Persson tar till orda.

Medierapporteringen kring statsministerdokumentären tycks aldrig ta slut och jag förmöår helt enkelt inte att hålla fingrarna borta. Nu talar Persson för första gången själv ut i media om dokumentären. Liksom jag spekulerade igår är han inte särskilt belåten med slutresultatet. Han tycker som jag förutspådde, att dokumentären fokuserat i för liten utsträckning på politiken.

Persson menar
också att dokumentären klippts på ett sådant sätt att de negativa omdömen han fällt om olika personer fått betydligt större utrymmev än hans positiva omdömen.

Han verkar dock inte ångra något han sagt eller att han ställde upp på projektet. "Jag står för mina åsikter och jag om någon vet vad det innebär att bli granskad, kommenterad och kritiserad hårt och skoningslöst", framhåller han.

Från SVT:s sida avfärdar man givetvis Perssons kritik.

- Jag tycker det är en förvånansvärd bild av dokumentären som Göran Persson lägger fram. Vi sände fyra timmar dokumentär och det är politik från första till sista ordet, säger Jan Axelsson programdirektör på SVT.

Jag håller inte med om detta. Mycket fick vi se av Göran Persson i Fichtelius dokumentär, men inte särskilt mycket av hans politiska gärning.

Kommentarer
Postat av: Bertil

Och vad beror det på?

2007-03-29 @ 13:47:04
Postat av: Lars Anders Johansson

Bertil: Ja, vad beror det på?

Postat av: Inga M

Jag fattar inget av GP-programmen. De känns mer som dokusåpa än som ett försök att spegla en persons gärning på ett så ärligt sätt som möjligt.

Frågan är ju om Fichtelius har valt ut de delar av intervjun där GP yttrar sig elakt om andra, eller om han verkligen brukar hålla på så där. Jag kan begripa att han talar illa om sina motståndare, men att han inför kamerorna råskäller och fäller kränkande omdömen om sina närmaste medarbetare förstår jag inte.

GP verkar sakna all empati samtidigt som han är känslig för kritik själv.

Bilden av honom blir mörk efter detta. Jag trodde han var mer humoristisk och lättsam som människa med en större självdistans.

2007-03-30 @ 06:21:44
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback