Bland blommor och blad.

För er som ännu inte varit på Nationalmuseum efter den 22 februari vill jag passa på att rekommendera vårutställningen Blomsterspråk. Utställningen visar upp prunkande blomstermotiv i europeisk konst från renässansens botaniska planschverk till dagens abstrakta blommor. Blomsterstilleben uppstod som en självständig genre runt år 1600 och fick snart en enorm popularitet i Holland och Flandern.

Blomsterspråk är ett led i uppmärksammandet av 300-årsjubileet av Carl von Linnés födelse. På 1700-talet arbetade konstnärerna med ett dekorativt blomstermåleri som ledde fram till romantikens överflöd av blomsterskildringar. På 1800-talet blev blomstermåleriet främst en "kvinnlig" konstart. Under 1900-talet utvecklas blomsterstilleben till att bli en nästan abstrakt genre. Tillsammans med fotografier av t ex Robert Mapplethorpe och Hans Hammarskiöld visas modernt blomstermåleri av konstnärerna Vincent van Gogh, Georgia O'Keeffe, Manet, Monet och Andy Warhol.

Blomsterspråk är en levande och uppfriskande utställning som gör gott tillsammans med det härliga vårvädret. Jag vill också uppmana er att, när ni ändå är på museet, gå en runda genom samlingarna där flera salar har hängts om och "nya" fantastiska målningar plockats fram ur magasinen.

Jan Bruegel
Jan Bruegel, Blomsterstilleben med insekter.

Kommentarer
Postat av: Trolda

"Tacka vet jag ÄKTA vara"....=D

Trolda - so Real....=D

Postat av: Hanna

Åh vad det hade varit kul men tyvärr bor jag inte i storstaden.;(

2007-04-02 @ 21:57:43
Postat av: Blackout

Jag besöker bloggvärlden oregelbundet nu på vårkanten. Kan jag tolka din produktivitet som att du vilar och slickar såren inför sommaren?
En operation är alltid en operation och det glädjer mig att ditt sinne fortfarande är glasklart trots förmodat intag av smärtstillande.

2007-04-02 @ 22:04:07
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Blackout

Jag besöker bloggvärlden oregelbundet nu på vårkanten. Kan jag tolka din produktivitet som att du vilar och slickar såren inför sommaren?
En operation är alltid ett trauma och det glädjer mig att ditt sinne fortfarande är glasklart trots förmodat intag av smärtstillande.

2007-04-02 @ 22:07:27
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Blackout

Jag besöker bloggvärlden oregelbundet nu på vårkanten. Kan jag tolka din produktivitet som att du vilar och slickar såren inför sommaren?
En operation är alltid ett trauma och det glädjer mig att ditt sinne fortfarande är glasklart trots förmodat intag av smärtstillande.

2007-04-02 @ 22:08:53
URL: http://blackout.blogg.se
Postat av: Anonym

Härligt att höra att de tagit fram målningar ur magasinen. Det finns så mycket som folk inte får se, undanstoppat. Stilleben kan vara så vackra.

2007-04-02 @ 22:52:00
Postat av: Anonym

Det var jag där ovan.

2007-04-02 @ 22:52:22
Postat av: cleo

Det är cleo. Verkar som om blogg.se tar bort adressen, förstår inte varför. Nu ska vi se om det fungerar. :-)

2007-04-02 @ 22:53:18
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Pallas

Tack för tipset! Det verkar som om det är dags att besöka nationalmuseum igen!

2007-04-03 @ 05:49:39
URL: http://www.pallas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback