Skönt att bli kvitt Warhol...

Så vill jag bara passa på att gratulera den amerikanske konstsamlare som inte bara ser ut att göra en vinst på runt femton miljoner dollar utan även i samma veva gör sig kvitt ett meningslöst och fult Marilyn Monroeporträtt gjort av 1900-talets kanske allra mest överskattade konstpersonlighet, popkonstnären Andy Warhol.


Det var emellertid slugt av honom, konstsamlaren alltså, att sitta på tavlan så pass länge att den hann stiga så oerhört i värde. Själv hade jag gjort mig av med den i rödaste rappet.

Sorgligt dock när man betänker hur mycket folk är beredda att betala för tavlan i relation till det hantverk och kunnande som krävts för dess framställande och dess estetiska kvaliteter...


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Såg du på programmet "Arty" igår?! Det handlade bla. om porträtt och man hade ett inslag om en ung svensk konstnär som utför porträttmåleri på ett klassiskt sätt kan man säga, han var utbildad i Florens och allt, den gamla skolan! Det såg riktigt fint ut, tycker jag! Hade varit roligt om jag hade haft råd att låta mina föräldrar sitta för en porträttmålare.


Jag skulle dock inte ha något emot en Warhol på väggen heller, gratis.

2007-03-21 @ 07:56:44
Postat av: Börje

Warhol tillverkade ju det mesta i fabrik och det var väl idéerna som räknades snarare än det fysiska resultatet.

Hantverksskicklighet är definitivt undervärderat idag inom konsten. Anses väl lite mossigt att lägga ner så mycket tid och energi när det går så mycket enklare att klämma ur sig nån bisarr idé och få konstvärlden att uppfatta den som nyskapande.

Postat av: Lars Anders Johansson

Lovisa: Jag började titta men programmet var så dåligt att jag stängde av innan konstnären ifråga var med. Synd kanske. Det låter intressant.
Börje: Jag håller med dig till fullo i den analys.

2007-03-21 @ 13:57:36
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Inga M

För mig ryms Warhol inom ramen för konstbegreppet till skillnad från förgyllande bajs-konstnärer.

Jag kan uppskatta hans bilder. Han utvecklar reklambilderna en bit till och använder dem till att just avbilda och ifrågasätta likriktning, upprepning och kändisdyrkan. Eller om man så vill han undersöker hur reklamens knep fungerar i konstsammanhang.

Men därifrån till att anse hans bilder värda miljoner är ju steget långt, så övervärderad kan jag hålla med om.

2007-03-22 @ 23:44:08
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Inga M: Han ryms väl där bara för att han är känd och fått många efterföljare. I sak skiljer han sig knappast från "förgyllande bajskonstnärer"...

2007-03-23 @ 14:37:53
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback