Vad är det med tapetserare?

Noterar att en anlitad tysk firma gjort bort sig i samband med en omtapetsering på ett äldreboende i Ronneby. Man hade satt tapeterna upp och ned. Detta hade i och för sig inte varit så anmärkningsvärt om det inte varit så att felet uppdagats först efter att man tapetserat tjugoåtta (28) rum!

Detta får mig att erinra mig när jag för några år sedan skulle få det studentrum jag vid den tiden bebodde omtapetserat på hyresvärdens bekostnad. Anledningen var att den tidigare hyresgästen meddelst fettdrypande häftmassa skapat runda feta fläckar på hälften av rummets tapetvåder.

Eftersom hyresvärden Studentstaden bemannas av sentida ättlingar till Ebenezer Scrooge (vilka dock aldrig fått nattliga påhälsningar i samband med julen) vägrade man att låta tapetsera om hela rummet. Nej, bara de tolv våder som skadats skulle tapetseras över, vilket betydde att jag skulle bli fast även i framtiden med de vederstyggliga himmelsblå tapeter som redan satt uppe.

Beslut fattades om tapetsering, men något besked om när denna skulle ske lämnades aldrig. Så hände det sig att jag begav mig utsocknes under en påskledighet och återvände till min himmelsblå boning sent på annandagskvällen.

Morgonen efter vaknar jag av att det står två målare mitt i mitt rum. På frågan om vad i h*lvete de gjorde där svarade de att de skulle tapetsera. Jag replikerade att jag inte fått något besked om detta men de menade att de lämnat en lapp i min brevlåda. Jag gick i morgonrocken ut till brevlådan och mycket riktigt, där låg en lapp, daterad till skärtorsdagen, där målarfirman meddelade att de ämnade komma klockan sju på tisdagsmorgonen och tapetsera. Framförhållning någon?

Jag körde emellertid ut de bägge hantverkarna och hörde av mig till studentstaden om att få en ny tid för tapetsering. Så skedde och någon vecka senare iordningsställde jag rummet inför hantverkarnas ankomst och såg till att jag i god tid lämnade detsamma.

När jag om aftonen återvände till mitt rum såg där ut som en krigszon. Damm och smuts låg överallt så det fanns inget annat att göra än att börja städa. När jag satte i dammsugaren i väggkontakten uppdagades emellertid att tapetserarna lyckats ställa till med något när de tagit loss densamma för att tapetsera. När dammsugaren anslöts syntes en blixt åtföljd av en knall varpå hela korridoren mörklades. Propparna hade gått. I beckmörker samlades jag och mina grannar för att leta rätt på numret till jourhavande vaktmästare. I en och en halv timma kurade vi över några värmeljus i köket. Särskilt surt var det för en av grannarna som satt och läste till en tenta.

Historien är dock inte slut ännu. När vaktmästaren kommit och bringat ljuset åter till min bostad upptäckte jag att tapetserarna lyckats göra ännu ett misstag: de hade satt upp fel tapet! Visserligen rörde det sig om en snarlik med nästan samma vedervärdiga himmelsblå nyans men ändå så pass avvikande att man tydligt såg skillnaden. Extra illa blev det eftersom de bara tapetserat tolv av sammanlagt tjugofyra våder i rummet.

Jag har ryktesvägen hört att Studentstaden numera anlitar en annan målarfirma för omtapetseringarna.

Kommentarer
Postat av: Johnnie

Tapetserare är yrkestitel för de som klär om möbler

2007-04-17 @ 16:04:43
Postat av: kalle

Jag tycker du är lite väl hård mot målarna, de kom till dig för att fixa din bostad på annandag påsk då alla andra synikalistanslutna ligger på sofflocket. En dylig uppoffring tycker jag är mer värd än en utskällning.

2007-04-17 @ 21:10:15
Postat av: victor

en annan målarfirma?
ja,det verkar ju inte sakna grund iallafall.

Postat av: Anne-Maj

Det finns både bra och dåliga yrkesmän, men synd att de dåliga syns mer än de duktiga. (skrattar fortfarande när jag skriver...du bli vaken av målarna)Tapetsterare är dom som klär möbler..Ja det måste stämma.

2007-04-17 @ 21:13:35
URL: http://www.anne-maj.se
Postat av: tompa

Det är inte roligt när man blir behandlad på liknade sätt när man skall utföra ett arbete. jag vet hur det känns, ibland verkar det som om klass-samhället finns kvar.

2007-04-17 @ 21:27:23
Postat av: Björn

Visst är det härligt med professionalism :-)

2007-04-18 @ 06:06:40
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Lovisa

Kalle: Det är väl helt galet att de kommer på annandagen för att jobba?! De borde väl inte jobba då alls och framför allt - man stör inte folk på annandagen på det sättet! Det naturliga vore att en student inte ens är hemma då, utan att man åker hem till föräldrarna över helgen - kul att komma tillbaka till sin lägehet och någon har varit där och tapetserat om och stökat till, utan att man ens vet om det! Jag hade blivit mer än förbannad! Ren idioti! Men det är klart, det finns ingen hyfs eller tanke bakom något nuförtiden...

2007-04-18 @ 08:54:10
Postat av: Lars Anders Johansson

Johnnie: Sant, men hade jag skrivit "målare" hade rubriken kännts missvisande...

Kalle: Ajajaj, miss från min sida, det var naturligtvis på annandagskvällen jag kom hem och på tisdagens morgon de gjorde sin entré.

Victor: Nej, det kändes ganska befogat.

tompa: stackars, stackars målare som inte kunde meddela i tid när de skulle komma, som förstörde vägguttaget och satte upp fel tapeter. I sanning ett skäl till klasskamp. För det et ju alla - det är bara överklassen som läser vid universitet.

Björn: Grundvalen på vilket varje proggressivt samhälle vilar.

Lovisa: Se min kommentar till Kalle.

2007-04-18 @ 10:52:14
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Bruttina

Tack Johnnie, du har redan sagt det jag tänkte. Låt målare tapetsera och tapeserare klä om möbler.

2007-04-18 @ 13:30:52
Postat av: Lovisa

Well, :), anyway, det var dåligt att skicka ut lappen så sent ändå. När jag åker hem för påsken brukar jag åka före skärtorsdagen och komma hem efter annandagen, omd et inte krocker med föreläsningar, så det spelar ingen roll egentligen. Dålig hyresvärd/målarfirma ändå! :)

2007-04-18 @ 18:44:48
Postat av: art[e]fact

Omg... Det är helt otroligt!! Men jag har hört sådana historier om just Studentstadens målare förut tyvärr... hmm...

Ha en bra dag!

2007-04-19 @ 08:36:26
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Bruttina: Se min kommentar till Johhnie.

Lovisa: Ja, de är i sanning ett skräckexempel.

art[e]fact: Jag hoppas att du slipper dem!

2007-04-19 @ 10:52:39
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Cajsa

De nuvarande målarna som jobbar för Studenstaden är inte så bra dom heller. För några månader sen skulle vi ut på Sthlms, precis innan avfärd kollade min kompis i sitt postfack, där hade hon fått en lapp om att de skulle komma och måla om hennes toalett typ klockan åtta morgon efter... Okej, dom sa ju till lite i förväg...men dagen efter en utgång vill man ju helst få lite sovmorgon så jag led med henne iaf!

2007-04-23 @ 18:04:06
URL: http://cajsacarlsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback