Strutsmentaliteten i trafiken.

Igår rapporterade Dagens Nyheter om en kampanj från Motormännens riksförbund som syftade till att uppmärksamma bilister på farliga vägsträckor. Kampanjen gick ut på att röda kors sattes upp utmed vägkanten på de olycksdrabbade sträckorna som en påminnelse till förarna att köra försiktigt.

Den varnande påminnelsen fick inte ens stå i tjugofyra timmar efter väg 259 mellan Huddinge och Haninge. Någon hade slitit upp samtliga 23 kors efter sträckningen. Enligt motormännens presschef Tomas Nilson stötte de under uppsättandet av korsen på en mycket upprörd man. Mot denne riktar sig nu misstankarna för sabotaget.

Varför saboterar man ett projekt syftande till ökad trafiksäkerhet? är uppryckandet av korsen möjligen ett ustlag av den utbredda kristofobin som råder i landet? Av bloggkommentarer till gårdagens artikel får man intryck av att många tycker att korsen är obehagliga. Så klart de är. Trafikdöden är obehaglig.

Varför vill så många sticka huvudet i sanden i denna allvarliga fråga? Vi pratar om bilismens miljöpåverkan, men sällan om den dagliga livsfara vi alla svävar i. vägverket gör sitt bästa för att lindra konsekvenserna, motormännen varnar. Allmänheten stoppar huvudet i sanden.

Läste någonstans att 80 % av alla bilförare anser att de själva kör säkrare än genomsnittet. Talande statistik. Den som kört bil i Grekland, där trafikdödligheten är högre än i Sverige, vet att där kantas också farliga vägsträckningar av kors, kors med ännu mer konkret innebörd än motormännens. Varje kors markerar en dödsolycka. Vem skulle ha mage att rycka upp dem?

Kommentarer
Postat av: Peter

Vem vill bli påmind om sin egen dödlighet?

2007-05-16 @ 16:23:39
Postat av: Velibor

I Serbien finns det också kors som markerar en dödsolycka. Ofta ser man även blombuketter vid korsen. Man får en obehaglig känsla och lättar på gasen när man passerar ett sådant kors. Att rycka upp dessa skulle betraktas lika allvarligt som att vandalisera en grav.
Jag blev oerhört irriterad när jag läste artikeln i DN.

2007-05-16 @ 16:43:34
Postat av: Oscar Olsson

Jag skulle förstå om det var någon sosseflumorganisation som ägnade tid och pengar åt sånt här trams. Men att en organisation som ska FRÄMJA billisternas intressen gör det, är för mig obegripligt. Rimligen borde en intresseorganisation verka för medlemmarnas intressen, dvs mer bilar, högre hastigheter och friare tyglar så att folk kan känna mer frihet och känna att det är smidigare och mer okomplicerat att åka bil.

2007-05-16 @ 16:59:18
Postat av: Einar

Väldigt märkligt resonemang Oscar. Menar du att det inte finns bilister som önskar säkrare vägar, lägre hastigheter och mindre antal olyckor?

Vem är du att dikterara "bilisternas intresse"?

Själv skulle jag då mycket hellre uppleva ett lugn när jag åker till jobbet, än att vara livrädd för att bli påkörd av nån fartberoende idiot.

2007-05-16 @ 17:29:22
Postat av: Gustav

Ja vem vill bli påmind om sin egen dödlighet? Det är just det som är poängen i detta trygghetsknarkande samhälle! Dödligheten i befolkningen är 100%, men ingen låtsas om det...

2007-05-16 @ 18:19:47
Postat av: Lars Anders Johansson

Peter: Nej, det är nog precis vad saken handlar om.

Velibor: Jag förstår att du blev irriterad. här i Sverige gömmer vi helst undan döden och allt som påminner om den.

Oscar Olsson: Är du på riktigt? Jag instämmer i Einars kommentar.

Einar: Som sagt.

Gustav: Precis. Det verkar nästan som att man måste vara med i en trafikolycka själv för att förstå vilka risker som faktiskt finns i trafiken.

Postat av: Hannele

De som kör som värst, uppfattar sej själva som skickliga chaufförer, fast i själva verket är de omgivningen som är skicklig. De klarar sej enbart genom att andra bromsar och väjar för dessa galningar i sista sekunden.

2007-05-16 @ 18:56:19
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Barbaselo

Lars Anders Johansson !

Nej ! Du, och ingen annan heller (med ett undantag) skall behöva vara med om en olycka för att "Lära sig".

Jag bor inte alls långt från aktuell väg, men har inte möjlighet att bevaka vägen på eget bevåg. Mest för att jag inte har körkort.

Dock har jag åkt eu-moppe på aktuell väg.

Mitt tips är att den som ryckt upp dessa kors är en person som har svårt att vakna i tid på morgonen och har djävligt bråttom till jobbet.

Han är snart fast - det är mitt tips.

2007-05-16 @ 19:02:35
Postat av: Barbaselo

Hannele! Du har lite fel. Det finns fortkörare som är skickliga. Det är inte de som är farliga. De är "wanna-bees" som är farliga, de som tror att de kan köra fort.

Det finns även de som kör sakta, och ändå klantar sig. Man kan sätta ett likhetstecken mellan fart och olycksrisk, men inte mellan fart och skicklighet.

Min mamma lärde mig när jag var ung, att det inte spelade någon roll hur bra jag körde. Allt hängde på skickligheten hos den jag mötte.

2007-05-16 @ 19:08:46
Postat av: Schumacher

@Barbaselo: Fattar inte riktigt vad du menar med ditt senaste inlägg? Skaffa ett körkort innan du uttalar dig om vad du tror pågår på vägarna. EU-moppe? Förhoppningsvis så har du inte behövt väja så många gånger för de som kör om utan fri sikt? Vi som har körkort har nog alla mött dessa galna omkörare..

Jag håller med Hannele om att det är mycket viktigt att vara vaksam på mötande trafik då det är ett stort orosmoment att köra bil på dagens vägar utan mittavskiljare.

Bättre vägar i hela Sverige, inte bara i storstäderna!! Det räddar 250 liv om året!! Fatta det!!

2007-05-16 @ 19:56:24
Postat av: Erik

God kväll!
Är det fler än jag som uppfattar Motormännen som en förening av "besserwissar" som kommer med en mängd pekpinnar om vad trafikanter skall göra och inte. Att sätta upp kors längs vägen kan nog vara en väg att gå men man får nog söka tillstånd i vanlig ordning även om det tar tid. Motormännen får finna sig att bli behandlade som vem som helst vilket de också är, de är ingen myndighet.
Alla pratar om att farten dödar, är det så? Det är inte så att differansen i fart är det som framkallar olyckor, en bromskloss längst fram som fanatiskt håller hastighetsgränsen utan att titta bakåt på kön. Både bromsklossen och han som kör fortare än trafikrytmen är precis lika farliga.
En annan aspekt är denna - låt folk köra ihjäl sig i lugn och ro. Det dör 500 personer per år i trafiken det dör 15000/år av tobaksskador.
Mvh. Erik

2007-05-16 @ 21:57:08
Postat av: dottis

Får vi inte ha rondellhundarna kvar, så ska vi inte ha några kors heller. Skylten "Olycksdrabbad vägsträcka" duger gott, men var väl för dyr?

2007-05-16 @ 23:08:16
Postat av: ola

Tycker att det var rätt att ta bort korsen. Sverige är ett mångkulturellt land. Vad skall alla muslimer, buddister och judar tycka?

Korset är en kristen symbol. Bort med den!

2007-05-17 @ 00:00:25
Postat av: Marcus

För alla som varit i södra Europa, exempelvis Grekland, är detta med kors knappast något uppseendeväckande.

Där står små minneskors i klungor i snart nog varje kurva, för att man VILL minnas de förolyckade. Jag har alltid undrat varför vi inte gjort så i Sverige.

Typiskt svenskt att alltid tolka välvilja och omtanke i trafiken som att Vägverket försöker jävlas.

2007-05-17 @ 01:24:13
Postat av: Marcus

Ang signaturen Erik:
citat:
"låt folk köra ihjäl sig i lugn och ro. Det dör 500 personer per år i trafiken det dör 15000/år av tobaksskador."

Är du dum eller gör du dig till? Tror du att de 500 VÄLJER att bli ihjälkörda? Du tror inte att merparten är OFFER för att ANDRA kör fort? Om jag kör ihjäl nån "i lugn och ro" när jag kör för fort får vi hoppas det råkar bli dig då.

2007-05-17 @ 01:27:56
Postat av: Tina

Vad är det som egentligen upprör?

Inte bara i södra Europa finns kors utefter vägarna för att visa att någon förolyckats. I södra Australien har de också kors utmed vägarna, och det har bevisligen gjort dessa vägar "mindre dödliga". Människor tänker till. Visst kors kan tyckas en stark symbol men vilken annan symbol visar bättre?
Eller så kan vi ju göra som staten NSW; dubbla böter under vissa storhelger (då olyckorna blir fler). Det har också haft effekt.

2007-05-17 @ 01:49:47
Postat av: Krille

En bra kampanj från motormännen för att få folk att inse att dom bör ta det betydligt lugnare i trafiken.
Att en del blir upprörda tyder bara på att kampanjen träffar precis där den ska.
Personligen förstår jag inte varför folk är så stressade i trafiken, särskilt när dom är på väg hem från jobbet särskilt inför helger.
Det är ändå snart Måndag igen, oundvikligt hur fort man än kör.

2007-05-17 @ 07:15:51
Postat av: niclas

det var väl någon som misstog MRF's kampanj för något VV tänkt ut.

/12 000 mil om året.

2007-05-17 @ 09:09:39
Postat av: Pelle

Motormännen = trafiksäkerhet?

Jag har inget emot att Motormännen sätter upp träkors för sina medlemmars pengar. Men inbilla mig inte att de prioriterar trafiksäkerhet. De är ju emot i stort sett varenda åtgärd som kan ge bättre trafiksäkerhet. Cykelbanor är t.ex. inte bra. Barn ska gå lång omvägar i tunnlar istället för övergångsställen som 'stoppar' biltrafiken (vilket barnen inte gör). Motormännen prioriterar dyra motorvägar istället för högeffektiva trafiksäkerhetsåtgärder. Vågar man hoppas att de har ändrat sina värderingar och inte bara sin retorik?

2007-05-17 @ 14:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback