Elektroniska alternativ i all ära.

Dagens Nyheter rapporterar om utvecklingen av olika nya tekniker som inom kort skall göra det möjligt att helt ersätta papperstidningar med elektroniska varianter. Det är beroende på hur energikrävande den nya tekniken kommer att vara, och beroende på hur ofta vi kommer att behöva byta upp oss till nyare och mer avancerad utrustning, som det hänger huruvida dessa nya former av gamla massmedier kommer att vara fördelaktigare ur ett miljöperspektiv.

Naturligtvis är det inte bra att skövla skogar för att framställa papper som dessutom måste transporteras långa sträckor för tidningar vi läser en gång och sedan kastar bort. Jag tycker dock att lovprisarna av informationssamhällets tekniska landvinningar alltför sällan beaktar just den slit och slängmentalitet som dominerar vår syn på ny teknologi. Jag menar, hur länge har vi en ny dator innan vi kasserar den? Eller en mobiltelefon?

Sen skall jag inte heller sticka under stol med att jag känner ett visst vemod inför dessa den teleologiska teknikhysterins lovsångare. Att dagstidningarna ersätts av elektroniska alternativ är en sak, men när man börjar prata om hur tekniken i fråga skall kunna ersätta böcker på papper blir jag dyster till sinnes. Elektroniska alternativ i all ära, men hur ska någonsin en aldrig så stor elektronisk informationsbas kunna ersätta atmosfären i ett rum fyllt av bokyllor?


Kommentarer
Postat av: Hannele

Och på 1960-talet trodde många att på 2000-talet skulle alla ha egen helikopter och små husen med röda knutar skulle försvinna, men så fort går det inte. Jag visar en elbil från 1904 i min blogg, vad hände sedan? Ingenting...

Postat av: Emma

Jag tror inte att böcker kommer att försvinna. Det är ju mycket skönare för ögonen att läsa texten på "papper" än på en skärm. Så tänker jag.

2007-03-18 @ 15:09:29
URL: http://emmalexa.blogg.se
Postat av: Björn

Boken håller nog minst hundra år till.

2007-03-18 @ 16:17:33
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Inga M

Det som händer på råvarumarknaderna just nu är intressant. Som skogsägare i ett skogslän så följer vi ju detta och pratar ofta med folk som hanterar skog i olika funktioner; köper, säljer, förädlar osv. Man säger att det är nu den stora virkesbristen har börjat. Arabländerna köper upp allt trä som går att få tag på och de betalar bra. Vi får utskott som blir över att bygga hus för fast till normalpriser. Husbyggare tvingas acceptera dåliga virkeskvaliteter som aldrig förr.

Och Kina köper upp all metall. Framtiden är redan här. De folkrika stora länderna har hunnit i kapp och kräver nu samma levnadsstandard som vi har i västvärlden och då börjar det verkligen bli problematiskt både när det gäller miljöfrågor och fördelning av dyrbara råvaror. Vi har med självklarhet tidigare roffat åt oss det vi velat ha eftersom vi har kunnat betala bäst, men den tiden kan vara över. USA ser ut att digna under sin skuldsättning och EU under sitt självupptagna navelskådande.

Hur höga kan priserna bli på de här åtråvärda råvarorna och hur länge räcker de?

2007-03-18 @ 18:32:19
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Trolda

Det finns inget som går upp emot att sätta sig ner vid öppna brasan, greppa en god bok o surpla på en kopp thé...(eller ett glas vin vid EXTRA bra böcker..=D).I sterainljusets sken....Så är det!

Trolda - Bokmal!

2007-03-18 @ 19:35:51
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Robban

Äsch, det vore ju skitskönt att slippa bära runt på tunga böcker. Så tar de en massa plats också!

2007-03-19 @ 13:24:15
Postat av: Per

Jag läser helst både böcker och tidningar på min laptop. Belyst så att man inte behöver läslampan, och duger till andra uppgifter också.

Postat av: Lars Anders Johansson

Hannele: Vad är din poäng?

Emma: Jag hoppas att du har rätt.

Björn: Minst!

Inga M: Folk tänker bara så långt näsan räcker!

Trolda: Så sant!

Robban: Har du inget vett i kroppen!

Per: Vad är charmen med det?

2007-03-20 @ 00:29:23
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback