Arbetsmarknadsministerns trovärdighet.

Visst är det fantastiskt att just Sven-Otto Littorin, som  med piska och blåslampa sökt få igång den myglande och arbetsovilliga allmänheten i hederligt dagsverke, att just han tycker att det är helt ok att köpa en låtsasexamen från utlandet och sedan ställa upp den i sin CV på regeringens hemsida.

Att han tror att allt ska bli ogjort bara för att "meriten" ifråga stryks från hemsidan säger än mer om hans syn på akademiska meriter. Littorins påstådda distansstudier omfattar 115 poäng vilket inte ens räcker till en fil. kand. och är således inte ens en magisterexamen.

Littorin säger till Dagens Nyheter att han tar bort sin examen från regeringens hemsida eftersom han vill att "debatten ska handla om vad som händer nu och inte vad som hände för tio år sedan." Arbetsmarknadsministern gör sig skyldig till två stora tankefel: för det första, vad som händer nu är kopplat till att vi har en arbetsmarknadsminister som skapat sig en karriär på falska meriter - det blir inte ogjort bara för att han stryker meriterna när han väl gjort karriär med deras hjälp. För det andra, som Jinge har påpekat,  var det i höstas, i samband med att han tillträdde på sin minsisterpost, som han senast använde sig av sina falska meriter i och med att han satte upp dem i sin CV på regeringens hemsida, inte för tio år sedan.

Det känns oerhört svårt att hysa förtroende för en arbetsmarknadspolitik som förs av personer som med sitt eget agerande underkänner högskoleverkets bedömningar av olika utbildningar. Allra mest stinker de åtgärder som vidtagits för att försämra de studerandes situation, till exempel avlägsnandet av a-kassans studerandevillkor. Men det är klart, har man valt att gå den enkla vägen har man väl ingen större förståelse för de studerandes situation.

Kommentarer
Postat av: maria

Precis vad jag tänkte när jag läste om det...Vad spelar det för roll om han tar bort det ifrån meritlistan, skadan är ju redan gjord... Eller om vi vänder på det... Alla värdetransport rån skulle de vara ok om rånarna när polisen får tag i dem ger tillbaka bytet??? och om de ej blir fasttagna är det då ok att behålla bytet???

Postat av: art[e]fact

Tänkte på det där du sa om att något per definition skulle vara dåligt bara för att det springer ur nationalromantiken: Nej, skämmes på mig för att det lät så... Jag tycker inte att det är per definition något dåligt med nationalromantiken, men jag vill gärna uppmärksamma den. Jag tycker snarare att det är en fascinerande epok och själv lever jag liksom alla andra i traditionen efter den.. Jag gillar midsommarstänger, jag gillar tomten, jag kallar tenntrådsarbeten för sameslöjd, jag gillar att gå på Skansen o.s.v.
Det är lite som med religion. Jag anser mig vara kristen, men jag är inte troende. Jag tror inte på bibeln och jag tror inte på Gud, men likförbaskat är jag kristen! Jag lever i ett kristet samhälle, jag lever och uppför mig efter kristna traditioner; jag firar jul, påsk, jag skyler de ställen av min kropp som vi i den kristna västvärlden tycker bör skylas osv....
Lars Ander, du är så inspirerande i dina frågor och jag skulle kunna pladdra på hur länge som helst, men nu får det vara nog (för nu iallafall)!
Ha en trevlig midsommar! Jag ska se om jag kan hitta en midsommarstång att dansa kring ;)

2007-06-21 @ 13:43:50
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Drottningen

jag kanske är helt ute och cyklar nu eftersom jag inte har läst särskilt mycket om just den där grejen, och i sak håller jag med, men kommer inte meriterna från en existerande skola? Inte godkänd visserligen, men om han nu har läst de kurser han påstår så kanske han har lärt sig något även om han inte kan påstå att han har en examen i vad det nu var. Om han har läst existerande kurser så har han ju inte hittat på dem. Däremot så verkar det inte helt klipskt att kasta upp dem på hemsidan som han har gjort, nog måste han ha något annat att komma med? ;)

2007-06-21 @ 16:07:14
URL: http://drottningsylt.scriptorium.se/
Postat av: ThomasTvivlaren

Det riktigt intressanta i "Tottogate" är ju nu om Totto, och för all del även Reinfeldt, slipper konsekvenserna av sina minst sagt pinsamma uttalanden kring det inträffade.
Båda två hör ju till gräddan av politikerkåren och bör som sådana vara minst sagt kvalificerade för att kunna hantera massmedial negativ uppmärksamhet. Tottos Lurifaxexamen är ju dessutom kopplad till en PR-byrå vilket ytterligare lägger ett löjets skimmer över hela härligheten...
Allmänhetens förtroende för Totto och Alfons (låter som den "manliga" delen av ett dagis) omdömen har ju tagit rejält stryk som det är när a) insikten om att det normalt sett inte går att få en MBA-examen på postorder på så kort tid uppenbarligen saknats och b) det normala i politikersvängen när man gjort fel, och överbevisats om detsamma, är att göra en pudel och definitivt inte en mops.

2007-06-22 @ 00:05:38
URL: http://thomastvivlaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback