Tiggeri som affärsverksamhet.

Tiggare utgör ett allt vanligare inslag i vår svenska gatubild. Stockholm är naturligtvis värst drabbat, men också andra större städer. Många är svenska uteliggare, människor som blivit hemlösa sedan psykiatrireformen och/eller missbrukare av olika slag. Den markanta ökningen av tiggeri beror dock på att grupper av "profesionella" tiggare från andra länder, främst östeuropeer, gjort entré.

Hur kan det vara lönsamt att resa hela vägen till Sverige för att tigga pengar på gatan? De utländska tiggargrupperna lider ingen direkt nöd, menar polisen. Det gör däremot många av de tiggare som lever i Stockholm året runt. Det handlar alltså om utstuderad affärsverksamhet som dessutom slår mot de svenskar som har det allra sämst. De tiggarligor som kommer hit för att tjäna pengar på tiggeriet konkurrerar alltså med de uteliggare som tigger för att få ihop 40 kronor till härbärge för natten.

Skulle det ökade tiggeriet dessutom leda till en mer blaserad hållning hos den svenska allmänheten kommer de nödställdas situation inte att bli direkt bättre. Det är svårt att tänka sig något mycket mer motbjudande än att göra sig pengar på människors empati för de olyckligt lottade, samtidigt som man drar undan dessas egna möjligheter till överlevnad. Ge inte era pengar till de hitresta proffstiggarna!

Kommentarer
Postat av: kall

kan det vara en stor andel romska "kulturarbetare" som smyckar gatubilden.

2007-04-02 @ 14:01:47
Postat av: H

"Lider ingen direkt nöd" är ju en definitionsfråga. Bara för att man inte har tappat alla tänder och sover i sitt eget urin i en kulvert så kan man ju ha det ganska dåligt ställt.

2007-04-02 @ 16:42:09
Postat av: jj.n

Skillnaden är naturligtvis, som delvis framgår av artikeln, att de svenskarna du refererar till är missbrukare, vilket vanligtvis inte de utifrån är. Missbrukar du inte får du mycket mer pengar över och och kan hålla ihop ditt liv lättare och bättre, oavsett hur det ser ut från början.

Idioter som "kall" här ovan tillhör dessvärre de som tänker så enkelriktat att de bara kan tänka en enda tanke när någon skriver "invandrare" och "svensk"...

Postat av: Lars Anders Johansson

Kall: Det rör sig nog om flera olika etniciteter.

H: De kan inte vara luspanka om de har råd att åka hela vägen hit.

jj.n. Nej, det finns fler orskaer till att folk blir hemlösa än missbruk. Den stora skillnaden mellan de hitresta och de inhemska tiggarna är att de hitresta har råd att åka hit och dessutom att åka hem. De åker hit för att göra profit på sitt tiggeri.

2007-04-02 @ 21:45:58
URL: http://slott.blogg.se
Postat av: Pallas

Jag gillar inte att bli uppsökt av tiggare när jag sitter på t-banan. Däremot försöker jag att köpa Situation Stockholm vid tillfälle. Och helst av kvinnor för de är mest utsatta. Uppmanar fler att köpa tidningen istället för att ge pengar på t-banan!

2007-04-03 @ 05:58:19
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Martin

Med tanke på att Slovakien har den högsta eller näst högst andel romer i Europa (efter Spanien) så är det kanske inte en slump att så många tiggare är från slovakien. Jag vill även minnas att det blev omfattande kravaller där i romska samhällen härom året när man skar ner socialbidragen.

2007-04-03 @ 09:16:15
Postat av: Alex

Jag avskyr de hitresta tiggarna som åkt hit och tigger som ett jobb men efter att själv ha växt upp i social misär och sett folk runtomkring mig gradvis falla ur samhället och systemet, helt enkelt för att de mår för dåligt (och försöker döva det och kan sen inte sluta) för att rycka upp sig och komma in i leken igen, så har jag ganska mycket empati och sympati till övers för våra inhemska utslagna.
Jag gör helt enkelt så att jag ignorerar tiggarna på tåget stenhårt men jag brukar köpa mat och varm dryck (oftast varm choklad eftersom det ger mest näring och sabbar magen mindre än kaffe och det är dessutom inte vätskedrivande) till tiggare som sitter och fryser på gatan. Vid nyår gav jag bort mina pommes till ett sönderfruset gammalt alkispar och de såg på mig som om jag vore den heliga madonnan ungefär. Jag vete fan när de åt sist men de såg verkligen jävligt hungriga ut... det var jävligt väloffrade 15 kronor :P

2007-04-03 @ 15:03:21
Postat av: hstn

men skänk då pengar till romska oranisationer i slovakien då som ger stipendier till ungar som vill utbilda sig.
vi i detta snåla giriga land har mer pengar än vi behöver. snålheten och oginheten får er fejs att skrynkla sig som sura citroner skär sönder söt grädde.
akta er sötnosar.
jag ger till alla som ber bara jag har att avvara, och när har jag inte det ? däremot låter jag ofta bli att konsumera en massa s-k-i-t som jag definitivt inte behöver.

2007-04-03 @ 18:10:13
Postat av: Rolf Nilsson

Föreningen Stockholms hemlösas kritik av Situation Stockholm består i att tidningen utnyttjar ?bilden av den hemlöse? för att ge annonsörer och övriga som förknippas med tidningen ?Good Will?. Det är en bild som bygger på fördomen om att vissa människor inte vill göra rätt för sig. Som säljare av tidningen får den som är hemlös en sorts legitimitet i sitt slit. Men att han eller hon får ett eget hem genom att sälja tidningen är tveksamt. Jämför med vilken annan anställningssituation som helst

Du söker ett jobb för att du har någonting att bidra med. Eftersom den huvudsakliga kvalifikationen är att sakna en egen bostad på Situation Stockholm är det detta värde arbetsgivaren letar efter på den arbetsplatsen. Det är just den här förskjutningen av fokus som vi vänder oss mot. Det viktigaste för en hemlös måste väl vara att han eller hon får ett eget hem, inte ett pris av Svenska PEN-klubben.

En av anledningarna till att föreningen Stockholms hemlösa har så svårt att göra sig gällande är att det finns så många aktörer på marknaden som använder människors hemlöshet i andra syften.



Vårt mål är att hemlösa ska få ett eget hem.



Styrelsen föreningen Stockholms hemlösa

2007-04-18 @ 13:27:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback