Litterära sabotörer hotar Harry Potter.

Uppståndelsen kring barnböckerna om trollkarlslärlingen Harry Potter verkar aldrig upphöra. Inför den kommande, och sista, Harry Potterboken som släpps den 21 juli, har en ny hotbild börjat torna upp sig: Sabotörer hotar att avslöja slutet på boken! Ve och fasa!

Hur skall Harry Potterfansen kunna skydda sig mot detta. Det är fansajten www.the-leaky-cualdron.org som har börjat få sabotage-mail från människor som hävdar att de vet hur det går.

En stilla undran bara: Kan man helt enkelt inte, som fantast av barnböckerna ifråga, helt enkelt låta bli att ta del av informationen om hur romanen slutar?

Författarinnan JK Rowling vädjar till sabotörerna att upphöra med dessa avslöjanden:

- Jag vill att läsarna som i många fall växt upp med Harry, ska få följa med på Harrys sista äventyr utan att veta vart de är på väg, skriver Rowling.

I'm touched.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Prettopojken..tsk tsk

2007-05-15 @ 12:36:35
Postat av: Mörkermannen

Med tanke på att Rowlings förläggare läckt HELA BOKEN så ser jag inte problemet. Har haft filen boken i några veckor nu. Kommer fortfarande köpa den eftersom min laserskrivare inte mår bra av att skriva ut monsterromaner.

2007-05-15 @ 16:38:59
Postat av: Lars Anders Johansson

Anonym: Stackare där.

Mörkermannen: Naturligtvis handlar det om PR alltsammans.

Postat av: anna

ha ha!

2007-05-15 @ 16:46:48
Postat av: Björn

Förstår helt och hållet Potter-fansen. Jag är en sådan person som inte kan ha en skål med godis framför näsan utan att äta upp godiset. -Samma sak med spoilers (klicka på länken så får du se hur det går... -jag skulle falla för frestelsen och sedan ångra mig). Självklart är detta inte en fråga om PR!!

2007-05-15 @ 20:54:38
Postat av: Lars Anders Johansson

Björn: Varför skulle det vara så självklart? Rowling har kört fula marknadsföringsstrategier tidigare.

2007-05-15 @ 22:16:49
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Björn

Lars -du får gärna specificera dig. Värt att minnas kan dock vara att de fyra första böckerna såldes främst genom "mun mot munmetoden", vilket säkert kan ha varit influerat av finurlig marknadsföring, men när det gäller en produkt som en bok måste produkten ha ett stort värde i sig för att detta ska lyckas. Om du avser exempelvis Harry Potter "action figures" så kan jag hålla med om att det inte är så smakfullt, men här skiljer åtminstone jag på Rowling och de som har köpt rättigheterna. Vill du nyansera din bild av Rowling kan du kolla in jkrowling.com, där hon med egna ord talar till sina fans (språkanvändning, humor och innehåll tyder på att det är hennes egna ord).

2007-05-15 @ 23:06:55
Postat av: Björn

Lars -du får gärna specificera dig. Värt att minnas kan dock vara att de fyra första böckerna såldes främst genom "mun mot munmetoden", vilket säkert kan ha varit influerat av finurlig marknadsföring, men när det gäller en produkt som en bok måste produkten ha ett stort värde i sig för att detta ska lyckas. Om du avser exempelvis Harry Potter "action figures" så kan jag hålla med om att det inte är så smakfullt, men här skiljer åtminstone jag på Rowling och de som har köpt rättigheterna. Vill du nyansera din bild av Rowling kan du kolla in jkrowling.com, där hon med egna ord talar till sina fans (språkanvändning, humor och innehåll tyder på att det är hennes egna ord).

2007-05-15 @ 23:13:22
Postat av: Lars Anders Johansson

Björn: Till exmpel när hon gjorde en hype av att Harry Potterböckerna skulle tryckas på miljövänligt papper.
http://slott.blogg.se/1174653895_magikern_marknadsfrin.html
Vadan denna tro på Rowlings oerhörda godhet - räcker det inte med att du bevisligen gillar hennes böcker?

2007-05-16 @ 00:16:58
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Peter

Men herregud vad det tände till hos Potterfansen! Som jag misstänkte: de har inget liv!

2007-05-16 @ 16:24:55
Postat av: Barbaselo

Hej !

Jag är oftast ute och cyklar. Säkert nu med.
Men jag tror INTE det är marknadsföring.

Man kan med väldigt stor sannolighet anta att de som läst de tidigare böckerna, också kommer att köpa denna bok - oavsett marknadsföring.

Det går också att anta, att YTTERST FÅ kommer att köpa denna, den sista boken, utan att först ha läst de föregående böckerna.

Alltså kan Rowling räkna med att sälja ungefär lika stor upplaga av denna bok, som genomosnittsförsäljningen av de tidigare.


Så, nu fäller jag ner stödet och parkerar cykeln.

2007-05-17 @ 08:08:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback