DN: En gång brottsling alltid brottsling.

Jag hade för mig att det svenska rättsamhället fungerade efter premisserna att det är samhället som utmäter straffen åt brottslingar och att brottslingen som väl avtjänat sitt straff är en fri man.

Dagens Nyheter resonerar dock annorlunda, där anser man att brottslingar ska fortsätta att straffas även efter avtjänat straff. Till exempel genom att hängas ut med namn och en förteckning över gångna brott i Sveriges största morgontidning. Man ställer sig också frågande till att AB Stockholm Globe Arena låter Kasra Ashhamis arrangera evenemanget trots gångna brott i det förflutna.

Med Dagens Nyheters sätt att resonera är en brottsling brottslig för all framtid och bör utestängas från alla möjligheter till hederlig verksamhet i resten av sina liv. Försöker man sig trots allt på något sådant bör den före detta brottslingen hängas ut i media för skam och vanära. Är det då inte lika bra att återinföra dödsstraff på en gång?

Till råga på allt är man upprörda över att arrangören valt att dra in tidningens presspass till galan!

Kommentarer
Postat av: Peter

Undrar hur de där kampsportskillarna mår idag, efter att ha fått hela sitt förflutna uthängt i offentligheten! Osmakligt var ordet!

2007-05-20 @ 13:55:21
Postat av: Henke

Håller med, vad spelar det för roll om man har lagt sitt kriminella bakom sig ? Jag antar att dom som nu hängdes ut i DN var stolta över att göra något dom är bra på och skaffat sig ett hederligt liv. Tycker DN som jag annars personligen tycker gör ett bra jobb nu har sjunkit ner till aftonbladets nivå på journalistik.

2007-05-20 @ 14:22:29
Postat av: THE Banana

Vad gör inte en reporter för att få det där scoopet som kan ge dem stora journalistpriset: skala av sig all moral och mänsklighet? Lägga hedern och integritet i garderoben? Gå över lik? Kanske alla dessa plus mycket annat....

Postat av: mikael ahlander

Håller verkligen med ovanstående.
DN använder sig av en retorik som går ut på att dessa killar är stora, starka och farliga och således är det helt korrekt att sparka på dem.
Det man inte vill tala om är att de är försatta i en situvation där de inte kan försvara sig.
De är uppenbarligen fällda för brott och de tävlar i en sport som anses politisk inkorrekt.
Hur ska dessa killar då försvara sig?
Jag är glad att min klubb inte frös ut mig när jag hade problem som ung.
De försvarade inte mina handlingar men frös inte ut mig som person. Jag tycker det är värt all heder att deras organisation skyddar dem mot populistiska reportrar och inte släpper in dem på galan!

2007-05-20 @ 15:09:26
Postat av: Ante-T

Bra skrivet, verkligen ett lågvattenmärke från DN's sida.

2007-05-20 @ 15:42:02
Postat av: Hjalle

Att DN säger sig hålla på med granskande journalistik är ett skämt, den sortens "artiklar" som publicerades i gårdagens tidning hör hemma i den lägsta skvallerpress, all min respekt för dagens nyheter (dagens fördomar!) försvann omedelbart när jag läste vad de skrev om K1.
Det skrivs aldrig på liknande sätt när det gäller
ett reportage om tex teater och film, eller någon annan idrottsgren heller för den delen.
Skämmas och be om ursäkt borde dem göra.

2007-05-20 @ 16:13:18
Postat av: Kokuei

Mycket bra reflektioner.
DN. har naturligtvis rätt att granska sportvärlden, deras utövare och arrangörer och ska naturligtvis fortsätta med det. Men de har även en skyldighet hur detta material publiceras, och det var mycket klumpigt att hänga ut de båda deltagarna och arrangören på detta sätt.
Att sedan vinkla storyn på ett sådant sätt är i bästa fall tvivelaktigt. K1 galan och de inblandades bakgrund är i detta fallet inte relervant. Om doping/droger eller finansiering hade skett genom de inblandade hade det varit annorlunda. Jag gillar DN. men jag förväntar mig bättre journalistik än detta, inte att "uppfinna" en story.

2007-05-20 @ 17:02:33
Postat av: gabbe

undrar vad
AnnaMaria Jansson och Martin Fransson gjorde för sju år sen?
förtjänar dom verkligen att ha dom jobben dom har? för jag menar dom 6 åren emellan nu och då räknas ju inte..

2007-05-20 @ 17:30:50
Postat av: Hiwa

Helt rätt av dig att skriva detta i din blog. Att man förväntar sig inträde till föreställningen också? komiskt. DN börjar mer och mer efterlikna Aftonbladet.

2007-05-20 @ 18:39:16
Postat av: Lars Anders Johansson

Svarar alla: Här verkar vi vara rörande överens!

2007-05-20 @ 21:13:42
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Beverley27Sanford

I don't will to be dismissed from the high school. I would better <a href="http://essaysprofessors.com/order-essay.html">Order Essay</a>. quantities of my fellows do it.

2012-02-29 @ 13:29:56
URL: http://www.essaysprofessors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback