Maria Gripe är död.

En mycket speciell författarinna har gått ur tiden. Maria Gripe var, liksom Tove Jansson betydligt bredare än vad som i allmänhet innefattas i det, måhända orättvist, pejurativa begreppet barnboksförfattare. De böcker som tilltalat mig mest hos Gripe är de som, liksom Tove Janssons författarskap, rör sig i en mystisk fantasitidsålder. "Klockornas tid" är den roman som starkast skymtar fram i minnet när jag ser tillbaka på flydda års läsning av Gripe.

Det är kanske inte så konstigt att jag tilltalats av Gripes berättarkonst. Inspirationen till hennes fantastikromaner hämtade hon hos storheter som Edgar Allan Poe, Emily Brontë och Carl Jonas Love Almqvist - alla berättare med en särskild plats i undertecknads inre bokskåp.

Kommentarer
Postat av: Inkan

Även du fångades av Maria Gripes berättarkonst! Kul För mig blev hon en av de stora och jag anser att alla hennes böcker är lika mycket vuxenböcker som barn&ungdomsböcker. Hon var i en klass för sig.

Glad Påsk också
-och jag kan berätta att idag startade jag dagen med att lyssna på dig;) Och kom på mig att le åt bilden på CD:n - den är fin och passar perfekt till titeln.

Postat av: Ika

Ja, det är onekligen synd om folk missar Maria Gripes fantastiska böcker för att man felaktigt tror att barnlitteratur inte kan läsas av vuxna. Mig har hon gett fantastiska läsupplevelser från barndomen och framt. Hon hör till de författare som skriver böcker man kan växa med - man kan alltid återvända, något äldre, och hitta nya aspekter.

2007-04-06 @ 17:51:10
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Daniel

Tråkigt. Själv har jag fina minnen främst av "Tordyveln flyger i skymningen", som jag varmt kan rekommendera, om du inte redan läst den. Glad Påsk!

2007-04-07 @ 11:14:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback