Kommunister och pizzabagare i reklambranschen

Det är två kategorier reklamutdelare som konsekvent åsidosätter mitt önskemål om "Ingen reklam tack" som tydligt står deklarerat på ytterdörren: kommunister och pizzabagare.

Att kommunisterna i sitt revolutionära nit gärna bortser från individens önskemål är kanske ingen nyhet. Frapperande är dock att man även sätter sig över allt vad miljötänkande heter i det ädla syftet att sprida pappersark och tidningar som mottagaren är uppenbart ointresserad av att läsa.

Underligast är dock pizzabagarna. Eller, för all del, de som delar ut lapparna är kanske inte desamma som bakar pizzorna. Hursomhelst så verkar pizzeriornas reklabladsutdelare konsekvent ignorera uppmaningen ovanför brevinkastet. Jag undrar om det kanske kan ha en principiell botten liknande den hos de självutnämnda klasskämparna ovan. Jag menar, pizzerior Sverige över tycks ju ha föresatt sig att utarbeta en helt egen begreppsapparat, väsensskild från den vi övriga använder oss av.

De flesta av dessa nya begreppsdefinitioner accepteras också helt okritiskt av oss andra så snart vi stiger in på en pizzeria. Tydligast är det kanske i fallet "oxfilé" - finns det någon som förväntar sig att få oxfilé när man beställer en pizza där denna ingrediens påstås ingå? Man får oftast vara glad om det ens är nötkött det rör sig om...

I ljuset av detta kanske man även inom pizzeriabranschens camorra beslutat sig för att definiera om begreppet "reklam". De små glättiga dubbelvikta ark med pizzamenyer är kanske inte alls reklam, det kanske är information eller rentav litteratur?

Kommentarer
Postat av: Joshua_Tree

Jag har läst pizzamenyer. De brukar i regel vara skrivna av folk som uppenbart inte behärskar språket. Om det är samma lirare som delar ut bladen kan man ju tänka sig att de inte kan läsa och förstå "ingen reklam, tack". Å andra sidan bor jag granne med en pizzeria som ägnar sig åt hem- och buskörning. Hänsyn verkar inte vara deras starka kort, så det är en möjlighet att pizzafolk helt enkelt skiter i att du inte vill ha reklam.

Postat av: Peter

Jag fattar inte varför de envisas med att fortsätta att kalla det för oxfilé!

2007-12-11 @ 12:13:19
Postat av: Moa

Det är därför man alltid ska äta vegetariska pizzor!

2007-12-11 @ 13:51:07
Postat av: Lars Anders Johansson

Joshua_Tree: Jag tror att din analys är riktig, jag tror att de skitir i mina önskemål, oavsett om de rör oxfilé eller reklam...

Peter: nej, det där är sannerligen frustrerande. dock har jag, i likhet med de flesta andra gett upp hoppet om oxfilén. Egentligen borde man lämna tillbaka pizzan och kräva pengarna åter varje gång man inte fick vad man hade beställt.

Moa: Men om man verkligen vill ha oxfilé då?

2007-12-11 @ 15:10:17
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Lennart

Du ska vara glad åt att det inte är kommunisterna som bakar pizzorna!

2007-12-11 @ 15:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback