsministern - eller rent av mordhota konstnären ifråga. Kanske fyllde Vilks provokation sitt syfte trots allt? Förundras över hur Jan Guillou framhärdar i att hävda att majoriteten av alla muslimer inte delar demonstranternas åsikter, trots att denna stora majoritet aldrig ger sig till känna.

Förundras också över de sekulariserade muslimer som låter sig svartmålas i den terrorfruktande omvärldens ögon av gaphalsar och flaggbrännande extremister. Jag skulle om vore jag muslim inte vara tillfreds med den bild av islam som förmedlas via nyhetsbyråerna, allra minst i denna tidsålder präglad av "krig mot terrorismen".

Mest av allt förundras jag dock över de fåfänga unga iranska män som gör sitt yttersta för att efterlikna den bildsköne profeten, till de puritanska imamernas förtret. Det är rätt coolt, lite som om Jesus vore modeikon i väst...

Kommentarer
Postat av: Peter

Varken religion, politik eller vapen dödar, det är människor som dödar.
Vad är det då som gör vissa grupperingar av personer mer benägna att döda?
Hat föder hat så om inte USA, Israel och alla dess allierade slutar hata (vara rädda) så kommer bara världen att sluta i ett enda rökmoln. Jag befarar detta och hoppas därför att Sverige nu STÄRKER SITT FÖRSVAR och satsar mer pengar så att vi kan vara trygga i Sverige, för alla vill väl ha trygghet? Antingen släcker vi elden där den brinner eller så sprider den sig till ditt hus...

2007-09-06 @ 00:47:28
Postat av: muslim

Det kanske är så att de flesta muslimer inte ger sig tillkänna för att för oss är dessa "utfall" av olika konstnärer så banala och barnsliga och som försöker bli kända på ett eller annat sätt ger krut till andra banala och desperata
människor som också försöker hålla sig på agendan "konstnärer kontra islamister" så det hela blir för låg nivå. Vi har faktiskt bättre saker för oss än att "blåsa" på mer luft i elden-som så kallad sekulär muslim tycker jag att vare sig det handlar om judendom ,kristendom eller islam eller någon annan religion för den delen ska man låta vara ifred-jag vill se diskussionen när vilks (eller någon annan) gör ett utfall om judar i Israel eller om jesus i vatikanen- jag tror inte att reaktionerna vore annorlunda-det är också jävligt billiga poäng att plocka för alla som skriver om islam -det är ju sååå tacksamt. -så nu har du en kommentar från muslim.

2007-09-06 @ 08:37:14
Postat av: Lars Anders Johansson

Peter: Helt visst.
Muslim: Det som
tydligen går dig förbi är att det bara är muslimerna som reagerar på detta överdrivna vis. Vi kan väl be Vilks göra en rondellhund föreställande Moses så får vi se om världens kristna och judar går i taket... Det är klart att det är tacksamt att skriva om islam när islamisterna svarar på varje löjlig liten provokation på detta perspektivlösa sätt.

Postat av: Rodde

Lars, faktum är att Vilks målade en judesugga utan att få några som helst hot från judar.
Du har rätt, det är bara musslor som håller på.
Bra blogg!

2007-09-06 @ 12:24:41
Postat av: maria

Ja, men samtidigt tycker jag att man kan ifrågasätta konstnärers ständigt villkorslösa rätt till provokation... jag minns en filmare som filmade spädbarn med sig själv och i pedofilihysterin så blev det ramaskri (jag tycker själv att filmen gick för långt) men... Poängen, i andra yrken så får man inte ens klä sig som man själv vill och inte bete sig som man vill men konstnären står utanför hela samhället och därmed oxå moral och etik... Frågan är syftet! Om syftet var att ställa till oreda då är det inte etiskt försvarbart med att åkalla sin konstnärsanda... Det är som att starta krig mellan byarna för trehundra år sedan... Så vad ville denna konstnär och varför och har allmänheten eler enskild någon behållning av denna konst (förutom konstnären själv då, för i så fall hade han kunnat njuta av det för sig själv).... Ja, ja, tradigt värre är det med allt sånt här...

Postat av: muslim

Hej igen-
nu ska vi se...lite fakta, när life of brian filmen kom så förbjöds den i Norge för att den skymfade jesus, när en konstnär pissade på jesus staty eller vad det nu var som hände (förresten varför gör man sånt där skit?) så var de amerikanska katolikerna som sa att svenskarna var de mest ogudaktiga människorna på jorden- och den gamla karln tom sa på svensk tv att man skulle döda alla svenskar (kommer inte ihåg karlns namn-men extremist var han med några hundratusen anhängare)NU, I sverige är det helt okej att pissa på jesus eller göra hund av mohammed men skulle detta göras i delar av USA eller inne i vatikanen så lovar jag dig att den personen inte skulle komma långt.
och..vem av er visste vem Vilks var innan det här?karln är ju så dålig på att rita så jag förstår att han behövde bli känd på något sätt...
jag säger som jag alltid gjort och som jag alltid kommer att göra-låt de som tror på något att tro i fred-sparkar du någon så bli inte fövånad att bli sparkad tillbaka. Jag reagerade på pissbilden och jag reagerar på mohammed som hund - man talar hela tiden om tryckfrihet och demokrati-men ingen diskuterar vad demokrati verkligen är-det är inte "jag gör som jag vill" för då blir det anarki-demokrati är att "göra som man vill under ansvar" visst ska man provocera-men vill man göra någon nytta, och gå den hårda vägen så tar man sitt samhällsansvar genom att provocera de problem som finns närmast-varför brys sig ingen om 5000 uteliggare bara i stockholm? barnmisshandel(vart försvann, "jag glömmer inte Bobby") eller att vi har pedofiler eller trafficing? visst är det förbaskat svårt att bli känd på det? för då måsta man ju jobba så hårt.
För mig är inte Vilks något annat än en dålig copycat som (försöker) plocka poäng på något som andra redan gjort-punkt slut.
Till Rodde- jag vill se Vilks måla suggan i Israel-dessutom är jag förbaskad över den bilden också(har inte sett den -så jag undrar om den finns-men om den finns-så är Vilks inte bara patetiskt dålig , han är rasist också-för då börjar det likna när man under andra världskriget ritade judar som råttor)Dessutom är judarna precis som vi -så jävla fed-up med skiten (ursäkta språket)

2007-09-11 @ 11:48:55
Postat av: muslim

jag svarar inte för alla muslimer här men jag svarar för mig själv, jag anser att de som demonsterar (jag skulle inte göra det själv) använder lika mycket som sina demokratiska rättigheter som Vilks använder sina-så jag förstår inte heller vari problemet ligger- Vilks provocerar och vissa reagerar? han visste ju att det skulle hända-vad är det för vits att gråta över det sen?Alla annvänder ju sina så kalalde demokratiska rättigheter...sedan att man inte för dödshota folk, det regleras ju med lag så om han fick dödshot så kommer ju kvinnan att haman bakom lås och bom.
summa summarum-vilks blev berömd, alla fick sina fördomar mot muslimer mer eller mindre bekräftat-sen är vi tillbaka i ruta 1, tills nästa gång en okänd sk konstnär ritar en gay mohammed(det har jag inte sett än nämligen)och cirkusen igång igen och allt är precis som förr

2007-09-11 @ 11:57:51
Postat av: muslim

ursäkta alla stavfel-skrev visst för snabbt

2007-09-11 @ 11:59:12
Postat av: Frostwind

"Måla den i Israel"? Jaha, är det här ett muslimskt land? Finns här inte judar heller?
Vad Vilks gjorde var att visa på den extrema intolerans som finns inom islam, där varje icke-troende ses som en hedning som skall erövras och omvändas. Och muslimerna sväljer det hela med hull och hår när de står utanför Nerikes och skanderar "Nu ska vi visa svenskarna vad vi står!", och fäller krogben för sig själva genom att utmåla sig som en grupp i gruppen.
Självklart ska man visa respekt för främmande religioner, men Vilks gjorde hunden för ett syfte. I Sverige gäller svenska värden och normer, vilka värden dessa än må vara. Vi är inte muslimska, och kommer aldrig bli.

2007-09-25 @ 22:32:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback