Ileach

Ileach var en ny bekantskap för mig, trots att jag trodde mig hyfsat bevandrad bland destillerierna på ön Islay varifrån mina torviga favoriter vanligtvis kommer. Etiketten ger heller inget besked om varifrån detta destillat kommer.

Karaktären är klart och tydligt Islaymässig, rökig och torvig. Ileach har en skarp diskant som erinrar om den 18 åriga Caol Ila eller Laphroiag men saknar komplexiteten hos dessa bägge. Första gången jag drack Ileach upplevde jag dess tydliga smak av alkohol, närmast dess brännvinskaraktär som en smula besvärande. När jag senare druckit av den har det första intrycket trubbats av något och en mer balanserad smakupplevelse har gjort sig gällande. Ileach är helt klart en whisky som växer med tiden.

Helhetsintrycket blir dock ganska medelmåttigt. Ileach står sig slätt mot de flesta av konkurrenterna från den lilla ön, men är å andra sidan betydligt råare och rivigare än till exempel Bruichladdich. Ett maskulint alternativ med tydlig etanolsmak men också tydlig Islaykaraktär.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Sambon är en Whisky-älskare av stora mått!(Speciellt RÖKIGA sorter) Hans favoritdestillerier är just situerade på Islay. Han är också stolt innehavare av "one foot of Land" på Laphroiags domäner...Och nu i maj tar vi ju till "Bonnie Scotland"...my Favourite country...=D

Trolda - with Scotland in my heart!

Postat av: Lars Anders Johansson

Trolda: Visst är Skottland underbart att resa i - jag vill tillbaka dit. Skulle vara roligt att besöka Islay även.

2007-02-26 @ 00:01:40
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback