Glömda gränder och gamla gator.

Genom ett samarbete mellan Stockholms stadsarkiv och Google kan nu historieintresserade Stockholmare och andra som är intresserade av huvudstadens förflutna på ett enkelt sätt få tillgång till gamla kartor över Stockholm från historisk tid. Det är med hjälp av programmet Google earth, vilket bygger på satellitbilder över hela jordklotet, som intresserade nu också kan få tillgång till Stockholms stadsarkivs kartmaterial. 

De gamla kartorna är synkroniserade med Google earths satellitbilder, vilket gör det möjligt att zooma in på sin egen stadsdel och rentav det egna kvarteret, för att se hur det tett sig under flydda tider. Det går även att få fram andra uppgifter ur stadsarkivet, till exempel om husens utseende och om dem som bodde där. En guldgruva för såväl professionella som hobbyhistoriker.
Läs mer här.

Undertecknad fröjdas givetvis och hoppas att funktionen kommer att utvidgas till att omfatta även andra svenska städer med ett långt och ärorikt förflutet och inte minst ett omfattande historiskt kartmaterial. Uppsala skulle naturligtvis vara en av de hetaste kandidaterna i sammanhanget. Kanske något för Lantmäteriverket att överväga?


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Åh, gamla gränder är något av det bästa jag vet! Det är liksom där saker hände, har jag fått för mig! :)

2007-03-02 @ 13:31:29
Postat av: Per Z

Hej

När jag laddade ner programmet, kom pluppar med nya turistmål fram på kartorna, bland annat Gärdets grillkiosk. Ser väldigt pinsamnt ut. Gör jag nåt fel?

2007-03-03 @ 11:41:06
Postat av: Christina W

Såna saker är guldgruvor för släktforskare...

Postat av: Lars Anders Johansson

Lovisa: Visst känns det så!

Per Z: Det drar naturligtvis ner helhetsomdömet...

Christina: Eller hur!

2007-03-05 @ 13:15:24
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Per z

Frågan är om jag gör något fel?

2007-03-06 @ 07:59:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback