Kontraproduktiv kulturpolitik.

I hate to say I told you so...

När de statliga museerna nu åter har
infört entréavgifter minskar antalet besökare drastiskt. Det visar siffrorna för årets första kvartal. Precis som jag, och många med mig, förutspådde. Få är förvånade.

Livrustkammaren har förlorat 70 procent av sina besökare och Hallwylska museet drygt 80 procent, under första kvartalet. Men båda dessa museer har trots denna dramatiska minskning ändå fler besökare än 2004, året innan de fick gratis entré.

Det är glädjande att effekten från de slopade entréavgifterna fortsätter att hålla i sig, frågan är hur länge till. Återinförandet att inträdet är ett typiskt exempel på kontraproduktiv kulturpolitik till följd av kortsiktigt lönsamhetstänkande. Tröttsamt är ordet.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Men det vet du väl att muséer bara är till för de välbärgade? Borgerlighetens sätt att hålla packet borta från de fina salongerna. Allvarligt talat, det kan inte fortsätta så här, annars kommer ingen alls att besöka muséer längre.
(Jag passar på att komma med ett icke-diskret kulturtips: Nu är det 50-kronorsvecka på Bokförlaget Popkultur för att fira 500 sålda exemplar av iodine Jupiters "Det falska paradiset"? Bok plus DVD för endast 50 kronor! Läs mer här: http://www.popkultur.se/kopabocker.php )

Postat av: Lisa Andersson

Oj! Var det fritt inträde på Livrustkammaren så sent som 2004.
Jag var där med min som -99 och hade köpt "Stockholmskortet", så vi kom in på det och trodde nog vi hade tjänat en slant på att köpa kortet och vi hann med ett par museér till. Så det var alltså gratis då? Vi var inte välbärgade, men att köpa kortet, som innebar bla fri tunnelbana samt vissa musee´ inträden borgade ändå för viss smarthet i ekonomisk tänkande trodde vi då...hmmm

Lisa

2007-05-15 @ 18:26:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback