Kina och miljöfrågorna.

Efter att jag skrivit mitt inlägg om vad det skulle innebära om varje kines skaffade sig en personbil började jag fundera kring det här med Kina och miljöfrågorna. Är det inte egentligen ganska besynnerligt att Kina konsekvent satsar på så ohållbar teknologi? Man tycks ha en obefintlig miljölagstiftning, man satsar på kolkraftverk och biltrafik istället för förnyelsebara energikällor och kollektivtrafik (alternativt miljövänliga bilar).

Trots detta verkar det finnas kunskap i miljö- och klimatfrågorna. Flera framstående klimatforskare är kineser och forskning om klimatförändringarna bedrivs vid universiteten. Eftersom Kina är en totalitär stat (man vill bland annat registrera bloggare) måste detta innebära att kunskapen om klimatförändringarna är godkänd av regimen. Hur kommer det sig då att regimen ändå framhärdar i sin konsekvent miljöfientliga politik?


Kommentarer
Postat av: Ella

Jag kan inte låta bli att tro att det har med pengar att göra. Många "fattiga" länder köper billigt eller ärver gammal, ohållbar teknologi medan man får betala dyrt för modern och mer hållbar teknologi. Jag förmodar att även om Kina har pengar så ligger det inte i makthavarnas intresse att slösa dem på miljön när pengarna kan hamna i egen ficka...
Men jag kanske bara är okunnig.

Postat av: Hannele

Miljölagstiftning och annat är något rika länder har råd att unna sej, tyvärr.
Tillhör inte basbehoven där alla inte ens är läskunniga.

2007-03-04 @ 22:53:01
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Lars Anders Johansson

Ella: Jag tror att du har rätt. Det skumma är att de sitter inne med kunskapen om hur de själva kommer att drabbas. Varför störtar de sig själva i fördärvet? I onödan dessuitom, det skulle vara billigare för dem att redan från början satsa på hållbar teknologi och förnyelsebar energi.

Hannele: För drt första är Kina inte ett fattigt land, för det andra tillhör miljölagstiftning numera just basbehoven eftersom det i stora delar av världen handlar om just människors överlevnad. Du lever i det förgångna.

2007-03-05 @ 13:13:01
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback