Ljuset i tunneln.

Nyss hemkommen från en ljummen kvällspromenad till fornminnesområdet i Gamla Uppsala gläds jag åt att arbetet fortskrider med att restaurera Röboåsen genom att bygga en tunnel över den nya påfarten till E4, vilket jag bloggat om tidigare. Motorvägsbygget som förfular landskapet kring Uppsala för alltså med sig några positiva bieffekter utöver att det avlastar staden från den tunga trafiken.


En annan bieffekt, som tyvärr hänger samman med en total skövling av urgammal kulturbygd är att man för en gångs skull blev tvungna att satsa resurser på arkeologiska utgrävningar av alla de fornminnesområden som låg längs den nya motorvägssträckningen. I Sverige är det nämligen så att arkeologiska utgrävningar som regel endast sker i samband med byggprojekt.

Röboåsens restauration kompenserar i alla fall i viss mån den förfulning av Uppsalas nordöstra delar som motorvägspåfarterna innebär. För min del fick de gärna göra en tunnel av hela sträckningen.

Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Till G:a Uppsala gick min första skolresa. 25 öre kostade bussbiljetten... (Det var på den tiden då det mesta kostade 25 öre...)

Postat av: Lars Anders Johansson

Bloggblad: Jag hoppas att resan var värd biljettpriset? Hur var fornminnesområdet ordnat på den tiden?

2006-07-25 @ 11:54:52
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback