Har du verkligen aldrig slagit någon?

I Dagens Nyheter står att läsa om en sammanställning över studier om mäns och kvinmors beteende. Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor vid University of Wisconsin-Madison i USA, har kombinerat alla studier om könsskillnader från engelskspråkiga länder, och funnit att för nästan alla egenskaper och beteenden är skillnaden mellan kvinnor och män liten eller obefintlig. Detta trots att de allra flesta av studierna hon sammanställt berör områden där forskare har hävdat att det finns tydliga olikheter mellan könen, som verbal förmåga, matematik och sätt att kommunicera. Hon hittade tre undantag. Ett är aggressivitet, framför allt fysisk aggressivitet. Men skillnaden mellan kvinnor och män är inte enormt stor. Här kommer det besynnerliga:

- Och kom ihåg att 95 procent av alla människor aldrig slår någon. Men bland de 5 procent som slåss är de flesta män, säger Janet Shibley Hyde.

Man frågar sig vilken värld Shibley Hyde lever i, eller vilken bakgrund  människorna i studierna hon sammanställt kommer ifrån. Att påstå att 95 % av alla människor aldrig slår någon känns i högsta grad osannolikt. Därmed inte sagt att många fler skulle vara speciellt våldsbenägna. Men hur många, framförallt män, kan med handen på hjärtat säga att de aldrig har slagit någon, inte ens i skolan eller på fyllan?

Pojkar är också i genomsnitt mer fysiskt aktiva än flickor, redan i tvåårsåldern. Och de kastar bollar längre och hårdare, särskilt efter puberteten, när de har större muskelmassa och kraftigare benstomme.Det tredje undantaget rör några sexuella beteenden. Män onanerar betydligt mer än kvinnor. Män är också mer positiva till sex med tillfälliga partner, enligt Shibley Hydes sammanställning.

Kommentarer
Postat av: Hannele

Barn kanske inte räknas i den statistiken..

Postat av: Hannele

P.S.
Jag bet min motståndare i 3-års åldern.

2007-04-15 @ 15:26:31
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Kristofer Wallmark

Jag har bara slagit för att försvara mig. jag har aldrig nslagit i ett offensivt syfte. Märkliga siffror dock.
Apropå det sista stycket. Att pojkar är mer fysiskt aktiva tror jag beror på genusskillnader. Jag menar, föräldrar tenderar ju att uppmuntra pojkar på ett helt anat sätt än flickor, tyvärr. Och att kvinnor onanerar mindre vet jag ingenting om. MEN, om det nu är så beror det knappast på att kvinnor har en svagare sexualitet biologiskt, utan att kvinnors sexualitet faktiskt är förtryckt.

2007-04-15 @ 16:50:30
URL: http://kristoferwallmark.blogg.se
Postat av: Stefan

Tycker nog att det är viss skillnad mellan att inte slåss och att aldrig ha slagit någon - även om 95% låter väl mycket.
Jag har skäl att tro att kvinnors sexualdrift snarare är starkare än mäns, men de uppfostras (fortfarande) i större utsträckning till att undertrycka den och vara "fina" flickor. Därför är de heller inte allid ärliga beträffande sin onanifrekvens. Det finns fortfarande en förlegad och tröttsam föreställning om att mäns könsdrift är "smutsigare" än kvinnors, som gärna framställs som "renare" eller mer andlig.

2007-04-16 @ 01:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback